У Броварах презентували методику впровадження громадянської освіти у школах

Новини, Репортажі 04 Кві. 2017 р., 11:35 1033

Як впроваджувати в навчальних закладах громадянську освіту як необхідну умову демократизації суспільства — така тема стала основною на заході, що відбувся у Броварах 31 березня в ТРК «Термінал» під назвою «Колоквіум для вчителів з презентації методичних рекомендацій із предмету суспільствознавство».

Захід об’єднав координаторів Програми USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», в рамках якої були розроблені методичні рекомендації для вчителів старших класів, представників Лабораторії законодавчих ініціатив, які розробляли ці рекомендації та представників управління і відділів освіти міст Броварів та Березані, Броварського та Баришівського районів.

Автором методичних рекомендацій для вчителів загальноосвітньої школи з питань висвітлення тем: «Виборчий процес», «Політична система в Україні: участь громадян», «Законодавство для молоді» і «Молодь в урядових програмах» стала кандидат філософських наук, доцент кафедри політології Національного університету «Києво-Могилянська академія» Наталія Амельченко. На сьогодні методичні рекомендації знаходяться на вирішальній стадії процедури погодження Інститутом модернізації змісту освіти.

Наталія Амельченко.

Відкриваючи захід, народний депутат України від 97-го виборчого округу (Бровари, Броварський та Баришівський райони, Березань) та учасник проекту «Модельний округ» Програми USAID «РАДА» Павло Різаненко розповів про його організаторів, які ставлять за мету просування цінностей демократичного суспільства та інститутів представницької демократії в Україні, а також зазначив, що форма проведення заходу – колоквіум – обрана свідомо, оскільки вона передбачає обмін думками та взаємодію.

Учасникам заходу (переважно це вчителі історії та права, а також методисти та начальники відділів освіти) був презентований пізнавальний фільм для дітей про структуру Верховної Ради України та основні її функції, розроблений ГО «Інтерньюз-Україна» – партнером Програми USAID «РАДА». Педагогам також були роздані електронні носії з відеозаписом фільму, аби можна було його продемонструвати школярам у навчальних закладах.

Найяскравішою практичною частиною Колоквіуму стала рольова гра «АГОРА: демократична процедура ухвалення закону у Верховній Раді України», що імітує законодавчий процес в Україні, спрямована на інтегрування вказаних дисциплін у навчальний процес.

Суть її полягає в тому, що безпосередньо діти (школярі) стають народними депутатами, які діляться на депутатські фракції, входять в комітети Верховної Ради, розробляють законопроекти, вносять поправки до них, голосують.

Під час заходу для ознайомлення з такою методикою були задіяні безпосередньо освітяни, які були поділені на фракції «Ліберали» та «Консерватори» зі своїми певними позиціями та мажоритарників. Безпосередньо під час «роботи» у «верховній раді» персонажі — народні депутати — розробляли законопроект, який стосувався збільшення навчання в школах до 12 років, коли повна загальна середня освіта має три рівні:

— початкова освіта — 4 роки навчання (1-4 класи);

— базова середня освіта — 5 років (5-9 класи);

— профільна середня освіта — 3 роки (9-12 класи);

Як і у Верховній Раді, «міністр освіти і науки» (під час Колоквіуму ця роль дісталася методисту районного методичного кабінету Баришівської районної державної адміністрації Олені Бойко) спочатку представила законопроект, з кожної фракції та від мажоритарників було задано по два запитання, далі йшло обговорення і розробка правок до законопроекту по фракціях. Ці правки були розглянуті на імітації відкритого засідання «комітету з питань науки і освіти» та представлені «головою комітету» (Шикіна Тетяна, начальник відділу освіти Березанської міської ради), далі йшло постатейне голосування за кожну змінену або нову статтю законопроекту та ухвалення закону «в цілому».

На прикладі гри освітяни обговорювали в рамках законопроекту, чи має здійснюватися перехід з одного рівня освіти на інший лише із застосуванням зовнішнього незалежного оцінювання, чи має бути гарантована можливість доступу до вищої освіти особам, які отримали професійну освіту і т.д.

Керівник відділу освіти Броварської РДА Людмила Чайка та методист РМК Любов Крокос вважають, що такі ігри як ознайомлення з законотворчими процесами в країні можуть бути для дітей корисні. «Діти можуть дізнатися як пишуться проекти рішень, як їх обговорюють, ухвалюють, хто є ініціатором, як подають. Але, на наш погляд, такі знання більше потрібні для дорослих. Можливо, якщо і запроваджувати, то для дітей старших класів і то, якщо це буде навчання з профільним ухилом», — висловила позицію Людмила Чайка.

Людмила Чайка.

Також «за» впровадження в навчальний процес такої методики громадянської освіти як гра «АГОРА: демократична процедура ухвалення закону у Верховній Раді України» висловилася і вчитель історії Броварської ЗОШ №7, завідувач науково-методичним центром Управління освіти і науки Броварської міської ради Олена Мартенко. «Я впевнена, що в наших навчальних закладах є фахівці практики, які володіють сучасними методиками і цю ідею і цей зміст можна запроваджувати на уроках. Це і рольові ігри, і інтеракція. У нас є фахівці з сертифікатами з критичного мислення. Ми вже обговорювали з Наталією Анатоліївною: якщо буде на те воля і якщо будуть такі проекти продовжуватися, то ми б долучилися до них. Думаю, ми повинні охопити вік дітей, починаючи з молодших класів, адаптуючи до їхнього віку», — розповіла пані Мартенко.

Олена Мартенко.

У підсумку освітяни дійшли висновку, що запропоновані Лабораторією законодавчих ініціатив методичні рекомендації до навчальних програм, уже можна використовувати в навчальному процесі як додаткові теми.

Loading...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

НОВИНИ

17.10.2017
16.10.2017
14.10.2017
13.10.2017