На чергову сесію міськради 21 червня 2018 року виноситься низка питань, пов’язаних із діяльністю Броварської центральної районної лікарні:
– про внесення змін до рішення БМР від 21 грудня 2017 року http://brovary-rada.gov.ua/documents/29206.html;
– про затвердження передавального акту від БЦРЛ до правонаступника http://brovary-rada.gov.ua/documents/29210.html;
– про створення Комунального некомерційного підприємства «Броварська багатопрофільна клінічна лікарня» http://brovary-rada.gov.ua/documents/29212.html;
– про затвердження статуту Комунального некомерційного підприємства «Броварська багатопрофільна клінічна лікарня» http://brovary-rada.gov.ua/documents/29214.html.
Яка необхідність здійснення подібних перетворень?
Одним із стратегічних завдань Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я України, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2016 р. № 1013-р, є перехід до оплати діяльності постачальників медичних послуг на основі конкретних результатів їх діяльності.
Для вирішення цього завдання необхідно змінити характер відносин між постачальником медичних послуг (в нашому випадку – БЦРЛ – прим. автора) та їх замовником — відповідним розпорядником бюджетних коштів. У підсумку кінцевим замовником медичних послуг виступає сам пацієнт, але через своїх представників – відповідні органи виконавчої влади.
За даними реєстру юридичних осіб, на цей момент засновниками (а відповідно і власниками – прим. авт.) Броварської центральної районної лікарні (БЦРЛ) є дві юридичних особи: Броварська міська рада (БМР) Київської області та Броварська районна рада (БРР) Київської області. Це означає, що БЦРЛ – об’єкт спільної сумісної власності.
Фінансування лікарні здійснюється за рахунок державного та місцевого бюджетів.
На зміну таких взаємовідносин між цими суб’єктами має прийти контрактна модель, у якій взаємовідносини регулюються договорами. За такими договорами в майбутньому розпорядник бюджетних коштів діятиме в інтересах пацієнтів, як третя сторона-платник, а заклад охорони здоров’я (далі — ЗОЗ) або лікар фізична особа — підприємець, який одержав ліцензію на здійснення господарської діяльності з медичної практики, виступатимуть як постачальники послуг.
У разі прийняття вищезгаданих рішень Броварською міською радою, відповідні рішення мають бути прийняті й іншими засновниками, адже їх кількість відтепер зросте. Крім Броварської районної ради до списку засновників додаються ще й Великодимерська та Калитянська селищні ради Броварського району Київської області.
Перетворення ЗОЗ у комунальні некомерційні підприємства дозволяє захистити такі заклади та публічний сектор медичного обслуговування від їх приватизації за умови, якщо перетворені комунальні підприємства будуть внесені до переліку об’єктів комунальної власності відповідної територіальної громади, що не підлягають приватизації (за аналогією з казенними підприємствами). Тому територіальним громадам рекомендується включати ЗОЗ, що перетворені у комунальні некомерційні підприємства, до зазначених переліків.
Відповідно до передавального акту балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів, який невдовзі будуть розглядати міські депутати, балансова вартість підприємства складає 277197534,29 грн. Крім того, на позабалансовому рахунку 01 «Орендовані необоротні активи» значиться 2808554,00 грн. Після затвердження передавального акту зобов’язання БЦРЛ перед кредиторами усі права та обов’язки перейдуть до правонаступника Комунального некомерційного підприємства «Броварська багатопрофільна клінічна лікарня».
Джерелами фінансування перетвореного у комунальне некомерційне підприємство ЗОЗ можуть бути як бюджетні кошти, так і кошти юридичних та фізичних осіб.
Трудові відносини з працівниками реорганізованого ЗОЗ продовжуються, а звільнення під час реорганізації можливе лише у випадку скорочення чисельності (штату). У процесі реорганізації окремі працівники можуть бути переведені на інші посади, переміщені в інші структурні підрозділи у разі необхідності.
Майно комунальних підприємств перебуває у комунальній власності відповідної територіальних громад і закріплюється за комунальним некомерційним підприємством — на праві оперативного управління.
Ще одним нововведення буде зміна у назві ЗОЗ, а саме додавання слова «клінічна». Це найменування пояснюють тим, що всі лікувальні підрозділи лікарні є навчальною базою для студентів та лікарів. Адже за даними заступника головного лікаря Тетяни Щербак, наразі в лікарні проходять інтернатуру студенти вищих державних та приватних навчальних закладів.
За переконанням профільного міністерства перетворення ЗОЗ у комунальні некомерційні підприємства має сприяти збільшенню господарської та фінансової автономії (самостійності) та управлінської гнучкості комунальних закладів охорони здоров’я, формуванню у них стимулів для поліпшення якості медичного обслуговування населення і водночас підвищення економічної ефективності використання активів.
З огляду на проходження проектів рішення у депутатських комісіях саме фінансова автономія та обмеження контрольних функцій засновників можуть стати «каменем спотикання» при розгляді питань на сесії. Так, депутат Тетяна Крилова під час засідання гуманітарної комісії зазначила, що не готова голосувати за статут новоствореного підприємства без додаткових консультацій з юристами. Під час засідання депутатської комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку також озвучено чимало запитань щодо погодження оренди приміщень лікарні, формування складу та діяльності Спостережної ради закладу охорони здоров’я.
Тож яким буде рішення депутатів Броварської міської ради щодо майбутнього лікарні, дізнаємось під час чергової сесії 21 червня.