Експедиційне обстеження атмосферного повітря м. Бровари проводилось у рамках затвердженої депутатами екологічної програми для подальшого визначення найбільш раціональних місць встановлення стаціонарних постів, газоаналітичного обладнання і автотрасових газоаналізаторів. З бюджету міста на моніторинг стану повітря було виділено 200 тис грн.

За період із 6 листопада по 01 грудня 2017 року фахівцями Центральної геофізичної обсерваторії (ЦГО) було відібрано 1224 проби, в яких визначалась разова та середньомісячна концентрація пилу, діоксиду сірки, оксиду вуглецю та діоксиду азоту. Заміри проводились у 15ти основних точках спостережень та 3-ох додаткових точках.

Числові результати спостережень, нормативні значення рівнів забруднення,  списки точок спостережень за станом повітря з адресами та «екомапи» районів було опубліковано в попередніх матеріалах видання «Трибуна-Бровари»:

  1. Екологія Броварів «на мапі»: аналіз якості повітря по районах ;
  2. Екологія Броварів «на мапі»: місця-рекордсмени по забрудненості.

Загалом, результати спостережень свідчать, що найбільше перевищення середньодобових гранично допустимих концентрацій (ГДК с.д.) спостерігалось з формальдегіду в межах 1,3-2,3 ГДК с.д. в усіх точках спостережень.

Забруднення повітря діоксидом азоту значно перевищує значення ГДК с.д. (у межах 1,15-4,07 ГДК с.д.). Забруднення діоксидом сірки перевищує значення ГДК с.д. у 13-ти точках спостереження ( точки 2,3,4,5,6,8,9,11,12,13,14,15,18).

Найбільш високі значення концентрацій оксиду вуглецю спостерігались у місцях найбільш інтенсивного руху транспорту, особливо в години ПІК у додаткових точках спостережень (№№ 16,17,18), тобто на трьох перехрестях вздовж вул. Київська.

Експерти зазначають про те, що обстеження території міста Бровари проводилось у осінньо-зимовий період, коли спостерігались значні опади у вигляді снігу та дощу та посилення швидкості вітру. Сукупність цих погодних явищ суттєво вплинула на вимивання та розсіювання забруднюючих домішок із атмосферного повітря. Отже, за більш спокійних погодних умов у теплу пору року концентрації забруднюючих речовин будуть суттєво вищими.

Такі припущення підтверджуються даними ЦГО по забрудненню атмосферного повітря за 2013-2017 роки, наданими журналістам депутатом БМР Іриною Веремчук. Так, основне екологічне навантаження на атмосферу  припадає саме на літні місяці, коли показники забруднення збільшуються в рази і найгірша протягом останніх років ситуація складається із забрудненням діоксидом азоту (див. таблицю 3 ).
Рекомендації фахівців Центральної геофізичної обсерваторії, що базуються на замірах якості повітря, більше направлені на вузьке коло спеціалістів у сфері екології, чиновників Броварської міської ради, що мають розробити план заходів щодо забезпечення екологічної безпеки мешканців, та депутатів, які мають вивчити питання та профінансувати відповідні заходи.

Тим не менше, фахівці радять проводити подальше комплексне обстеження міста з подальшим доступом населення до результатів спостережень, додатково встановити ще один стаціонарний пост спостереження в районі, де зосереджена основна частина населення (територія між точками №№8,9,11), оскільки ЦГО має у Броварах лише один стаціонарний пост спостереження (вул. С.Петлюри, 20). Також оснастити обидва пости сучасним обладнанням для бездротової передачі інформації  до «керівного» пульту моніторингової системи міста та під’єднати до обладнання ЦГО.
Для визначення ступеня забруднення атмосферного повітря оксидом вуглецю, діоксидом сірки та діоксидом азоту бажано встановити 9 автоматичних газоаналізаторів (див. карту розташування моніторингового обладнання).

Карта розташування моніторингового обладнання.

Крім того, для організації безперервного екологічного моніторингу атмосферного повітря на території міста, пропонується створити автоматизовану систему екологічного моніторингу (АСЕМ), яка б складалась із двох рівнів. Перший рівень – це, власне, стаціонарні пости та автотрасові газоаналізатори, які можуть бути організовані на базі приміщень промислових підприємств  або у окремих контейнерах. Стаціонарний пост (капітальне приміщення або контейнер) має бути обладнаний аналітичним комплексом для забезпечення вимірювання концентрацій забруднювачів. Комплектація обладнання посту залежатиме від вимог замовника. Автотрасові газоаналізатори  розташовуються переважно на світлофорних стовпах із технічною можливістю автономного живлення і можливістю збереження інформації та передачі даних бездротовим способом. Другий рівень –центральний пульт АСЕМ (один або кілька ПК), обладнаний приладами для збору, обробки та збереження інформації з усіх компонентів автоматизованої системи моніторингу якості повітря. Крім того рекомендації спеціалістів ЦГО містять технічні характеристики елементів системи моніторингу зокрема  та збору екологічної інформації в цілому.

Серед висновків фахівців слід відмітити й те, що за даними комплексу минулорічних спостережень, окрім забруднення повітря автотранспортом має місце і негативний вплив працюючих підприємств – стаціонарних джерел забруднення. Тому подальші кроки у боротьбі за чисте повітря мають враховувати всі аспекти формування забруднення.

У підсумку наразі ми маємо лише програму, із заходів якої проведено тільки разове обстеження повітря у місті. Зрозуміло, що створення системи моніторингу вимагає великих капіталовкладень. Загальний обсяг фінансування програми захисту атмосферного повітря встановлено на рівні 7 600 000грн. Під час прийняття програми наголошувалось на спів фінансуванні (державний бюджет, кошти підприємств, установ та організацій), але далі обстеження міста спеціалістами ЦГО справа не просунулась ні на крок.

Тим часом  обсяги впливу на екосистему міста видно і відчутно пересічним громадянам. Варто лише подивитись на знищення зелених насаджень вздовж центральної вулиці – Київської. Крім повної вирубки дерев, активно знищується зелена маса під виглядом кронування.

22.03.2017 р. вул. Київська від площі Шевченка до Інтернату – кроновані тополі, які в результаті реконструкції було видалено повністю.

27.06.2018 р. вул. Київська від площі Шевченка до Інтернату – після реконструкції не висаджено жодного дерева.

09.06.2017 р. вул. Київська, проміжок від Сільпо до Епіцентру.

03.04.2018 ті самі тополі та акації нещадно кроновані, проміжок між Сільпо та Епіцентром.

27.06.2018 р. вул. Київська в районі ЖК «Шоколад», вирубка на приватній земельній ділянці.

Якщо проїхатись вздовж центральної вулиці, то «острівці» зелених насаджень зустрічаються вздовж Київської вкрай рідко. Більшість акцій протесту громадськості щодо законності вирубки залишаються поза увагою міської влади. Остання найбільш дієва акція щодо протидії знищенню дерев на Київській відбувалась у 2012-2013 роках.

Нагадаємо, у 2012 році рішенням БМР ділянку під вікнами мешканців будинку №25 по вул. Симона Петлюри було передано на праві постійного користування КП «Служба замовника» для облаштування паркувального майданчику. Люди, не згодні з таким рішенням, шукали правди по владних кабінетах, зрештою були змушені вдатись до особливих заходів. Дізнавшись про намір зрізати дерева, мешканці будинку їх зашипували.

Зашиповані дерева мешканцями буд. №25 по вул. С.Петлюри. Фото видання «Маєш право знати»

Паралельно, протягом майже двох років, люди відстоювали своє право на зелену зону навколо будинку у судах. Ірина Веремчук від імені жильців будинку подала позов до суду щодо скасування рішень БМР, якими узаконювалась парковка вздовж вул. Київської. Броварський міськрайонний суд позовну заяву залишив без задоволення, тому пані Ірина була змушена подати апеляцію. 17 грудня 2013 року Київський адміністративний апеляційний суд своєю ухвалою скасував рішення Броварської міської ради, які стосувались створення парковки на місці зелених насаджень. Тополі та акації в тому місці зберегли на своїх стовбурах «мітки на знищення», проте й досі захищають мешканців  від згубного впливу жвавої автомобільної дороги.

Перехрестя вул. Київської та С.Петлюри. Зліва – зелені насадження, яким за позовом І.Веремчук вдалось «врятуватись» від знищення

Апеляційна ухвала про скасування рішень БМР щодо парковки вздовж вул. Київська.

P.S. Близько 5,5 млн людей у світі щороку вмирають через те, що дихають брудним повітрям. Тому на основі порад науковців спробуємо дати кілька простих порад, як знизити негативний вплив забруднення вже зараз.

  1. Використовуйте бічні вулиці, коли пересуваєтесь пішки.

Прокладайте  свій майбутній маршрут із урахуванням того, що центральні вулиці є найбільш завантаженими транспортом, а відтак – найбільш забрудненими.

  1. Відходьте на кілька кроків від зупинки чи пішохідного переходу.

Оскільки перед зупинками, перехрестями та пішохідними переходами автомобілі уповільнюють рух, то й забруднення в цих місцях буде найбільше. Тому аби уникнути вдихання більшої концентрації вихлопних газів, зробіть кілька кроків назад від перехрестя.

  1. Проводьте більше часу у парках.

Найкраще обирати парки та сквери, віддалені від автомобільних доріг та на околицях міста. Відвідування парків та перебування на природі позитивно впливає на ваш психоемоційний стан.

  1. Для провітрювання приміщень відкривайте ті вікна, які знаходяться якнайдалі від автодоріг.

Провітрювання помешкань корисне, проте не забувайте, що відкриваючи вікна поблизу доріг, ви «впускаєте» до помешкання й шкідливі речовини.

  1. Уникайте пробіжок та значних фізичних навантажень у години ПІК.

Якщо ви полюбляєте робити пробіжки та займатись фізичними вправами на свіжому повітрі, краще це робити рано вранці або пізно ввечері. Оскільки  у години ПІК екологічне навантаження на атмосферу значно зростає.

  1. Більше відпочивайте за містом улітку, потурбуйтесь про літній відпочинок для своїх дітей під час канікул.

Оскільки ПІК забруднення повітря припадає на літні місяці, потурбуйтесь, аби ваші діти оздоровлювались за межами міста, на природі.

У статті використано матеріали інтернет-видання «Маєш право знати», документи надано Іриною Веремчук.

З повним звітом Центральної геофізичної обсерваторії можна ознайомитись ТУТ.

Поділитись

Про Автора