Управління освіти відпускає школи у «вільне плавання» вони стають автономними. Як децентралізація закладів освіти позначиться на можливостях броварських шкіл?

28 лютого 2019 року відбулось чергове засідання Броварської міської ради, під час якого депутати ухвалили кілька доленосних рішень, що стосуються броварських шкіл. Рішення були однаково змісту, але приймалися по кожній школі окремо. Доповідачка – начальниця управління освіти Оксана Мельник – назвала цей крок «справжньою децентралізацією освіти на місцевому рівні».

Це не тільки «створення окремої бухгалтерії», а повноцінні юридична та бюджетна автономії навчальних закладів.  Для кращого розуміння наводимо текст рішення БМР із цього питання:

  1. Перевести з 01.03.2019 Броварську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № … Броварської міської ради Київської області на самостійний бухгалтерський облік. (Броварську гімназію ім. С.І. Олійника – з 01.06.2019р. – авт.)
  2. Встановити, що головним розпорядником бюджетних коштів на утримання Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № … є управління освіти і науки Броварської міської ради Київської області. Визначити Броварську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №… бюджетною установою (рівень розпорядника 3).
  3. Ввести з 01.03.2019 у штатний розпис Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 одну ставку бухгалтера (головного бухгалтера).
  4. Управлінню освіти і науки здійснити передачу основних засобів та інших необоротних матеріальних активів на баланс Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №… (додається).
  5. Централізованій бухгалтерії управління освіти і науки забезпечити створення розподільчого балансу.
  6. Директору Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №…:
  • провести реєстрацію закладу відповідно до чинного законодавства;
  • відкрити рахунки в Броварському управлінні ДКС України Київської області та вчиняти інші дії, необхідні для ведення діяльності.

Оскільки  окрема бухгалтерія вже давно діє у двох школах міста, а саме – ЗОШ № 2 та СШ № 7, то нововведення стосується броварських шкіл № 1, 3, 5, 6, 9, 10, НВК та гімназії ім. С.І. Олійника.

Мотивацію такого рішення управління освіти виклало у пояснювальної записці до рішення:

«Новий закон про освіту значно збільшує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію усіх закладів освіти. Автономія школи – це набуття повноважень самостійно розв’язувати питання внутрішнього значення, шукати шляхи оптимального застосування ресурсів і технологій, створювати бажаний інноваційний простір. За автономії керівник більшою мірою почуватиметься в закладі хазяїном, а не розпорядником, суворо обмеженим не лише в ресурсах, а й у способах їх розподілення. Він зможе самостійно вирішувати, які витрати є першочерговими, а які можуть почекати, укладати договори на послуги і товари, спрямовувати заощаджені кошти на преміювання працівників».

Міський голова, підтримуючи це рішення, акцентував, що директори шкіл мають почуватися господарями та намагатися раціонально використовувати кошти та інші ресурси закладів. Основним напрямком економії коштів чиновник вважає економію за рахунок енергозбереження. Такий висновок було зроблено на підставі висновків, наданих спеціалістом УЖКГБІТ із енергоефективності. Міський голова навів такий приклад: на утеплення фасаду ЗОШ № 6 витрачено біля 6 млн грн, але аналіз показав, що економія енергоресурсів склала приблизно 150 тис. грн за опалювальний сезон, що не виправдовує фактичні витрати міського бюджету. Аналогічна ситуація і в інших школах. Але досвід міст Київської області показує, що ситуація докорінно змінюється, якщо в директорів шкіл з’являється можливість заощаджувати енергоресурси та самим розпоряджатися зекономленими коштами. У тому числі, і на закупівлю обладнання та преміювання персоналу.

Міський голова також підкреслив, що така децентралізація  має підвищити і відповідальність керівників навчальних закладів із усіх питань: від енергозбереження та планування ремонтних робіт до якості харчування та самого навчального процесу.

Запитання у депутатів викликала терміновість переходу на окрему бухгалтерію посеред кварталу. Причому вже наступного дня після сесії.  Однак начальниця управління освіти запевнила, що перехід буде плавним, без «кінцевих дат», у відповідності до готовності директорів шкіл організувати цей процес. Також чиновниця запевнила депутатів, що спеціалісти управління освіти, у т.ч. спеціалісти з бухгалтерського обліку, сприятимуть роботі новостворених бухгалтерій, проводитимуть навчання, семінари, консультації.

Нагадаємо, що протягом останнього року робота управління освіти супроводжувалась не лише антикорупційними розслідуваннями, але й претензіями від Прокуратури.

Раніше численні невдоволення якістю та термінами ремонтів у закладах освіти призвели до рішення передати весь обсяг робіт із капітальних ремонтів і реконструкцій у закладах освіти від управляння освіти до відділу капітального будівництва БМР.

Тож і зміни, внесені законом України  «Про освіту», і  увага правоохоронних органів, і зауваження та побажання батьків стали результатом єдино правильного рішення про передачу повноважень самим школам. Правильність  та своєчасність такого рішення підтверджує одностайність як чиновників, так і депутатів як при обговоренні, так і голосуванні за це  рішення.

Однак це лише початок значної  роботи як керівництва шкіл, так і педагогічного персоналу та самих батьків із створення справжньої автономії, адже  поки що ні в кого недостатньо досвіду як в електронних закупівлях та пошуку постачальників, так і в звичайних господарських та бухгалтерських питаннях. Тому дуже потрібна допомога батьків, учнів, представників  громадськості через організацію сталої роботи органів самоврядування при школах: ради школи, піклувальної ради,  учнівського та батьківського комітетів, методичних об’єднань, комісії, асоціації, положення про які затверджено педагогічною радою та наказом по школі у відповідності до статутів шкіл.

Ангеліна Козлова

Фото  – авторки

Поділитись

Про Автора