Якщо раніше до кількох броварських шкіл першокласників набирали на конкурсній основі, то відтепер за кожним навчальним закладом закріплена територія обслуговування і дітей з цієї території мають зараховувати до школи першочергово і без тестування. Цього вимагає новий Закон «Про освіту». Тих, хто не втиснувся в “ліміт” школи та бажаючих із інших мікрорайонів міста відбиратимуть у спосіб лотереї. До яких територій обслуговування віднині “прив’язані” броварські школи, чи врятує ця “прив’язка” навчальні заклади від переповнення і як позначиться такий крок на спеціалізованих школах міста, де відбір у перші класи відбувався на конкурсній основі?

20 лютого виконком міської ради закріпив за закладами загальної середньої освіти міста території обслуговування. У такий спосіб школи «прив’язали» за певними адресами, що в свою чергу «прив’язало» дітей початкової ланки за певними школами.

Перелік територій обслуговування закладів загальної середньої освіти м.Бровари можна переглянути тут:

ЗОШ №1

ЗОШ №2

ЗОШ №3

Гімназія імені С. Олійника

СШ №5

ЗОШ №6

СШ №7

НВК

ЗОШ №9

ЗОШ №10

Як повідомила під час засідання виконкому міської ради начальниця управління освіти Оксана Мельник, відповідно до реформування нової української школи, початкова ланка в кожній школі не має бути спеціалізована. За інформацією начальниці, згідно з роз’ясненням міністра освіти та науки Лілії Гриневич, якщо бажаючих потрапити до школи більше, ніж вона може прийняти, батьки «тягнутимуть лотерею».

Зокрема в інтерв’ю Лілії Гриневич “Українській правді” зазначено: “щоб виключити корупційні ризики, щоб виключити тенденційний підхід при оцінюванні такої маленької дитини, коли вона не може написати в рівних умовах якийсь тест, коли дуже суб’єктивне оцінювання, тоді, якщо є, наприклад, 5 вільних місць, на які претендує 20 дітей, то розігрується лотерея”.

Мер міста зауважив, що новий закон дозволить у першу чергу забезпечувати місцем у школі дітей Броварів, якщо ж місце залишиться/вивільниться – забезпечать і дітей із району, яких у місті навчається понад 2 тис. Після четвертого ж класу за бажанням батьки можуть перевести дитину в іншу школу. Якщо, звичайно, там будуть вільні місця, адже згідно з новим законом, у класах має бути не більше 30 дітей. Та це, не про Бровари, де в багатьох класах цей ліміт давно перевищено.

А як бути  спеціалізованим школам №5, 7 та гімназії ім. С.Олійника, де в перші класи набирали лише на конкурсній основі?

Директорка гімназії ім. С.Олійника Ольга Козленко розгублена, адже раніше в школу І ступеня (початкову – авт.) при гімназії дітей зараховували за конкурсом, позаяк навчальні програми «Росток» та «Інтелект України», за якими їхній спеціалізований заклад працює вже не один рік, передбачають навчання уже підготовлених дітей. Зокрема, програма «Інтелект України» вимагає, щоб першокласник уже умів читати. Окрім цього, зазначає директорка, ці програми передбачають і фінансову складову, адже потребують постійного оновлення навчальних матеріалів. І це лягає на батьківські плечі, бо школа на закупівлю спецпідручників та зошитів коштів не має, а державою забезпечення закладу не передбачено. Із 1 лютого у гімназії розпочали звичний прийом анкет від батьків, які бажають віддати своїх дітей на навчання до гімназії. На сьогодні із необхідних 90 майбутніх школяриків (3 класи по 30 учнів, а раніше набирали 38), уже надійшло 170 анкет. Від тих, що проживають на території обслуговування закладу – лише третина. І ця кількість дітей не остаточна, адже прийом анкет триватиме до кінця березня. 90 дітей збираються відбирати у спосіб «лотереї». Як саме вона проходитиме – ще не знають. Та лотерея зовсім не гарантує, що серед відібраних у такий спосіб дітей будуть ті, які зможуть «потягнути» програму І ступеня при гімназії, щоб із 5 класу зарахували в перший гімназійний клас.

У спеціалізованій школі №5 керівництво не менш розгублене, ніж у гімназії. Як повідомила в.о. директора СШ №5 Людмила Думенко, вони також провели збори, де повідомили батькам про нововведення. Конкурс (звичне тестування) для першокласників проводити вже не планують, тож переймаються за «якісний» склад перших класів, де, як і в гімназії, відбувається навчання за програмою «Росток» та з 1 вересня – «Інтелект України». За інформацією Людмили Думенко, минулого року 5 школа не змогла прийняти всіх бажаючих: на одне місце було 4 дитини, вони ж відібрали для 4 “перших” класів  (у класі – 35-37 дітей) кращих із кращих. Людмила Григорівна сподівається, що попри все спецшколи в Україні будуть збережені в тому вигляді, в якому вже існують.

Експерт у галузі освіти та науки  Надія Лещик зауважує: зміни у новому законодавстві стосуються усіх шкіл, не залежно від її статусу: спеціалізована, гімназія чи ліцей – зарахування  дітей, які проживають на визначеній території, має відбуватися без конкурсного відбору. Він можливий тільки тоді, коли кількість заяв перевищує спроможність цього закладу. У свою чергу школа самостійно обирає конкурсну форму: тестування, жеребкування, лотерея, співбесіда, електронна черга тощо.

Новим законом не передбачено спеціалізованих шкіл та класів із поглибленим вивченням певних предметів із 1 класу. Це зроблено для того, щоб усі діти були в рівних умовах, адже у 6-7 років виявити здібності та таланти дітей ще складно – їх необхідно плекати і виявляти. А профілізація відбудеться в старших класах”, – зауважує Надія Лещик. Щодо проектів «Росток» та «Інтелект України», то їхні автори  мають адаптувати свої програми до Державного стандарту початкової школи, зазначає експерт.

Директорка спеціалізованої школи №7 Ольга Жигулова в новому законі не бачить для свого навчального закладу ніяких проблем, позаяк ще раніше мали визначену територію обслуговування і повноцінно справлялися та справляються зі своїми обов’язками – забезпечувати початковою освітою всіх бажаючих зі свого мікрорайону, та ще приймали дітей і не зі свого. Як  зазначає директорка, за увесь час не відмовили жодній мамі й жодному татові, які бажали, щоб їхня дитина навчалася в 7 школі, при цьому кількість дітей у класах – у межах норми: 30-31. Так, минулого року набрали 7 “перших” класів (це 207 дітей), серед яких один клас працював за програмою «Росток», два класи – за програмою «Інтелект України», два – з поглибленим вивченням іноземної мови та два класи – загальноосвітніх. В останні зараховували всіх, хто проживає на території їхнього обслуговування. Загалом уся молодша ланка СШ №7 налічує 29 класів: 8 – «других», 7 – «третіх» та стільки ж «четвертих». Однак місця у школі катастрофічно бракує, тож уже з 3-го класу діти змушені ходити в другу зміну. Загалом на другій зміні навчається 23 класи, а це – 762 дітей. А 20 першокласників із 1-«Ж» класу розмістили в колишній учительській – одній із двох, що є в 7-й школі. У вересні в школу прийдуть нові паралелі першокласників, а садовити їх просто нікуди. Ще рік тому директорка озвучила: «Доведеться з великої учительської також зробити кабінет – інформатики. Завдяки тому, що в нашій школі є конкурсний відбір на поглиблене вивчення іноземної мови, то якщо дитина не з нашого району і не пройде відбір, у прийнятті в нашу школу їй відмовлять. Будемо збільшувати і кількість учнів у класах до 32-34». Та за новим законом, понад 30 дітей  у класі – заборонено.

Зауважимо, те, що у Броварах на 120 тисяч населення усього 10 шкіл, при тому, що мало б бути щонайменше 20 – результат недалекоглядності міської влади. Так, за роки Незалежності України в Броварах не побудовано жодної (!) школи. До прикладу, у Фастові на 48 тисяч населення функціонує 10 шкіл, а в Ірпені на 44 тисячі – 12.

Ця таблиця дає зрозуміти ситуацію з наповнюваністю та добудовами шкіл у Броварах (станом на січень 2017 року). За рік ситуація мало чим змінилася на краще.

Школа Розрахована на кількість учнів Навчаються Навчання у зміни

 

Кількість класів/учнів на 2-й зміні Запланована добудова
№1 466 568 1  –
№2 912 1394 2 9 класів -275 дітей
№3 912 644 1
 Гімназія 585 852 1

(6-денка)

№5 916 1310 1 Добудовано корпус для початкової ланки
№6 760 745 2 2 класи – 57 дітей
№7 1008 1801 2 23 класи – 762 дітей
НВК 912 1411 2 14 класів – 433 дітей
№9 1217 1700 2 26 класів – 720 дітей
№10 967 1638 2 19 класів – 540 дітей Заплановано добудову початкового корпусу
НВО 210 83 учні: 1-2 класи та  ліцей технологічного профілю (10-11 класи) 1
Приватна школа «Фортуна»

 

250 242 2 (школа повного дня)

До серпня 2016 року в нашому місті не було зроблено жодного проекту для будівництва нових шкіл. І це при тому, що бюджет міста практично регулярно перевиконувався! Процес будівництва нових навчальних закладів у місті зрушив з «мертвої точки» лише за приходу в міськраду депутатського корпусу нової каденції. Нарешті в Броварах планують добудову корпусу для ЗОШ №10 та будівництво нових шкіл. Але влада спізнилася на багато років. Тільки за останні роки в центрі міста як на дріжджах виріс новий мікрорайон, де за оцінками забудовників буде від 10 до 20 тисяч людей, однак куди броварчани водитимуть своїх дітей на навчання – невідомо, адже поки що на місці  ДНЗ  і шкіл виростають багатоповерхівки.

Як зазначила в своєму інтерв’ю Лілія Гриневич, “у місцях інтенсивної житлової забудови часто не будують школи. І це одна з наших пріоритетних задач зараз – стимулювати органи місцевого самоврядування будувати соціальну інфраструктуру”. Але поки така інфраструктура не збудована, дітей мають узяти в інші школи, тому що кожній дитині гарантується місце у навчальному закладі. “І це буде стимул для органів місцевого самоврядування, коли вони змушені будуть запропонувати, в яку школу йти тепер цій дитині. Отже, вони змушені розбудовувати мережу шкіл”, – вважає міністр освіти.

У свою чергу Надія Лещик радить директорам та адміністрації  броварських шкіл щодо питань переповненості навчальних закладів звертатися до керівництва міста.

Фото авторки

Поділитись

Про Автора

Ющенко Ірина

Броварчанка, журналіст "Трибуна-Бровари"