Кореспондент видання «Трибуна-Бровари» попросив поділитися враженнями від робочої зустрічі з питань бюджету депутатів Євгена Гредунова та Андрія Лопатюка.
Нагадаємо — у п’ятницю 27 листопада відбулося спільне засідання начальника фінансового відділу Наталії Постернак та депутатів, які за попередньою домовленістю будуть входити до постійної Комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.
Обидва депутати входять до робочої групи, яка на 2-й позачерговій сесії міської ради має бути затверджена за своїм складом як Комісія з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.
— Які основні теми обговорювалися на засіданні?
Євген Гредунов: — Це були перші збори потенційних членів комісії. Можна сказати — неформальне засідання Комісії з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.
Проводився лікбез для депутатів — що таке бюджет, що таке бюджетний процес, які головні статті надходження і розходів коштів, що таке захищені і незахищені статті, що таке загальний та спеціальний фонд.
Андрій Лопатюк: — Для тих депутатів, які були не дуже ознайомлені з процесом бюджету, зустріч стала корисною. Начальник фінансового відділу Броварської міської ради Наталя Постернак розповіла — з чого бюджет складається, які існують видатки, доходи. Тобто, засідання носило більш ознайомчий характер.
Ми дивилися — які можуть бути прогнозні показники по бюджету на наступний рік, статті по дохідній та видатковій частині, які видатки повинні бути спрямовані на розвиток міста.
— Чи є план заходів щодо процесу формування бюджету?
Євген Гредунов: — Ми чітко визначили, що наступна зустріч буде уже з конкретикою і під час неї буде йти підготовка по бюджетним питанням до майбутньої сесії.
Картина з бюджетом на наступний рік вимальовується не дуже весела. Пов’язано це із загальною ситуацією в державі і проблематикою, яка накопичувалася у Броварах роками. Простий приклад: ми не знайшли джерел надходжень від діяльності комунальних підприємств. Ми не побачили того, що місто може заробляти на їх діяльності. Звичайно, це питання треба вивчити детальніше.
Я вважаю, що місто з його бюджетними, юридичними та комунальними підприємствами це свого роду холдинг, який мусить не лише витрачати кошти на завідомо збиткові речі. Ми мусимо створити такі підприємства, які будуть заробляти кошти. Наприклад, на робочій зустрічі у п’ятницю я задав питання колегам: «А чому ми самі не почнемо будувати будинків?». Приватна структура ж приходить, будується і на цьому заробляє кошти.
Якби ми самі почали будувати будинки, ми б не несли додаткових витрат, які несуть приватні структури. Наприклад, не сплачували б оренду у самих себе. Я бачу певний потенціал в можливості вкладати кошти в розбудову нашого міста.
Місто може заробляти. До речі, як саме це зробити — повинно бути одним із завдань тієї депутатської групи, пропозицію про створення якої я подав на останній робочій зустрічі.
Андрій Лопатюк: — Ми ще не домовилися, коли буде наступна зустріч. Але знаємо завдання — до 24 грудня ухвалити бюджет.
Наскільки зараз зрозуміло, не вистачає коштів по деяким кошторисам. Раніше 75% ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) залишалося у місті, зараз 15% забрала собі область і залишається 60%. А треба пам’ятати, що ПДФО — це найбільше наповнення бюджету. Тому зараз по деяких статтях видатків не вистачатиме коштів. Ми змушені будемо приймати навіть політичні рішення, щоб розподілити ці кошти пропорційно. Особливо між школами та медичними закладами.
— Яким повинен бути механізм контролю за надходженням і витратами бюджету?
Євген Гредунов: — Один із механізмів контролю нам було продемонстровано на останній робочій зустрічі, коли нам запропонували створити новий веб-портал, де буде висвітлюватися надходження коштів до бюджету. Вважаю, що це один із дієвих механізмів, враховуючи технічні можливості і вартості цього ресурсу. Сьогодні це доступно по ціні і доступно технічно.
Андрій Лопатюк: — Надходження до бюджету контролює більше не депутатський корпус, а податкова інспекція.
Щодо видатків… Зараз всі розпорядники коштів подають кошториси до фінансового управління, а ми будемо дивитися і контролювати — які будуть пріоритетні напрямки і куди в першу чергу потрібно спрямувати кошти.
Особисто я вважаю, що в першу чергу потрібно спрямовувати кошти на дитячі садочки, на школи. Оскільки лікарні і зарплати лікарям фінансуються з міського бюджету, то потрібно направити кошти першочергово у цьому напрямі теж. А вже долю коштів, що залишаться, будемо вирішувати у другу чергу.
— Якими Ви бачите засоби забезпечення прозорості бюджету та запобіганню нецільовому використанню коштів?
Євген Гредунов: — Для того, щоб говорити про такі засоби, питання бюджету треба вивчити досконаліше — як проходить на практиці формування бюджету, як надходять кошти, на які рахунки, хто це контролює. Сьогодні це питання аудиту і навчання — для депутатів в цілому і членів бюджетної комісії, зокрема. Головне, що є бажання.
Андрій Лопатюк: — Я вважаю, що зараз уже недостатньо коштів у бюджеті, щоб на наступний рік профінансувати деякі статті видатків, тому, вибачте за іронію, немає з чого розкрадати.
Потрібно вивчити кошториси, які будуть надходити від розпорядників і перевіряти — чи справжні ці кошториси, чи підтверджені вони реальним станом речей. Для цього потрібно буде виїжджати на місця — в садочки, школи, і дивитися: чи потрібно робити ті чи інші ремонти, чи потрібно Центральній міськрайонній лікарні закуповувати ту чи іншу апаратуру, заявку на яку подав головний лікар. Потрібно особисто виїжджати і контролювати ситуацію на місцях.
Потрібно звернути увагу на земельний напрямок. Якщо є якісь землі, які можна здавати в оренду, то краще їх здавати, а не продавати — це набагато вигідніше для міста. В цьому плані повинні бути відкриті конкурси і тендери, і місто зможе таким чином заробляти.
— На вранішньому робочому засіданні 27 листопада звучала інформація про те, що від головного лікаря Валентина Багнюка Броварської центральної міськрайонної лікарні надійшла заявка на бюджет лікарні на наступний рік на суму від 9 до 11 млн. грн. На робочому засіданні т. з. бюджетної комісії ця інформація звучала?
Андрій Лопатюк: — Так, це питання порушувалося. Начальник фінансового відділу Броварської міської ради Наталя Постернак знайомила нас із ситуацією. Але там потрібно на рік 1-2 млн. грн. — для потреб самої лікарні. А 9-10 млн. грн. — це сума, яка в основному піде на зарплати лікарям.
Іншого виходу немає — потрібно ці кошти перераховувати і підтримувати лікарню. Якщо сума, яку подав Валентин Віталійович, справжня (це можна перевірити), то таку суму потрібно направляти на потреби лікарні.
— Кошти на ці потреби є?
Андрій Лопатюк: — Якщо окремо брати кожен напрямок — освіта, медицина, ЖКГ, то на них кошти є, але в тому то й річ, що на всі напрямки потрібно розділити витрати пропорційно. І в цьому випадку не всі сфери будуть у достатній мірі профінансовані.
Лікарні, дитсадки, школи та ЖКГ — це будуть пріоритетні напрямки, особливо що стосується заробітних плат.
Бюджет прогнозовано складатиме 400-450 млн. грн. Якщо все буде добре, ці чотири напрямки потрібно буде забезпечити у першу чергу.
Фото — Бажен Левковець та Facebook