Проблема відсутності комплексного підходу до визначення місць розташування тимчасових споруд на території міста, їх ефективного функціонування в рамках чинного законодавства та наповнення міської скарбниці від такого виду підприємницької діяльності стоїть у Броварах не перший рік.
Відсутність нормативно-правового акту, який би врегульовував всі «гострі» кути існування та функціонування МАФів, породжує конфлікти та непорозуміння між зацікавленими сторонами. Головні «батальні сцени» відбуваються під час розгляду земельних питань профільною депутатською комісією. Нерідко конфлікти з підприємцями переносяться у сесійну залу.
Спектр проблем, пов’язаних з функціонуванням тимчасових споруд, достатньо широкий. З одного боку – це основний заробіток дрібних підприємців, які свого часу підписали договори сервітуту чи оренди, встановили тимчасові споруди і ведуть підприємницьку діяльність, сплачуючи податки до місцевого бюджету.
З іншого боку – якщо підсумувати почуте і побачене протягом сесійних засідань та профільних комісій, є багато нарікань з боку контролюючих структур та пересічних громадян стосовно продажу акцизної групи товарів (алкогольні та тютюнові вироби) неповнолітнім.
Ще одним каменем спотикання є умови реалізації алкоголю та тютюну в тимчасових спорудах (ТС) у цілому: підприємці оформлюють ліцензії на продаж акцизної групи, тому вважають, що мають право на їх реалізацію. Відтак будь-яку спробу обмеження продажу акцизних товарів в тимчасових спорудах розцінюють як порушення своїх прав. Проте цифри сплаченого підприємцями акцизного податку іноді ставлять під сумнів доцільність отримання такої ліцензії. Зі слів міського голови, часом сума сплаченого до бюджету акцизного збору в рази менша від річної вартості самої ліцензії. Тому ситуація виглядає таким чином, що, отримуючи відповідну ліцензію, підприємці працюють «в мінус»…
У продовженні теми реалізації «міцних» напоїв виникали питання до тимчасових споруд (а радше – їх власників), де без дозвільних документів реалізовують алкоголь на розлив. Тема боротьби з «розливайками» неодноразово піднімалась як представниками спецвідділу контролю за станом благоустрою, так і місцевими депутатами та громадськими активістами. Крім того, під заборону продажу акцизної групи підпадали ТС, які знаходяться на зупинках громадського транспорту.
Щоправда, за відсутності загального бачення розміщення та реалізації товарів у тимчасових спорудах, аби зменшити тиск на підприємців і дати їм можливість працювати, депутати у лютому 2018 року продовжили терміни дії договорів оренди частині підприємців на рік без заборони продажу алкоголю, тим самим відтермінувавши вирішення проблеми.
Власне, про розробку концепції розміщення тимчасових споруд говорили багато і давно. У 2016 році міським головою для підготовки документу було створено робочу групу, у вересні 20107-го Ігор Сапожко дещо переформатував її склад для поновлення роботи.
І вже 6 липня 2018 року на розсуд громади винесли проект регуляторного акту, на який чекали як підприємці, так і споживачі, та який має упорядкувати всі неоднозначні питання.
Згідно з оприлюдненим документом, основною метою Концепції розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності є забезпечення вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища. Впровадження концепції у життя дозволить упорядкувати ведення торгівлі з перспективи розвитку торгівельної мережі міста та запровадити загальні принципи розміщення тимчасових споруд.
Зауваження та пропозиції щодо проекту регуляторного акту приймаються в письмовій формі протягом місяця з дня оприлюднення (оприлюднено 6 липня 2018 року – прим. авт.) проекту регуляторного акту та відповідного аналізу регуляторного впливу за адресами:
– управління містобудування та архітектури Броварської міської ради (07400, Київська область, м. Бровари, вул. Гагаріна, 15, к. 412, тел./факс 5-30-49);
– центр надання адміністративних послуг та роботи із зверненнями громадян Броварської міської ради (07400, Київська область, м. Бровари, вул. Гагаріна, 18, к. 114, тел. 5-66-16).
Про регуляторний акт
У разі прийняття виконкомом рішення про затвердження концепції розміщення тимчасових споруд, дія цього регуляторного акту поширюватиметься на всій території м. Бровари, а його вимоги будуть обов’язкові до виконання всіма замовниками, незалежно від форм власності, які будуть здійснювати будівництво на його території .
Згідно з аналізом регуляторного впливу, прийняття документу дозволить забезпечити права суб’єктів господарювання на розташування тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності. З іншого боку органи виконавчої влади будуть забезпечені правом на оформлення паспорту прив’язки тимчасової споруди.
Головним документом, на підставі якого суб’єктам господарювання буде оформлено паспорт прив’язки, буде комплексна схема (КС ), яка також буде затверджена з прийняттям регуляторного акту. Комплексна (інвентаризаційна) схема та пояснювальна записка до неї з усіма вимогами є у відкритому доступі на офіційному сайті м. Бровари.
Документ розроблено ДП «Дніпромісто», він включає в себе текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування тимчасових споруд.
При розміщенні тимчасових споруд будуть застосовуватись затверджені архітектурні типи ТС (архітипи), тобто в майбутньому всі МАФи матимуть уніфікований вигляд.
Отже, після затвердження концепції для розміщення ТС замовник має звернутись до Управління містобудування та архітектури Броварської міської ради для отримання паспорту прив’язки, відповідно до комплексної схеми.
Стаціонарні та пересувні тимчасові споруди без відповідно оформленої документації з відхиленням від проекту вважатимуться самочинно встановленими, та підлягатимуть демонтажу за приписом спецвідділу контролю за станом благоустрою та за кошти особи, що встановила таку ТС.
Якщо тимчасова споруда була розташована на підставі дозвільних документів до затвердження концепції, але її зовнішній вигляд не відповідає затвердженому архітипу, або розроблена за індивідуальним проектом, який не відповідає вимогам сучасного міського дизайну, уповноважений орган рекомендуватиме власнику такої ТС здійснити модернізацію (переробку) її зовнішнього вигляду.
За даними комплексної (інвентаризаційної) схеми на території Броварів станом на 01.05.2018 року проінвентаризовано 219 тимчасових споруд, з них в стадії розробки – 10 ТС, зупинки громадського транспорту з кіоском у складі павільйону очікування – 25 одиниць, а 13 тимчасових споруд встановлено без дозволу. Кількість точок виїзної торгівлі з урахуванням резерву становить 32 одиниці. Загальна кількість зупинок громадського транспорту становить 129 одиниць.
Виходячи з характеру забудови міста та інших особливостей, територію Броварів на комплексній схемі поділено на 7 зон:
Зона 1 – центральна частина міста (вул. Гагаріна, Незалежності, Лагунової);
Зона 2 – район «Торгмаш» (вул. Москаленка, Олімпійська, Броварської сотні);
Зона 3 – 34-й мікрорайон (вул. Короленка, Петлюри);
Зона 4 – магістральні вулиці (вул. Київська, Мудрого);
Зона 5 – привокзальна площа (вул. Бандери);
Зона 6 – житловий масив (вул. Грушевського);
Зона 7 – старе місто (вул. Шевченка, Переяславський шлях, Благодатна та ін.).
Серед пропозицій спільних для усіх зон є поступове знесення кіосків у складі павільйонів очікування та встановлення комунальних зупинок очікування, звільнення тротуарів від стихійної торгівлі з лотків, столів та стільців. На території парків та скверів міста планується поступове встановлення комунальних ТС з попередньо визначеним асортиментом продукції.
Докладно пропозиції по кожній зоні та загальні принципи розміщення тимчасових споруд у Броварах наведено у Пояснювальні записці до комплексної схеми.
Наразі місто лише за крок до ухвалення довгоочікуваної концепції, але перші її результати зможемо побачити лише за кілька років. Тому, прагнучи навести лад у цьому питанні, не варто зволікати та гальмувати. Потрібно конструктивно підійти до вирішення питання задля прийняття виваженого рішення, яке б задовольнило всіх зацікавлених.