КП «Муніципальна варта»: реальна безпека громадян чи кишенькова комунальна «охоронка»?

Новини 01 Сер. 2017 р., 16:41 2291

Одним з проектів рішення, який розглянула регламентна та «комунальна» комісія, є проект Про створення комунального підприємства Броварської міської ради «Муніципальна варта». По-літньому спекотним відбувалось обговорення питання на обох депутатських комісіях.

Згідно оприлюдненого проекту депутатам пропонується  затвердити статут КП «Муніципальна варта», встановити стотисячний статутний капітал та передбачити подальше фінансування видатків на утримання підприємства з міського бюджету.

Створення підприємства – чергова ініціатива депутата фракції Самопоміч Юрія Скотнікова.

Нагадаємо, навесні депутат намагався повторно внести на розгляд броварських депутатів ідею створення іншого підприємства — КП «Броварипарксервіс», але «комунальна» комісія та депутатський корпус в цілому не перейнялися ініціативою депутата.

Крім того, у питанні охорони громадського порядку пан Скотніков відстоював затвердження комплексної Програми заходів із забезпечення діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку у місті Бровари на 2017 рік, яку депутати підтримали із обсягом відповідного фінансування у 1411 тис.грн. Сам же депутат є керівником одного з ГФ, а саме «Правопорядок».

Звітування щодо виконання заходів вищезгаданої програми начальник профільного відділу Петро Приказчик представив на черговій сесії 22 червня 2017 року.

22 травня на своїй сторінці у Facebook міський голова Ігор Сапожко повідомив для броварців «благую вєсть» про те, що з 20 травня у рамках пілотного проекту МВС України в Броварах розпочали роботу три мобільних патрульних пункти, які забезпечені спецзасобами та мають право складати протокол про адміністративне порушення на місці. Також розглядається варіант створити окремий автотранспортний патруль і розширення мережі патрулів додатково в районі Торгмашу, Розвилці та Геологорозвідці.

Всі ці заходи мали на меті «забезпечити мирний сон громадян та дотримання законності і т.д.». Здавалося б, броварчани вже мали відчути себе більш захищеними… та ні.

Судячи з пояснювальної записки Юрія Скотнікова до проекту рішення щодо створення КП «Муніципальна варта» покращення стану правоохоронної діяльності, попередження та профілактика злочинів, посилання контролю за станом благоустрою, незаконним розміщенням споруд, нецільовим використанням земельних ділянок, стихійна торгівля та адміністративні правопорушення все ще стоять в ряду проблем, «що потребують негайного вирішення». Крім того, депутат вважає, що діяльність та професіоналізм правоохоронної системи перебуває в незадовільному стані, а ГФ, допомогу яких підтримував депутат напередодні, долучаються до співпраці з відділом поліції ситуативно.

Тут, вочевидь, на допомогу всім попереднім програмам та заходам і  мають прийти «комунальні вартові». Аби зрозуміти засади діяльності майбутнього підприємства, варто уважно переглянути СТАТУТ майбутнього підприємства.

Що ж пропонується створити депутатам?

Серед видів діяльності (розділ ІV) «Муніципальної варти» — участь в охороні громадського порядку, сприяння органам самоврядування та виконавчої влади у «запобіганні припинення адміністративних правопорушень», захисті життя та здоров’я, прав та свобод громадян, їх власності, взаємодія та координація зусиль за допомогою використання локальної мережі «Безпечне місто» і т.д. (п. 4.1 – 4.4).

Далі в п. 4.5 розробники програми вирішили окрім захисту громадського порядку додати ще «забезпечення захисту важливих для життєдіяльності, стратегічних, а також небезпечних об’єктів Броварів». Згідно чинного законодавства для охорони стратегічних об’єктів в Україні створено Спецвідділ поліції охорони, що забезпечує охорону стратегічних об’єктів. Постановою КМУ затверджено перелік особливо важливих об'єктів електроенергетики, які підлягають охороні відомчою воєнізованою охороною у взаємодії із спеціалізованими підрозділами. Крім того, у зв’язку з агресією РФ проти України у 2014 році було посилено охорону газопроводів, водоводів і об'єкти енергетики та інших важливих об’єктів. Стратегічні об’єкти за особливим списком підлягають охороні підрозділами Національної Гвардії України.

Чи можна на місцевому рівні протиставити працівників комунального підприємства спецпризначенцям, які пройшли спецпідготовку – наразі сказати важко

У пункті 5 зазначено «здійснення заходів до припинення адміністративних правопорушень спільно з працівниками правоохоронних органів системи МВС України, прокуратури». Проте навряд прокуратура співпрацюватиме з «броварськими вартовими» так, як прописано в даному пункті, оскільки функції і повноваження прокуратури чітко виписані в Законі України «Про прокуратуру», який розробники програми, мабуть, не читали.

Далі (п. 5.1-5.7) йде широкий перелік видів діяльності від зберігання товарно-матеріальних цінностей до припинення наруги над державними символами України.

Цікавим є пункт 5.4, що дублюється пунктом 6.4., де пропонується надання допомоги депутатам та представникам державних органів влади і громадських об’єднань у забезпеченні безпеки при здійсненні ними законної діяльності.

Яким чином комунальне підприємство чи його майбутнє керівництво пропонує встановлювати законність дій того чи іншого депутата чи представника громадського об’єднання і чому за це має сплачувати громада міста – невідомо.

Завдання КП «Муніципальна варта»

Серед завдань комунального підприємства у статуті відображені два напрямки:

- охоронна діяльність (п. 5.2.1.-5.2.6.) базуватиметься на  використанні пунктів централізованого спостереження, технічних засобів охорони та пожежогасіння, транспорту реагування та службових собак. Крім того планується здійснювати послуги охорони окремих осіб та проведення розслідувань з питань пов’язаних із здійсненням охоронної діяльності;

- діяльність у сфері благоустрою та захисту прав споживачів зосереджується на контролі за станом благоустрою території м. Бровари, додержанні вимог законодавства у сфері поводження з відходами. Згідно статуту, підприємство буде вживати заходів щодо припинення робіт, що ведуться самовільно, сприяти відшкодуванню збитків, готувати проекти рішень міськради, виконкому та розпоряджень міського голови з відповідних питань. Такий широкий спектр завдань ставить під сумнів доцільність існування  виконавчої служби, КП «Бровари-Благоустрій», відділу державного архітектурно-будівельного контролю, спецвідділу контролю за станом благоустрою території, оскільки майбутнє підприємство в силу своїх повноважень буде «відбирати хліб» у попередньо створених

Серед шляхів реалізації повноважень (п. 6) на місцевому рівні «вартові» будуть наділенні повноваженнями від складання актів та протоколів до проведення перевірок та рейдів.

Тут, вочевидь, мають «зрадіти» керівники підприємств всіх форм власності, оскільки пропонується наділити «вартових» повноваженнями здійснювати контрольні функції та безперешкодно потрапляти на територію і в приміщення підприємств (п. 10.7). Щоправда, законні підстави таких повноважень викликають щонайменше подив…

Задекларовані обов’язки

Серед переліку зобов’язань (п.7.1- 8.9) комунального підприємства переважають дієслова виявляти, запобігати, припиняти, попереджувати, забезпечувати, сприяти…

Окрім підтримки потерпілих від правопорушень та нещасних випадків допомога буде надаватись народним депутатам України (п.8.2), контролюватиметься утримання домашніх тварин, дотримання правил торгівлі та заборони ігорного бізнесу.

Права «Муніципальної варти»

«Лінійка» прав працівників майбутньої «варти» представлена  усним попередженням правопорушнику, застосовуванням засобів примусу, перевіркою документів громадян при підозрі у скоєнні злочину, що посвідчують особу та інші за вимогою (п.9.1).

Знов таки, законних підстав для надання «комунальникам» подібних прав – немає. Натомість, депутатам БМР пропонується «узаконити» порушення певних статей Конституції України (ст. 3, 29).

Разом з працівниками національної поліції «вартові» будуть затримувати  підозрюваних та доставляти до органів внутрішніх справ певні категорії громадян, перелічені у п. 9.5-10 статуту. Та  згідно п. 10.1 провадити особистий огляд та огляд речей, а разом з працівниками поліції проводити огляд поклажі, багажу та огляд пасажирів автомобільного транспорту.

Окремим пунктом зазначається право входження у будь-який час доби (п.10.7-10.9) разом із працівниками поліції як на територію установ, організацій та підприємств так і на земельні ділянки в «жилі» та інші приміщення громадян.

Серед іншого представники «Муніципальної варти» матимуть право повідомляти на підприємства інформацію про вчинене тією чи іншою особою правопорушення, використовувати у своїй діяльності засоби фото-, аудіо-, відеофіксації, зупиняти у певних випадках разом з поліціянтами транспортні засоби, вилучати зброю (п. 10.19), проводити огляди кімнат зберіганння зброї та спецзасобів як на підприємства так і у фізичних осіб ( п.10.20.-10.21), користуватись безоплатно всіма видами громадського транспорту у межах міста Бровари та попутним транспортом, за нагальної потреби використовувати транспортні засоби установ підприємств та організацій і громадян для переслідування порушників (п. 10.25) та ін.

Крім того, муніципальні вартові мають право зберігати, носити та застосовувати спеціальні засоби та вогнепальну зброю ( п. 10.28).

Розділом VIIIвстановлюються умови та межі застосування заходів фізичного впливу, спецзасобів і вогнепальної зброї. Цей розділ взагалі коментувати складно оскільки будь-який представник органів внутрішніх справ з досвіду знає, що застосування спецзасобів, а особливо вогнепальної зброї  — це велика особиста відповідальність правоохоронця. Проте перш ніж поліціянту довірять зброю, працівники поліції проходять спецнавчання, при оформленні на роботу – медичну комісію та спецперевірки. Яким чином і на яких підставах буде діяти комунальне збройне формування і як це узгоджується з чинним законодавством – складно уявити. Крім того, ст. 17 Конституції України забороняє створення збройних формувань.

Більше того, проект Закону України про муніципальну варту наразі пройшов перше читання у Верховній раді України. В ньому чітко прописані основні завдання муніципальної варти, принципи її організації та діяльності, створення та ліквідації, організаційної структури та штатної чисельності, діяльність муніципальної варти у контексті прав і свобод людини і громадянина та ін. У додаток до закону Типове положення про муніципальну варту та Типовий дисциплінарний статут ще має бути затверджений  Кабінетом Міністрів України.

Проектом закону не передбачається створення муніципальної варти, як комунального підприємства, а визначається, як окремий орган у системі місцевого самоврядування. Крім того, проект Закону визначає порядок влаштування конкурсу на посаду керівника муніципальної варти та кваліфікаційні вимоги до кандидата. У представленому депутатом Скотніковим проекті рішення управління КП з широкими повноваженнями здійснює керівник, «призначення (звільнення) якого здійснює безпосередньо міський голова на контрактній основі».

То ж стає очевидним, чиї вказівки буде виконувати такий керівник.

Варто зазначити для простих громадян та депутатів, що у проекті рішення до розгляду сесії крім «космічних планів» не представлені видатки на таке комунальне підприємство(окрім встановлення статутного фонду). Але з огляду на права та обов’язки «броварських вартових» видатки також будуть «космічні». Оскільки відповідного фінансування, як мінімум,  потребуватиме:

-форма, знаки розрізнення, особове посвідчення (п.3.7);

-облаштування пунктів спостереження, технічних засобів охорони та пожежогасіння, транспорт реагування;

-утримання службових собак (п. 5.2.2.);

-відведення та утримання приміщень та територій для зберігання товарно-матеріальних цінностей, згідно п.5.1;

-видатки на отримання ліцензій на окремі види діяльності(п.5.3);

-гранична чисельність працівників та кошторис видатків не оприлюднено;

-придбання засобів для фото-, відео-, аудіофіксації;

-придбання спецзасобів та зброї;

-медичне обслуговування та страхування життя та здоров’я працівників;

-витрати на відшкодування життя, здоров’я та інш. матеріальної шкоди, заподіяної працівником муніципальної варти.

Протягом обговорення даного проекту рішення лунали пропозиції щодо проведення широкого громадського обговорення подібної ініціативи. Голова комісії Борис Дудко наполягав на знятті проекту з розгляду сесії на доопрацювання. Депутат Володимир Оксютенко, який на засіданні регламентної комісії підтримав проект Юрія Скотнікова, сьогодні прийшов на засідання з великою кількістю зауважень та зазначив, що у проекті допущено перевищення повноважень та багато помилок. Депутат Ірина Веремчук запропонувала, аби оцінку та пропозиції проекту рішення у даному вигляді дали представники правоохоронних органів, зокрема начальник поліції Олег Янчинський. Зазначимо, що жоден з депутатів не висловлювався категорично проти проекту, проте наголошували на виваженості та законності рішення. Доопрацьований проект має бути подано на повторний розгляд комісій. В результаті голосування «комунальної» комісії проект створення КП «Муніципальна варта» буде розглядатись на сесії. Коли буде оприлюднено відкоригований проект статуту та дата повторного засідання комісій наразі невідомі.

Loading...

One Response to КП «Муніципальна варта»: реальна безпека громадян чи кишенькова комунальна «охоронка»?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

НОВИНИ

18.10.2017
17.10.2017
16.10.2017