Тиждень тому Кабмін скасував ведення підприємцями книг відгуків і пропозицій. Чиновники аргументували таке рішення тим, що книга скарг уводить споживачів у оману, адже пожалітись туди можна, а от ефективність такого способу взаємодії вкрай сумнівна. До того ж, лишається багато інших способів залишити скаргу через неякісне обслуговування чи зіпсований товар: починаючи від коментарів у соцережах на сторінках магазинів і закінчуючи скаргами до фіскалів, Держпродспоживслужби чи суду.

Пропозицію скасувати «радянський рудимент» виніс Мінрегіонрозвиту на розгляд Уряду ще у вересні минулого року. Чиновники зазначили, що книга скарг з’явилась за часів СРСР, і тоді вона була майже єдиним засобом контролю за підприємствами, установами та організаціями, що надавали послуги громадянам. Зараз же книга не є дієвим інструментом для захисту прав, її наявність уводить в оману споживачів.

У своєму аналізі представники Міністерства вказують, що споживачі, лишивши запис у книзі скарг, сподіваються на вирішення питання. На практиці ж це не працює, бо власники бізнесу часто не перевіряють записи. Чиновники також вказують, що на книгу скарг підприємці витрачають зайві гроші. Мовляв, в Україні є близько 237 897 суб’єктів господарювання (принаймні станом на вересень) лише у сфері роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, тому в рік витрати можуть сягати більше 100 млн грн.

Іще один недолік – незахищеність персональних даних. Адже будь-хто має доступ до книги скарг, яка перебуває в куточку сподивача на видному місці закладу. Тож будь-хто може подивитися телефонні номери чи адресу мешкання будь-якого іншого скаржника.

Натомість у Мінрегіонрозвитку наводять цілий перелік інших способів лишити відгук чи пропозицію. Це – звернення:

  • до Держпродспоживслужби (подати звернення можна до головного офісу (письмово й електронно), до обласного управління (письмово й електронно) та до місцевого відділення);
  • на телефон Урядового контакт-центру (за номером 15-45 та іншими способами; докладніше – ТУТ);
  • до Державної фіскальної служби України (подати звернення можна до головного офісу усно, електронно та письмово);
  • місцевих органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування (звернення до Броварської міської ради може бути зареєстроване за номером 6-11-11 та подане власноруч в електронному вигляді чи письмово);
  • суду (позов у Броварському міськрайонному суді приймуть по вул. Грушевського, 2).

І чиновники, і активісти вказують, що в наш час повідомлення можна залишати і безпосередньо підприємцям, послугами якого скористався споживач. Окрім письмових звернень, це можуть бути дописи на сторінках магазинів у соцмережах, відгуки на їхніх сайтах тощо. У Мінрегіонрозвитку переконані, що в умовах ринкової конкуренції такі способи є також ефективними.

Поділитись

Про Автора

Дмитро Карпій