Новий Регламент: які свободи та обмеження чекають на мера, депутатів та громаду

Новини 08 Лют. 2016 р., 10:39 184

Комісія з питань регламенту, правопорядку та депутатської етики на останньому засіданні розібралася з правками до Регламенту міської ради VII скликання.

Нагадаємо, що основні зміни та доповнення у порівнянні з Регламентом міської ради попередньої каденції розробляли депутати Аліна Дяченко («Демократичний Альянс») та Юрій Чередник («Солідарність»). В обговореннях за останні три засідання взяли участь не лише члени регламентної, а й депутати інших комісій.

регламент (3)

Отже, які основні зміни чекають на громаду, ЗМІ та депутатів.

Відкритість у документації та зібраннях

Окрім випадків, встановлених законами України і Регламентом, усі засідання сесій міської ради, постійних комісій, погоджувальної ради, тимчасових контрольних комісій будуть відкритими.

На усіх цих засіданнях обов’язково мають вестись онлайн-відеотрансляції, архів яких має бути доступний на офіційному сайті ради. При цьому має бути забезпечення на таких засіданнях присутності журналістів.

У порядку визначеним регламентом усім присутнім надається право на виступи, репліки та запитання.

Коли поправки до Регламенту будуть затверджені на сесії, апарат міської ради зобов’язаний буде оприлюднювати на офіційному сайті:

— проекти рішень, пояснювальні записки до них, ухвалені на сесії рішення та рішення виконавчого комітету;

— протоколи засідань депутатських комісій, виконкому, погоджувальної ради, включно з поіменним голосуванням (закон про обов’язкове поіменне голосування вступає в дію з 23 лютого), висновки та рекомендації постійних та тимчасових контрольних комісій.

Також на офіційному сайті в обов’язковому порядку повинна бути розміщена інформація про міського голову, його заступників, секретаря ради, депутатів, членів виконкому, керуючого справами виконкому, керівників структурних підрозділів міської ради та виконкому.

Такою інформацію буде — біографічні відомості, декларація про доходи, дні і місце прийому та контактні дані. До того ж, на сайті обов’язково має бути інформація про річний, піврічний та місячний календар роботи, звіти міського голови, його заступників та депутатів, а також перелік депутатів та радників міського голови.

Коли скликаємо сесію?

Згідно нового Регламенту, як тільки-но його затвердять на сесії (найближча планується 10 березня), чергові сесії, як правило, будуть в останній четвер кожного місяця і, як правило, о 10.00.

Цікаво подана стаття №9 Регламенту щодо того, у яких випадках може скликати сесію секретар ради, «у разі немотивованої відмови міського голови». Один із пунктів наголошує: «Якщо міський голова без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після надання пропозиції про скликання сесії не менш як однієї третини депутатів від загального складу міської ради, виконавчого комітету Броварської міської ради».

Що мається на увазі під термінами «немотивована відмова» і «поважні причини»? Головне, щоб у такі термінології не вплуталося суб’єктивне тлумачення, яке підштовхне до маніпуляцій як міським головою, так і майбутнім секретарем.

У разі, якщо ж міський голова або секретар ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу не менш як однієї третини депутатів від загального складу міської ради, сесія може бути скликана депутатами міської ради, які становлять не менше як 1/3 від загального складу або постійною комісією ради.

Де анонс?

Приділили розробники Регламенту увагу і оголошенню про скликання сесій. Так, розпорядження міського голови має бути обов’язково вивішене на офіційному сайті міської ради не пізніше як за 20 робочих днів до сесії, а у виняткових випадках — не пізніше як за добу до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та переліком питань, які передбачається внести на розгляд сесії міської ради.

Під «винятковими випадками» маються на увазі виникнення надзвичайних ситуацій чи обставин непередбачуваного характеру, які потребують негайного реагування, тобто, що виникли внаслідок стихійного лиха, технічних аварій з тяжкими наслідками, військових дій або суспільних збурень, а також прийняття рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, пов’язаних з виділенням коштів для безперебійного забезпечення життєдіяльності міста, функціонування органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування.

регламент (2)

Проекти рішень на позачергові сесії направлятимуться депутатам в електронному вигляді одночасно з оприлюдненням їх на сайті. По термінах це має бути не пізніше, ніж за 10 днів, у виняткових випадках — не пізніше ніж за одну добу до відкриття сесії.

Кому можна приходити на сесії і як себе поводити?

Відтепер на сесії можна буде приходити усім без винятку людям (народним депутатам України, депутатам Київської обласної ради, голові, заступникам голови Київської обласної державної адміністрації та Київської обласної ради, заступникам міського голови, радникам міського голови, доповідачам з питань, які виносяться на розгляд сесії міської ради, помічникам-консультантам депутатів, представникам ЗМІ, журналістам, громадянам України та іншим особам), але вони обов’язково повинні мати при собі документ, який засвідчує їхню особу і мають розписатися в листі-реєстрі.

Є пункт про те, як присутні повинні поводити себе у залі. «Присутні на засіданні міської ради особи та запрошені зобов’язані дотримуватися порядку, займати відведені для них місця, не пересуватися по залу засідань без необхідності і не заважати роботі депутатів». У цьому пункті (стаття 17 глава 1) дуже важливо, щоб керівництво міської ради розуміло, що журналістам (в основному це стосується їх), аби краще записати відео, аудіо чи зробити фото, необхідно змінювати позиції і переходити з одного місця на інше.

Прошу слова або Попрошу без критики!

Як написано у проекті Регламенту, усі бажаючі виступити під час сесії у питанні «Різне», за необхідності завчасно надають секретарю ради текст виступу у письмовому вигляді для формування орієнтовного переліку виступів та визначення їх черговості. У цьому моменті не зовсім зрозуміло, чи бажаючі зобов’язані подавати текст свого виступу секретарю чи ні. І це дуже важливо, адже виступаючі можуть порушувати питання експромтом, заздалегідь не готуючись.

Відзначимо, що для виступів, реплік та запитань у новій редакції Регламенту немає винятків ні для кого з присутніх. Є, щоправда, часовий регламент для виступаючих:

— для доповіді на пленарному засіданні ради — до 10 хвилин;

— для співдоповіді — до 5 хвилин;

— для заключного слова — до 3 хвилин;

— для виступів з процедурних питань, з мотивів голосування, пояснень, зауважень, запитань пропозицій, повідомлень і довідок — до 3 хвилин.

Під час виступів будь-хто з присутніх обов’язково повинен представлятися, називаючи своє ім’я та прізвище.

Цікавим доповненням до статті 42 Регламенту є зобов’язання «утримуватись від критики та оцінювання попередніх промовців». Цей пункт, до речі, на останньому засіданні регламентної комісії викликав гарячі дискусії, оскільки депутати, які за політичними переконаннями є по різні боки барикад, не могли дійти згоди, де грань між критикою колег і переходом на особисті образи, і що саме є образами, а що — почуттям образливості.

регламент (1)

… а обід — за графіком

За новим Регламентом, попрацювали дві години — 20 хвилин перерва. Якщо є необхідність, за пропозицією головуючого або депутатських фракцій чи груп або навіть одного депутата перерву можуть оголосити, якщо її підтримали більшість голосів від загальної кількості депутатів міської ради, тобто, 19 депутатів.

Зупинилися регламентні «реформатори» і на обов’язковому поіменному голосуванні. По-перше, при поіменному голосуванні кожен депутат, присутній на сесії, та міський голова у списку для поіменного голосування проти свого прізвища особисто робить запис «за», «проти» або «утримався» та власноручний підпис. Список для поіменного голосування тепер буде невід'ємною частиною протоколу сесії.

Прибрано з нового Регламенту пункт про те, що пропозиція про таємне голосування є пріоритетною по відношенню до пропозиції про поіменне голосування.

Не ходиш на засідання — до побачення!

Затверджені на сесії проекти чи рішення є такими, що вступають в дію, з моменту оприлюднення їх на офіційному сайті міської ради. Нормативно-правові акти та акти індивідуальної дії підлягають обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа на офіційному веб-сайті міської ради із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Також цікаво, що тепер обов’язково до протоколу засідань міської ради мають заносити причину відсутності того чи іншого депутата на сесії. Причому разом з протоколом сесії на офіційний сайт повинен викладатися повний запис засідання.

В обов’язковому порядку апарат ради повинен буде оприлюднювати графік засідань усіх постійних комісій на сайті міської ради, а про проведення повторного засідання повинні будуть інформувати усіх депутатів, а також повідомляти через сайт міської ради.

Цікавим є пункт щодо належного відвідування депутатом своїх комісій. У разі пропуску депутатом міської ради протягом року більше половини пленарних засідань міської ради або засідань постійної комісії міської ради, до складу якої він входить, невиконання ним без поважних причин рішень і доручень міської ради та її органів, міська рада може звернутися до виборців з пропозицією про відкликання такого депутата міської ради у встановленому законом порядку.

Депутат — під мікроскопом

За новим Регламентом діяльність кожного депутата висвітлюватиметься на сайті:

1)        дані про відвідування ним пленарних засідань ради, засідань постійної комісії, до складу якої він входить, причини відсутності на засіданнях;

2)        дані про входження і роботу в інших органах та комісіях, утворених радою, до складу яких він входить;

3)        подані ним звернення, запити, внесені проекти рішень, пропозиції, виступи, публічні заяви;

4)        дані про зустрічі з виборцями, участь у громадських слуханнях та обговореннях;

Також депутати зобов’язані будуть звітуватися про свою роботу. Відбуватиметься це у грудні кожного року повноважень. Депутат зобов’язаний у цей строк провести звітну зустріч з виборцями та надати письмовий звіт для його розміщення на сайті ради.

Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.

Обов’язково має звітуватися і міський голова. Не рідше раз на рік перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами. За термінами це буде грудні кожного року повноважень, а також звіт у письмовому вигляді має розміщуватися на сайті міської ради. На вимогу ж не менше половини від загального складу депутатів міської ради, міський голова зобов'язаний прозвітувати перед міської радою про роботу виконавчих органів міської ради у будь-який визначений ними термін.

Нагадаємо, що ці та інші доповнення до Регламенту мають пройти процедуру затвердження на сесії міської ради. Найближча чергова сесія запланована на 10 березня.

НОВИНИ

11.12.2017
10.12.2017
09.12.2017
08.12.2017