Практично в усіх країнах-членах Євросоюзу пройти медичний огляд для отримання водійського посвідчення простіше ніж в Україні. У деяких країнах треба лише заповнити спеціальну декларацію (анкету) та перевірити зір. Спрощена система медогляду працює для всіх, хто не є водіями за професією. Таких висновків дійшли автори дослідження «Посвідчення водія на право керування транспортними засобами: європейський досвід та рекомендації для України», повідомляє Міністерство охорони здоров’я України.
Відповідно до Директиви ЄС про посвідчення водія в державах Євросоюзу, медичні огляди для водіїв категорій А та В можуть і не проводитися — на розсуд країн-членів ЄС, проте всі кандидати мають відповідати медичним вимогам. Медогляди для тих, хто отримує вперше посвідчення водія категорій С та D — обов’язкові. При оновленні таких посвідчень водії мають щоразу підтверджувати стан свого здоров’я.
У більшості країн-членів ЄC медогляд проводять сімейні лікарі. Інколи це лікарі, які пройшли додаткову підготовку з транспортної медицини чи експерти з транспортної медицини, які працюють у спеціалізованих медцентрах.
«Спростити медогляд для водіїв-непрофесіоналів, як це діє у європейських країнах, можна тільки у випадку доступності інших підтверджень стану здоров’я, який не заважає керувати автотранспортними засобами та гарантує безпеку на дорозі», – зауважує Оксана Сивак, заступник міністра охорони здоров’я України з питань європейської інтеграції.
В Україні один із найвищих у Європі рівень смертності та травматизму внаслідок ДТП. У той самий час організація безпеки дорожнього руху залишається на низькому рівні. За останні шість років на автошляхах загинуло понад 26 тисяч чоловік і 210 тисяч травмувалися. Лише минулого року кількість ДТП зросла на 5%, а число постраждалих — на понад 6% порівняно з 2015. Майже половина загиблих торік — пішоходи та велосипедисти. На жаль, статистики інцидентів, які стали наслідком поганого здоров’я водіїв в Україні немає. Запропоновано з наступного року ввести статистичні форми, за якими можна буде відстежити цю інформацію.
Відповідно до Конвенції про дорожній рух, водій повинен мати фізичні та психічні здібності, щоби керувати транспортом, і бути в належному фізичному та розумовому стані. Проте Конвенція не вказує, яким чином це має бути підтверджено. Врегулювання цього питання покладається на МОЗ.
Підходи до організації водійських медоглядів в Україні майже не змінилися з радянських часів. Відомо чимало випадків, коли довідки просто «купують» без жодних перевірок здоров’я. Щоб в Україні почали працювати європейські норми і правила, потрібно усунути ризик видачі таких підробних довідок.
Для цього Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій МОЗ створює загальноукраїнську базу даних закладів охорони здоров’я, що мають право здійснювати медичний огляд кандидатів у водії та водіїв. Цей реєстр має запрацювати в тестовому режимі вже 2018 року.
Як проводяться огляди непрофесійних водіїв у європейських країнах:
Австрія — медогляд триває до 15 хвилин. Заявник заповнює медичну декларацію в присутності лікаря. Якщо він не має проблем зі здоров’ям і перебуває під наглядом лікаря, додаткові обстеження не потрібні.
Франція — медогляд триває до 15 хвилин. Його проводить лікар загальної практики, який пройшов триденний тренінг з дорожньо-транспортної медицини. За потреби до огляду можуть залучати вузьких спеціалістів.
Німеччина — кожен кандидат у водії має пройти медичний огляд. Цей огляд займає до 20 хвилин.
Литва — для отримання чи поновлення посвідчення водія потрібна медична довідка у паперовому вигляді. Перевірка здоров’я водіїв проводиться в установі, яка має ліцензію на надання медичних послуг. Водії перед перевіркою здоров’я повинні заповнити та підписати Декларацію честі водія, де треба зазначити, чи є якісь захворювання та порушення здоров’я.