Про майбутні обстеження суб’єктів господарювання усіх форм власності на території міста, суттєві зміни у правових підставах для перевірок, про ефективність консультацій роботодавців та найманих працівників та недосконале законодавство у сфері трудових відносин розповіла журналістам «Трибуни» начальниця відділу з питань контролю додержання законодавства про працю управління інспекції та контролю Людмила Ковшун.

Своїм рішенням від 09.07.2019 р. виконком доручив у період із 10.07.2019 р. до 31.12.2019 р. посадовим особам відділу з питань контролю за додержанням законодавства про працю управління інспекції та контролю здійснити обстеження суб’єктів господарювання всіх форм власності, які проводять свою діяльність у м. Бровари. Обстеження будуть проводитися з питань додержання законодавства про працю, легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення, безпеки праці. Саме зараз буде формуватися перелік юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, в яких  здійснюватиметься це обстеження.

Варто зауважити, що це не перевірка, і не інспекційне відвідування, як це було до недавнього часу, це саме консультаційний захід, який спрямований на всебічну допомогу підприємствам та підприємцям щодо упорядкування  всіх правових питань у сфері трудових відносин та безпеки праці. Позаяк така форма співпраці органу місцевого самоврядування та суб’єктів підприємництва є дещо новою та незвичною, журналісти «Трибуни» детально розпитали фахівців, як це відбуватиметеся на практиці.

Нагадаємо, що відділ із питань контролю за додержанням законодавства про працю у складі управління інспекції та контролю  затверджений рішенням БМР 21.06.2018 р. Але цей відділ має подвійне підпорядкування: органу місцевого самоврядування, тобто, міський раді, та державному органу – Державній службі з питань праці.  Діяльність відділу базується, перш за все,  на нормах ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877 та, до недавнього часу, на Постанові КМУ № 295, яка визначала процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними та фізичними особами, які використовують найману працю.

Ситуація кардинально змінилася, коли 14.05.2019 р. шостий апеляційний адміністративний суд скасував Постанову КМУ № 295, чим повністю змінив порядок «перевірок підприємств» (але справа ще буде розглядатися у Верховному суді), фактично скасувавши такі перевірки в формі інспекційного відвідування.  Тож фактично в інспекторів залишилась єдина форма роботи з роботодавцями – проведення консультацій.

«Консультації та роз’яснювальна робота мають різноманітні форми, і в жодному разі не менш ефективні, аніж перевірки, – розповідає Людмила Ковшун. – Ми регулярно беремо участь у семінарах та заходах Центру зайнятості, на яких працюємо з роботодавцями. Разом із управлінням економіки провели «круглий стіл» для місцевих ФОПів – дуже багато було питань, дехто після цього звернувся ще в індивідуальному порядку. На замовлення усіх п’ятьох комунальних ЖЕКів провели повну ревізію додержання ними вимог закону, надали комплексні рекомендації. Готуємо окремий семінар для ОСББ та ЖБК – в їх роботі багато нюансів».

Людмила Ковшун

Однією з постійних форм роботи є засідання робочої групи з питань легалізації заробітної плати та зайнятості населення. Робоча група працює постійно,  за одне засідання заслуховує десятки підприємців, які виплачують зарплату нижче мінімальної або відправляють співробітників у тривалі відпустки «за свій рахунок». «Поки кожному роз’яснюємо як вчинити правильно, інші слухають та навчаються, – пояснює чиновниця. – Тут же представники Пенсійного фонду регулярно розповідають, до яких сумних наслідків для найманих працівників веде несплата єдиного соціального внеску, зокрема при оформленні пенсії. Хтось одразу робить висновки, а декого потім штрафує податкова. До речі, на цю робочу групу запрошуємо підприємців, які здають звіти із сплати ЄСВ із порушеннями норм законодавства або просто з помилками».

Людмила Ковшун зауважує, що у великих підприємствах справи більш-менше влаштовані непогано, тому їхні  найбільш зацікавлені клієнти – підприємці, особливо у сфері обслуговування. Так, переважна більшість роботодавців у малому бізнесі елементарно не знає, як правильно вчинити у тому або іншому випадку, розповідає чиновниця, та й саме трудове законодавство не лише не досконале, але дуже застаріле щодо реалій ринку праці. Тож вони  намагаються відповісти на усі питання.

Топ запитань від підприємців виглядає так:

  • Як правильно прийняти та звільнити найманого працівника?
  • Що робити з найманими співробітниками у випадку, якщо в підприємства тимчасово немає роботи, немає заказів?
  • Що краще – постійне працевлаштування чи співпраця на умовах укладення договору цивільно-правового характеру?
  • Чи зобов’язані малі підприємства влаштовувати осіб із інвалідністю?
  • А якщо підприємцю потрібен працівник лише на пару годин у день?
  • Хто зобов’язаний мати медичну книжку?

Серед фізичних осіб найпоширеніше запитання: «Що робити, якщо підприємець не оформляє на роботу офіційно? Як вирішити трудовий конфлікт?».

А скільки найманих працівників знає, що їхні права порушуються? Скільки орієнтується у тому, що зарплата в конвертах або нижче мінімальної, відпустки без збереження зарплати зменшують страховий стаж? Щоденна робота співробітників відділу показує, що проблема масштабна і стосується багатьох.

А якщо на даний час відділ позбавлений функції перевірки та покарання підприємств-порушників, але фактично є скарга найманого працівника або іншим шляхом виявлено значне порушення, які дії співробітників відділу? Чи може будь-який бухгалтер або директор підприємства звернутися за роз’ясненням до фахівців відділу, чи буде ця послуга безкоштовною? Чи призведе таке звернення до перевірки у майбутньому або виклику на засідання робочої групи?

На усі ці питання відповідь можна отримати на особистій консультації.

«Будь-яка консультація спеціалістів відділу – безкоштовна та доступна, – каже Людмила Ковшун. –  Достатньо зателефонувати за номером 7-22-54 або відвідати нас особисто на першому поверсі адміністративної будівлі міськвиконкому по вул. Гагаріна, 15. Консультація не призведе до жодних перевірок або інших санкцій. Навпаки, якщо у чомусь маєте сумніви краще з’ясувати та робити правильно. Але якщо отримали скаргу на грубе порушення прав найманого співробітника або правил безпеки на робочому місці, такі матеріали передаємо у органи Держпраці вищого рівня. Щодо випадків великих штрафів, то  найбільший штраф, який був накладений на підприємство в м. Бровари, складав 166,0 тис.грн, але там була скарга та серйозне порушення. Тому потрібно лякатися не штрафів, а порушення прав найманих працівників». Тож Людмила Ковшун запрошує підприємців не лякатися чиновників та звертатися за консультацією. «Одна біда – до нас в останній час  звертається багато людей, а кабінет замалий не вистачає усім місця», – резюмує чиновниця.

Ангеліна  Козлова

Фото – авторки, головне фото – з Інтеренту

Поділитись

Про Автора