Якщо ви плануєте зробити ремонт у під’їзді багатоповерхівки, пропонуємо повний алгоритм дій від складнішого варіанту із залучення коштів міського бюджету, до лайт-варіанту, коли ремонт робити потрібно, але можливостей обмаль. Головне зрозуміти: усе залежить від самих мешканців.

 Про законодавство, яке регулює відносини між власниками квартир (співвласниками багатоповерхового будинку), управляючою компанією (ЖЕКом) та міською владою ми розповідали в попередньому матеріалі.

Нагадаємо, що через велику кількість звернень як депутатів міської ради, так і мешканців міста, а також через суттєве здорожчання вартості капітального ремонту під’їздів, наприкінці минулого року   прийнято нову міську програму із капітального ремонту житлового фонду (далі – Програма, авт.), яка чітко прописала вимогу обов’язкового 30% співфінансування робіт самими співвласниками житлового фонду.

Оскільки це питання для жителів міста нове, за роз’ясненням ми звернулися до начальниці відділу з експлуатації житла УЖКГБІТ Ольги Нетеси. «Перше, з чого має початися процес капітального ремонту під’їздів  – в будинку має бути ініціативна група», – пояснює чиновниця. – Ініціативна група  може складатися навіть із однієї небайдужої людини, яка може взяти на себе «процедурні питання» від початку до кінця».

Ольга Нетеса

Процедура, або як потрапити у програму на умовах співфінансування

Як розповіла чиновниця, процедурно все має початися саме з визначення управителя будинку: це не лише проведення загальних зборів із оформленням протоколу, а й завершення процедури на рівні підписання договору з управителем. Чому це важливо? Тому що за новою Програмою, звернутися за допомогою в отриманні бюджетних коштів має право саме компанія-управитель, а не мешканці.

Таким чином, першим не складним, але дещо трудомістким етапом є підготовка та проведення загальних зборів у будинку з питання визначення управителя. Найбільше шансів бути визначеним у цій якості є у комунального ЖЕКу, який вже де-факто обслуговує будинок, але за процедурою  за це мають проголосувати власники 2/3 загальної площі житлових та нежитлових будинків. Про всяк випадок надаємо повний перелік житлово-експлуатуючих організацій міста, які сертифіковані в якості управляючих компаній.

Якщо ви одразу плануєте звертатися до управителя з приводу капітального ремонту під’їздів у всьому будинку, то варто одразу на зборах включити це питання окремим пунктом протоколу, щоб не збирати збори повторно.

Якщо договір із управителем підписаний уповноваженою від будинку особою (хто це буде конкретно – вирішують на загальних зборах), то одразу ініціативна група може звернутися до ЖЕКу з проханням провести капітальний ремонт у під’їздах.

ЖЕК має скласти дефектний акт та розробити кошторис витрат на ремонт під’їзду. Після того, як сума ремонту відома, ЖЕК відкриває окремий рахунок у банку з режимом спецкористування (тобто, кошти можуть бути використані тільки  на капремонт будинку). Коли мешканці (співвласники) будинку внесуть на рахунок 30%  від суми ремонту, управитель звертається до Броварської міської ради з проханням включити будинок у Програму із капітального ремонту житлового фонду.

Приємною новиною є те, що згідно із п.5.1. Програми, «якщо співвласники готові приймати участь у співфінансуванні робіт на умовах дольової участі, такі роботи виконуються першочергово». Далі проходить останній етап: рішенням виконкому ремонт саме вашого будинку вноситься в Програму та УЖКГБІТ надаються функції замовника робіт.

Як справедливо поділити 30% витрат між співвласниками будинку

По квартирах, загальній площі, по кількості проживаючих у квартирі? Усі ці питання – виключно в компетенції загальних зборів. На практиці обов’язково будуть власники квартир, які категорично не зможуть або не захочуть долучатися до проекту, тому слід заздалегідь передбачити, що іншим доведеться заплатити трохи більше. Однак навіть це все рівно вигідно. По-перше, 70% вартості сплатить бюджет, по-друге, не потрібно чекати довгі десятиріччя та оббивати пороги чиновників, витрачаючи час, нерви та надію на краще.

А якщо потрібен ремонт не в усьому будинку, а лише в нашому під’їзді?

Така можливість є не лише для будинку, але й для окремого під’їзду в будинку. Якщо будинок великий, важко знайти порозуміння серед великої кількості сусідів, але цілковито реально знайти консенсус у рамках одного під’їзду (відповідно до ст. 10 ЗУ «Про особливості здійснення права власності в багатоповерхових будинках). Процедура в такому випадку та ж сама: загальні збори мешканців під’їзду та прийняття рішення 75% власників площ квартир у  під’їзді.

У нашому будинку самі лише пенсіонери, як нам зібрати кошти?

Цей  варіант для тих, хто не бачить перспективи зібрати 30% від вартості проекту. Процедура для таких варіантів усе одне починається із укладання договорів із управителем, але з обов’язковим  ремонтно-резервним фондом у квартплаті. Цей фонд накопичується на окремому рахунку, що дає змогу експлуатуючій компанії (ЖЕКу) робити ремонт у під’їздах поступово та в більш скромному варіанті. Також не можна виключати найбільш простий варіант, який чомусь мешканцями навіть не розглядається: скинутись на матеріали, найняти підрядників та зробити мінімальний ремонт власними силами.  Немає жодних сумнівів, що це буде в рази дешевше, швидше та якісніше, ніж у тих випадках, коли хтось інший за твої гроші вирішує за тебе усе: від кольору стін у під’їздах до вибору підрядника.

У будь-якому випадку, поки держава надає можливість отримувати субсидію на квартирну плату, збільшення квартплати за рахунок появи ремонтно-резервного фонду поки що покривається субсидією, отже дає надію назбирати на ремонт.

Скільки ж це коштуватиме?

Усе індивідуально: від технічного стану під’їзду до «комплексності підходу». Але якщо взяти за приклад нещодавно відремонтований будинок по вул. Грушевського, 3-А, то розрахунок наступний: ремонт 3-х під’їздів із повною заміною вікон та частковим ремонтом труб у підвалі, з плиткою на підлозі та гарно профарбованими стінами, а також із повною заміною зливової каналізації в під’їздах обійшовся в 1239,0 тис. грн або 413 тис.грн на під’їзд. Якщо мешканці мають сплатити 30% від цієї суми, то на кожну із 36 квартир під’їзду припадає біля 3400 грн. Це багато чи мало для того, що жити в гідних умовах?

Грушевського, 3-А

Більш детальну консультацію можна отримати в управлінні житлово-комунального господарства БМР за тел. 6-04-13.

Ангеліна Козлова

Фото – авторки

Поділитись

Про Автора