Апарат Броварської міської ради зареєстрував 8 липня Проект рішення «Про затвердження Програми «Безпечне місто 2016-2018 рік». Відповідно, програма буде розглядатися на найближчій сесії міської ради 4 серпня.
Відзначимо, що проект рішення звучить так, що він підготовлений за поданням робочої групи по розробленню Програми по відеоспостереженню «Безпечне місто».
Але тут виникають питання: якщо це робоча група по розробленню програми «Безпечне місто», то чому вона зареєструвала цей проект, всупереч домовленостям попереднього засідання? Адже на засіданні 5 липня було ухвалене рішення провести низку заходів по підготовці цієї програми: 7 липня повинна була відбутися робоча зустріч за участю фахівців в області системи відеоспостережень та з представниками місцевих провайдерів, а 12 липня мала відбутися розширена нарада робочої групи за участю представників силових структур — оперативного та слідчого відділів поліції, місцевого управління СБУ, ДСНС, громадських формувань та депутатів у Броварському відділі поліції. На цій, розширеній, нараді робоча група мала розглянути комплексні питання: патрулювання міста, роботи поліції, програми підтримки поліції, роботи дільничних інспекторів. І лише після цього мало ухвалюватися рішення про реєстрацію проекту на сайті у вигляді проекту рішення. А винести проект на позачергову сесію ніщо не заважає.
Якщо ж подання зробила робоча група з розроблення Програми відеоспостереження «Безпечне місто», то чи не перевищила вона цим свої повноваження? У четвер, 7 липня, на технічній нараді були відсутніми багато її членів. Не було депутатів Володимира Опалька, Аліни Дяченко, Вадима Мутила, Юрія Скотнікова, Миколи Зінченка. Можливо, на «технічній» нараді їх присутність і не була потрібною, але чи можна було брати таку відповідальність — все ж реєструвати проект — за відсутності такої кількості депутатів, а головне — тих членів, слово яких у робочій групі має вагоме значення.
До речі, технічного завдання за підсумками робочої зустрічі у четвер 7 липня так досі і немає. До того ж, залишається проблема забезпеченні поліції, у якої, окрім нехватки пального, канцтоварів тощо ще й некомплект по працівниками. І навіть коли будуть готові відеокамери, цілком можливо, що не буде кому виїзджати на виклики.
Програма передбачає виконання таких завдань:
— посилення заходів безпеки та захисту життя і здоров’я громадян міста;
— забезпечення стабільного функціонування важливих для нормальної життєдіяльності об’єктів міста шляхом впровадження додаткових заходів захисту, нагляду та контролю ситуацій;
— комплексна взаємодія, координація спільних дій та зусиль влади, правоохоронних органів і громадських формувань, спрямованих на забезпечення оперативного, ефективного, злагодженого реагування на надзвичайні події та загрози інтересам країни, запобігання та подолання небезпечних ситуацій, збереження спокою та нормальної життєдіяльності міста;
— створення єдиної локальної міської мережі системи «Безпечне місто», в яку будуть об’єднані всі міські камери зовнішнього відеонагляду та інші елементи системи безпеки об’єктів усіх форм власності;
— забезпечення доступу міської влади та правоохоронних органів до інформації з усіх камер відеонагляду системи «Безпечне місто»;
— створення ситуаційного центру міста Бровари для постійного контролю подій, що відбуваються у місті, моніторингу показників датчиків, систем сповіщень, інших пристроїв, функціонування яких сприяє підтримці безпеки міста на належному рівні, та відповідного прийняття оперативних та стратегічних управлінських рішень;
— підвищення безпеки дорожнього руху, посилення рівня дисципліни учасників дорожнього руху, оперативне реагування на дорожньо- транспортні події та небезпечні ситуації;
— профілактика і попередження злочинності, здійснення фіксації та збору доказової бази при скоєнні правопорушень;
— здійснення моніторингу стану об’єктів благоустрою (прибирання, дотримання правил благоустрою тощо).
Як бачимо, йдеться не лише про систему відеоспостереження, а про цілу програму безпеки міста, а подання робить робоча група з розроблення програми по відеоспостереженню.
У прихильників реєстрації проекту до сесії 4 серпня є аргументи: проблему безпеки міста потрібно розв’язувати якомога швидше, оскільки криміногенна ситуація у місті з кожним днем погіршується. Тоді питання — чому до цього часу два місяці гаявся час і не скликалася робоча група? Тепер же аргументи депутатів про те, що вони хочуть детальніше розібратися у цій програмі, можуть бути використані проти самих депутатів, мовляв, саме вони затягують із ухваленням рішень, спрямованих на забезпечення безпеки містянам.
Далі. Важливим моментом є те, що за додатком до Програми, на фінансування програми передбачається за три роки 4 мільйони гривень — 1,5 млн. грн. в 2016 році, 1 млн. грн. в 2017-му і в 2018-му ще 1,5 млн. грн., але при цьому немає жодного розпису кошторису — куди і на що конкретно підуть ці кошти. Якщо ж кошти будуть виділятися з перевиконання плану за перше півріччя, то вкрай необхідно промоніторити ті послуги, які передбачає поки що відсутній кошторис чи його надаватимуть бюджетній комісії уже по факту? Напевно, справедливо було б, щоб на засідання бюджетної комісії запросити усі компанії, які займаються відеоспостереженням, щоб вони надали свої комерційні пропозиції, які бюджетна комісія могла б проаналізувати.
Звучать аргументи, що йдеться лише про резервування коштів, а не про їх виділення. Але історія міської ради вже нової каденції знає випадки, коли депутатів заспокоювали і запевняли, що резервування коштів на той чи інший проект ні до чого не зобов’язує, а потім ставили перед фактом, що затверджувати виділення коштів потрібно, оскільки вони зареєстровані і «нема куди діватися». Так, зокрема, було з виділенням коштів на ремонт мосту на Торгмаш, дещо схожа ситуація була і з проектом ремонту парку «Перемога».
Тож, зараз, коли з етичної точки зору проект ніби проштовхнули всупереч позиції кількох депутатів, до ухвалення програми з фінансово-матеріальної точки зору, депутатський корпус має поставитися дуже принципово.
Коментарі
Юрій СКОТНІКОВ, депутат Броварської міської ради, член робочої групи з розробки програми «Безпечне місто»:
— Проект «Безпечне місто» — це дуже широка тема і його потрібно напрацьовувати не один місяць. Відеоспостереження ж є одним із найголовніших напрямків безпеки міста.
Проект є переліком побажань і гасел, і тих робіт, які в перспективі повинні бути виконані. Під цей проект будуть складатися техумови відеоспостереження, а потім поетапний план роботи виконання цих технічних умов.
Фактично на засіданнях робочої групи підготувався проект резервування бюджетних коштів під виконання робіт по програмі відеоспостереження.
З чогось потрібно починати. Але підготовлений проект так, щоб це було лише резервування коштів. Навіть, якщо припустити найгірший варіант і робота не буде виконана, то кошти все ж залишаться в бюджеті. Якщо все ж таки будуть напрацьовані техумови, розроблений план виконання цих робіт, то тоді ці кошти будемо освоювати. До того ж, не факт, що освоїмо їх у повному обсязі.
Відбувся робочий момент — проект резервування коштів на програму відеоспостереження.
Важливим моментом у системі безпеки міста є робота поліції. Тут стрижневими є такі питання, як — низька зарплата у правоохоронців, низька мотивувальна база, проблеми з кадрами, технікою, пальним і відсутність будь-якої соціальної програми для поліції, яку повинне забезпечувати місто. Наприклад, службове житло.
Проект недоопрацьований, але це робота, яку треба виконувати. Поки що це лише проект резервування коштів на програму, технічних умов і плану їх виконання — немає. Якщо роботи не будуть виконані, кошти залишаться в бюджеті.
Сергій БАТЮК, депутат Броварської міської ради, член комісії з питань регламенту, правопорядку та інформаційної політики:
— Для того, щоб наше місто було безпечним, потрібно готувати проект поетапно. Це те, про що були домовленості. Спочатку ми мали заслухати пропозиції по відеоспостереженню (хоча ці пропозиції — не головне, головне — загальний порядок у місті), потім мала пройти технічна нарада. А що вийшло? Вийшла не програма, а наміри про те, що ми хочемо щось робити. Реальних же кроків… Це те, про що я постійно кажу: повинно все бути реальним. Насправді ж, вийшла пуста балаканина, а тепер під цю говорильню ми хочемо виділити кошти.
Що ми реально отримаємо з прийняттям цієї програми? Гроші виділять? Ні, ми не виділяємо кошти. Якісь реальні дії починаються у місті? Ні, не відбуваються. Технічну сторону проекту — ми не визначили. Єдина конкретика — від «Комкону», які чітко дали умови, за яких будуть їхні готові екіпажі патрулювати місто. Це поки що єдине, що реально.
Проектуємо виділення 4 мільйонів гривень… Під що? Під що конкретно? Який ефект ми отримаємо? Але коли пишеться програма, то там прописується конкретно — яка робота має бути виконана. А ми вже в цьому році маємо затвердити 1,5 млн. грн. невідомо на що, і кошторису програми немає.
Вважаю, що ті, хто зареєстрував цей проект, зробили це, аби відзвітуватися, що зареєстрована чергова програма. Але програма недолуга. На регламентній комісії я буду проти не самої системи безпеки, а проти програми у нинішньому вигляді.
Вадим МУТИЛО, депутат Броварської міської ради, член робочої групи з розробки програми «Безпечне місто»:
— Вважаю, що не можна протягувати таку «сиру» програму похапцем. Програма абсолютно «сира» і неготова, не наповнена чітким змістом. Там лише загальні положення, але конкретні суми уже прописані, щоб вони виділялися упродовж трьох років.
Програма хоч і називається «Безпечне місто», насправді розписана як проект впровадження системи відеоспостереження. А потрібно було йти за домовленостями — розробляти широку програму, де буде йти відеоспостереження, допомога поліції, співпраця поліції і громадських формувань. Тобто, це мала би бути об’ємна програма, яка б включала ці три великі пункти.
Після широкої наради, яка відбувалася наприкінці квітня, домовлялися, що зберемося приблизно 15 травня і визначимо робочу групу, яка буде рухатися у широкому форматі. Однак, цього зроблено не було. Я кілька разів підходив до пана Приказчика (начальник відділу з питань надзвичайних ситуацій, цивільного захисту населення, мобілізаційної, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними Броварської міської ради — прим. Т. Б.), який викликався бути очільником цієї групи, до пана Оксютенка (депутат Броварської міської ради — прим. Т. Б.), але у відповідь чув, що вже якась програма написана Олексієм Здоровцем (колишній секретар міської ради — прим. Т. Б.), «треба-треба зустрітися», але пройшло два місяці і нас зібрали, щоб показати дуже «сирий» проект відеоспостереження. При цьому кажуть, що це все, що є, але давайте виділяти на це кошти.
Вважаю, що програма сира і непідготовлена. В пріоритеті — реальне виділення коштів поліції. Треба знайомитися з успішними практиками інших районних центрів Київської області. В Кагарлику, Обухові, Українці місцева влада через профспілкові організації допомагають поліції.
Є проблеми з технікою, її ремонтом, паливно-мастильними матеріалами, штатом, в першу чергу, дільничних інспекторів. Чомусь наші колеги з інших міст вирішують ці проблеми для поліції. Ми ж ставимо такий дорогий проект без цього базису.
Вважаю, що програма відеоспостереження буде неефективною, а тому я вийшов з цієї групи і хочу зосередитися на тій групі, яка займатиметься допомогою поліції.
Зараз буде розроблятися широка програма відеоспостереження щодо запобігання порушень правил дорожнього руху. Цю програму уже нещодавно презентував Арсен Аваков (міністр внутрішніх справ України — прим. Т. Б.). Тож зараз, виділяти кошти буде ще більше неефективно, оскільки через рік програма буде все одно реалізована за державний кошт. Ми ж вкладаємо кошти, чималі, не зрозуміло на що — кошторису нема.
Ірина ВЕРЕМЧУК, депутат Броварської міської ради, член бюджетної комісії:
— У такому вигляді не можна ухвалювати проект. Немає кошторису до цієї програми, не розписані жодні цифри та витрати.
Детальний розпис — на що конкретно будуть витрачатися кошти в рамках програми — мав бути поданий в пояснювальній записці. Натомість там маємо лише загальні гасла.
Завтра об 11.00 у приміщенні Броварського відділу поліції відбудеться розширена нарада робочої групи з розробки програми “Безпечне місто” за участю депутатів, адміністрації міськради, представників громадських формувань та силових структур.