В магазині Вам продали неякісний товар? Грубість та хамство з боку персоналу або інші порушення? В таку ситуацію потрапляв чи не кожен із нас, але мало хто знає, як правильно діяти в подібних конфліктних випадках.
Необхідно усвідомлювати, що бездіяльність шкодить – якщо не боротися зі свавіллям та безкарністю магазинів, продавців чи супермаркетів, ми знову із знову будемо зіштовхуватися з подібними явищами. Необхідно знати куди звернутися зі скаргою аби захистити свої права.
Одна з поширених ситуацій – придбання неякісного товару. Ви маєте діяти наступним чином. У Вас на руках має бути чек на товар, що виявився зіпсованим – це головний «папірець» без якого неможливо нічого довести. З товаром та чеком на нього необхідно повернутися до магазину та заявити про бажання повернути зіпсований, пошкоджений або неякісний товар. В магазині повинні повернути Вам гроші, які були витрачені на придбання товару або за Вашим бажанням поміняти його на продукцію нормальної якості. Інакше магазин має сплатити штраф в десятикратному розмірі від вартості товару.
Якщо мова йде про продукт харчування, який призвів до отруєння, необхідно мати медичний висновок з підтвердженням цього факту.
Обов’язково попросіть у співробітників торгової точки «Книгу відгуків і пропозицій» – вона має бути в кожному магазині в доступному місці в куточку покупця. Зафіксуйте свою скаргу, детально опишіть ситуацію, що склалася, вкажіть коли і який товар Ви придбали або яким чином були порушені Ваші права. Протягом двох тижнів адміністрація має відреагувати на скаргу та зробити відповідний запис у «Книзі відгуків і пропозицій». Наприклад, звільнити продавця, що дозволив собі грубість по відношенню до Вас.
У випадку, коли адміністрація торгівельної точки проігнорувала вимогу, Ви маєте повне право повторно написати скаргу або звернутися до вищих інстанцій з метою захисту споживчих інтересів.
Можна звернутися з відповідною заявою до Управління з захисту прав споживачів України. Якщо мова йде про неякісну техніку, апаратуру, обладнання, яка заходиться на гарантійному терміні, то візьміть с собою чек та ксерокопію технічного паспорту товару, на якому вказана дата продажу.
Обов’язково в заяві треба вказати місце знаходження і назву торгівельної точки, в якій був придбаний товар. В даній інстанції мають провести перевірку вказаного магазину з питань, порушених у заяві. Управління з захисту прав споживачів на має фінансової можливості проведення експертизи продукції, що суттєво ускладнює процедуру підтвердження підстав для задоволення Вашої скарги. Цей процес є довгим, проте, як показує практика, досить дієвим – переважну більшість скарг споживачів було задоволено.
Якщо в Управлінні з захисту прав споживачів не допомогли відстояти Ваші права як споживача, є варіант прийти зі зверненням до громадської організації з захисту прав споживачів, наприклад до Всеукраїнської асоціації з питань захисту прав споживачів або її регіональних представництв. Ці організації покликані захищати інтереси споживачів та виявилися більш дієві, ніж державні інституції, що займаються цим питанням.
Існує ще один варіант – звернутися до суду. Проте він є дуже довготривалим – судова тяганина може затягнутися на місяці, якщо не на роки, та не дешевим, адже без фахівця в сфері юрисдикції не обійтися. Навіть витративши багато часу, коштів та сил, ніхто не можу гарантувати, що Вашу скаргу буде задоволено. Такі реалії сьогодення – все через недосконалість вітчизняного законодавства.
Хоча процес відстоювання своїх прав є тривалим та непростим, проте не втомлюйтесь захищати свої інтереси – бездіяльність та байдужість покупців лише на руку недобросовісний продавцям. Саме споживачі в силах змінити ситуацію на краще.