Своїми рішеннями від 16 квітня 2019 р. виконком затвердив нові норми надання послуг із вивезення побутових відходів у м. Бровари та переглянув тарифи на надання цієї послуги для перевізника ТОВ «Селтік ТБО». Є іще одна новина: сплачувати за вивіз відходів населення багатоповерхових будинків буде по-новому.

Як пояснив присутнім головуючий на засіданні виконкому Ігор Сапожко, «коригування тарифу на вивіз побутових та великогабаритних відходів відбувається на звернення перевізника ТОВ «Селтік ТБО». Але ми вирішили коригування тарифів провести одночасно із коригуванням норм накопичення відходів. Зрозуміло, що завдяки сортуванню відходів у місті, їх кількість дещо зменшилася, тому ми вирішили відобразити це в нормах, наблизивши їх до реальних». «При цьому, – додав чиновник, – витрати за вивіз відходів дещо збільшилися за рахунок підвищення тарифу, але і дещо знизилися за рахунок зменшення норми. У підсумку, плата за вивіз відходів із 1-єї людини була біля 16,0 грн (насправді 16, 7 грн, авт.), а тепер складатиме 20,73 грн із людини».

Зауважимо, що норми накопичення відходів не переглядалися понад 8 років, коригування тарифів на вивіз відходів за останні 10 років не було майже жодного разу: вони змінювалися лише під час зміни перевізника. Зауважимо, що ці норми – не абстрактні цифри, а саме ті, які напряму впливають на розмір оплати за житлово-комунальні послуги. Так, на відміну від багатьох послуг, які можна вимірювати лічильниками, послуга  із вивозу відходів рахується поки що за нормами.

Процедура норм накопичення відходів затверджена наказом Міністерства ЖКГ України від 30.07.2010 р. № 259. Відповідно до цього документа, визначення норм здійснюється за результатами вимірювання кількості побутових відходів у житлових будинках, на підприємствах, установах, організаціях  із урахуванням сезонного фактору (тобто, протягом 12 місяців) та переглядається один раз на 5 років.

По факту, останній раз норми накопичення відходів переглядалися в грудні 2010 року та були затверджені рішенням виконкому від 14.12.2010 р. № 705. На той час норми виглядали ось так:

Нові норми, затверджені рішенням виконкому від 16.04.2019 р., виглядають ось так:

Таким чином, за 8 років змінилися виключно пункти 1, 2, 3. Тобто ті норми, які стосуються населення (норми зменшилися з 0,223 м.куб на людину в багатоповерховому будинку, до 0,18 м.куб при максимально можливій нормі в 0,24 м.куб). Бровари відійшли від максимально можливої норми для населення і трохи наблизилися до реального накопичення відходів. Щодо підприємств, то не змінилася жодна цифра в жодному типі установ. Втім, для підприємств це не суттєво: бажаючих працювати «за нормами» серед них немає і не буде, адже вони вміють рахувати свої відходи і за «міфічну норму» не сплачуватимуть.

Як тільки мова заходить про норми та тарифи на вивіз відходів, одразу випливає проблема повної відсутності обліку цієї послуги для населення та бюджетних установ: є окремі ініціативи співробітників ЖЕКів, але немає жодної систематизації. Проблему суттєво  ускладнює два фактори:

  1. Суттєва невідповідність прописаних фактично проживаючим.
  2. Значні обсяги відходів, які в контейнери ЖЕКів «підкидають» мешканці приватного сектору.

Це несправедливо, коли за сміття одних містян доводиться платити іншим. Але поки що міська влада розводить руками: дієвих механізмів боротьби з цим немає – камери над кожним контейнерним майданчиком не встановиш, для притягнення до адміністративної відповідальності також є перепони.

Щодо затвердження тарифів на вивіз відходів. Історія цього питання полягає у доведенні кожного перевізника до фактичного банкрутства та заміні його на наступного. Так, у 2013 році на зміну збанкрутілому КП «Служба замовника» за конкурсом прийшов перевізник ТОВ «Комунтранс-Бровари». Через численні скарги на якість послуг, в 2017 році на конкурсній основі їх змінило «ТОВ «Амуссон Київ». «Амуссон» встиг попрацювати трохи більше півроку та поступився на конкурсі в 2018 році вже нинішньому перевізникуТОВ «Селтік ТБО». Усі перевізники одностайно наполягали на невідповідності тарифу на вивіз відходів та неможливості надавати послуги за встановленим тарифом. Споживачі у свою чергу були невдоволені якістю надання послуг. При цьому міська адміністрація жодного разу не пішла назустріч перевізникам у плані приведення тарифу у відповідність до економічно обґрунтованого, а пішла іншим шляхом: одного перевізника змінював інший з новими обіцянками, які так і не були реалізовані.

Наразі якість вивезення відходів у місті можна вважати задовільним, однак не вирішено два важливих моменти:

  1. Не налагоджено прозорий облік надання цієї послуги населенню.
  2. Сортування відходів здійснюється не системно, а точковими зусиллями – від приватного бізнесу до окремих громадян, які сортують відходи прямо у контейнерах.

Тариф на вивіз твердих побутових відходів, з якими ТОВ «Селтік ТБО» виграло конкурс, був наступний:

  • вивіз твердих побутових відходів – 74,78 грн за 1 м.куб;
  • вивіз великогабаритних та ремонтних відходів – 89,74 грн за 1 м.куб.

Тарифи, встановлені цьому перевізнику рішенням виконкому від 16.04.2019 р., виглядають так:

  • вивіз твердих побутових відходів – 115,20 грн за 1 м.куб;
  • вивіз  великогабаритних та ремонтних відходів – 131,63 грн за 1 м.куб.

Для порівняння: тарифи на вивіз відходів для населення, затверджені по м. Києву з 1 квітня 2019 року, дорожчі від Броварів на 53%.

Але і це ще не всі новини.

Відповідно до норм чинного законодавства, послуга з вивезення відходів має бути виключена із переліку послуг, що входять до квартплати. Причому виключена вже з 01.05.2019р.  А ось яким чином надалі оформляти стосунки між перевізником та кінцевими споживачами – чиновники міркують і по цей час як на рівні Мінрегіонбуду, так і на місцевому. Є два варіанти:

  1. Перевізник укладає прямі договори з кожною квартирою і збирає оплату самостійно.
  2. Управитель (або ЖЕК) укладає колективний договір від імені мешканців та збирає оплату за вивіз відходів «окремим рядком» у платіжці і вже потім розраховується з перевізником.

Оскільки наразі запитань набагато більше, ніж відповідей, стежитимемо за цим нововведенням та інформуватимемо читачів.

Ангеліна Козлова

Фото – авторки

Поділитись

Про Автора