Відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги», з 01.05.2019 р. послуги з утримання житлового фонду вже не буде. Натомість з’являється послуга з управління житловим фондом. Яким чином визначають управителів для багатоповерхівок, як зміниться перелік послуг та до чого слід готуватися боржникам за житлово-комунальні послуги, – розбиралися журналісти «Трибуни Броварів».
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» прийнятий ще в 2017 році, але його імплементація та прийняття підзаконних актів тривають і досі. Одним із найважливіших підзаконних актів є Постанова КМУ «Про надання послуги з управління багатоквартирним будинком» та Типовий договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, які прийняті в 2018 році.
Закон складний та системний, окремі його положення вводилися у дію поетапно. Наприклад, починаючи з 10.06.2018 р. органи місцевого самоврядування вже не мають право на затвердження тарифів на послугу з утримання житлового фонду. І ось наближається чергова критична дата – 01.05.2019 р., яка скасовує послугу з утримання житлового фонду: на зміну їй приходить послуга з управління багатоквартирним житловим будинком. Але для цього мешканці багатоквартирних житлових будинків зобов’язані в законний процедурний спосіб визначитися з управителем їхнього будинку.
Ми вибрали положення Закону про ЖКП, які важливо знати мешканцям багатоквартирних будинків у цьому контексті.
- Мешканці повинні визначитися з управителем багатоквартирного будинку та укласти з ним договір про надання послуги з управляння. Якщо мешканці не визначилися з управителем до 1 травня 2019р., то управителя їм вибиратиме виконком БМР на конкурсі.
- Тариф на управління багатоквартирним житловим будинком затверджують самі мешканці на загальних зборах. Уже рік виконком міської ради не має таких повноважень, отже, тариф не переглядався щонайменше протягом цього періоду.
- Раніше перелік послуг, що входили до послуги з утримання будинку, встановлював виконком, і в Броварах цей перелік був скорочений до мінімуму: 6 послуг. Зараз перелік послуг, що входять до послуги з управління будинком, затверджує КМУ, і він налічує щонайменше 13 обов’язкових пунктів.
- До цього часу в тариф на утримання будинку не було включено жодної копійки на поточний ремонт будинку. Зараз затвердження тарифу неможливо (заборонено) без ремонтно-резервного фонду. Розмір відрахувань у ремонтно-резервний фонд встановлюють самі мешканці на зборах, але він не може дорівнювати нулю. Відрахування в цей фонд входять у послугу управління будинком, але розділяються на окремий розрахунковий рахунок і використовуються виключно на поточний ремонт не лише конструктивних елементів будинку, а й конструкцій у дворі: дитячих та спортивних майданчиків, лавок, майданчиків для контейнерів.
- Послуга з вивезення твердих побутових та негабаритних відходів виокремлюється з тарифу на управління будинком. Тобто, в платіжці за послугу з управляння будинків сплата за вивіз відходів відображатиметься окремою сумою, а кошти, сплачені за «платіжкою», автоматично розділятимуться на розрахунковому рахунку.
- Кожний будинок має свій окремий тариф та свій окремий рахунок на ремонтно-резервний фонд.
- Поки будинок не вирішив, чи самим управляти будинком (наприклад, створив ОСББ), чи наймати управителя, чи передати вибір управителя органу місцевого самоврядування, будинком продовжує управляти «старий» ЖЕК на умовах старого договору та за старими тарифами.
Оскільки цей процес у Броварах розпочався ще в 2016 році з проведення відповідних зборів у дворах мешканців, на даний час серед ЖЕКів незаперечним лідером процесу реформування є КП «ЖЕК-1». Начальниця цього підприємства Зоя Боєцька детально розповіла про проблеми та досягнення на шляху реформування.
Про тарифи на управління будинком
Як повідомила Зоя Боєцька, до зустрічі з мешканцями та підписання договорів на управління вони повністю готові. «Для цього ми визначилися із кожною складовою тарифу та зробили розрахунки по окремих будинках», – розповідає начальниця. За її словами, загальна структура тарифу виглядатиме так:
- Прибирання прибудинкової території ручним та механізованим способом.
- Прибирання сходових кліток.
- Технічне обслуговування ліфтів.
- Обслуговування систем диспетчеризації (сюди входить охорона шахти ліфта та ліфтового обладнання охоронною структурою).
- Дератизація та дезінсекція (боротьба з гризунами та комахами).
- Обслуговування димових та вентиляційних каналів.
- Технічне обслуговування та поточний ремонт електрообладнання (нічна аварійна служба за договором).
- Зимове прибирання снігу, посипання протиожеледними сумішами (в основному, це витрати на роботу трактора та суміші).
- Освітлення місць загального користування та енергопостачання для ліфтів (оплата електричної енергії за лічильником).
- Вивіз твердих побутових та негабаритних відходів.
- Ремонтно-резервний фонд.
Подорожчало лише технічне обслуговування ліфтів та вивезення відходів, розповіла Зоя Боєцька, усі інші пункти залишились майже без змін. Щодо ремонтно-резервного фонду, то в ЖЕК №1 пропонуватимуть мешканцям затвердити його в розмірі 40-50 коп за 1 м.кв – щоб була можливість щороку робити хоч невеличкий обсяг робіт. Але остаточне слово залишається за самими мешканцями.
Про фінансовий стан КП «ЖЕК-1» та боржників
«Наразі фінансовий стан підприємства стабільний – боргів перед постачальниками послуг немає, – продовжує начальниця ЖЕКу. – А ось населення, на жаль, не завжди своєчасно розраховується за послуги: станом на 1 квітня 2019 року заборгованість складала 878,9 тисяч гривень». І хоча звернутися до суду для стягнення заборгованості справа недешева, щороку в ЖЕКу проти боржників мають щонайменше десяток судових справ. Крім того підприємство регулярно звертається до колекторської компанії, з якою працюють за умовами строкового договору. Практика довела: колектори працюють досить ефективно і заборгованість суттєво зменшується, розповідає Зоя Боєцька. Але чи варто доводити справу до нервових перемовин із колекторами? Також досить ефективні «ганебні записки» на дверях із проханням сплатити борги за послуги, каже начальниця. Як правило, мешканці реагують миттєво.
«Щодо перерахування відшкодування за пільги, субсидії, то, на жаль, з цими платежами маємо клопіт: надходять, але нерегулярно, – каже Зоя Боєцька. – Як вплинула монетизація субсидій на рівень сплат? Поки що підсумки підбивати зарано – мало часу пройшло».
Про укладання договорів на управління будинками
За словами начальниці ЖЕК-1, великий обсяг роботи провели ще в 2016 році: у кожному будинку відбулося по кілька зборів, а по 20-ти будинках навіть є протоколи про те, що мешканці управителем вважають саме КП «ЖЕК-1». Але на той час ще не було типового договору на управління, тож, щоб процедуру завершити, потрібно ще раз провести загальні збори мешканців, розповідає Зоя Боєцька. І озвучує їх порядок денний:
- Обрання голови та секретаря зборів співвласників багатоквартирного будинку.
- Визначення управителя будинку № ___ по вул. _____.
- Обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників під час укладання, внесення змін та розірвання договору з управителем, здійснення контролю за його виконанням та подання протоколу до виконкому БМР.
- Затвердження умов Договору про надання послуги з управління будинком (в т.ч. тарифу на управління).
Наразі найгостріша проблема в тому, що уповноважені особи від будинків під різними приводами не підписують договори: не через упередженість до ЖЕКу, а через необізнаність щодо процедури та відсутність такого досвіду, каже Зоя Боєцька. Дійсно, справа нова і мешканцям важко взяти на себе відповідальність у підписанні договору з управителем. Але це – абсолютно необхідна частина процедури, визначена законом, запевняє начальниця. Тож у ЖЕКах сподіваються на порозуміння із споживачами їхніх послуг та вірять, що процедура прискориться, як того вимагає закон.
Журналісти «Трибуни Броварів» готові й надалі висвітлювати перебіг подій та бути присутніми на загальних зборах мешканців, щоб почути і їхню думку щодо нововведень у житлово-комунальному господарстві міста.
Ангеліна Козлова
Фото – авторки