Враховуючи поважний вік багатоповерхового житлового фонду міста, питання капітального ремонту під’їздів для багатьох стало дуже актуальним від технічного до естетичного аспектів. Яким будинкам пощастило відновити під’їзди за рахунок бюджету, яку роль у цьому відігравали депутати та чи є надія для тих, кому поки що не пощастило отримати допомогу з бюджету?

Почнемо із законодавства. 25 років тому майже увесь житловий фонд міста, окрім 40 будинків ОСББ та десятка «відомчих» будинків, був комунальної форми власності. Тобто, згідно з ордером,  мешканці вважалися квартиронаймачами, а не власниками квартир. Наприкінці 90-х та початку 2000-х відбувалася  масштабна приватизація квартир та нежитлових приміщень. Станом на зараз, у кожному будинку кількість  приватної власності коливається від 95 до 99%. Законодавство також не стояло на місці. Першим Законом України, який визнав, що стан речей у цій сфері суттєво змінився, став ЗУ 2015 року «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку». Якщо коротко, то закон визначив, що:

  1. власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку (п 2, ст. 4 Закону).
  2. Співвласники мають права та обов’язки (ст. 6 і 7 Закону), зокрема, наступні:
  • забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку;
  • забезпечувати технічне обслуговування, а у разі необхідності – проводити поточний і капітальний  ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
  1. Співвласники мають обрати форму управління багатоквартирним будинком (через управителя або напряму – через створення ОСББ).
  2. Прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком та усіх питань щодо будинку відбувається на загальних зборах співвласників.

Після прийняття цього ЗУ майже по всьому місту відбулися збори у дворах будинків, на яких представники міськради, комунальних ЖЕКів та депутати роз’ясняли мешканцям їхні нові права та обов’язки й агітували створювати ОСББ. Утім, ці бурхливі дебати у дворах закінчилися нічим: жодного ОСББ протягом 2016-2018 років створено не було  – вибір управителів пройшов частково, але не закінчився підписанням договорів.

Та життя на місці не стоїть: дахи протікають, із каналізацією – одні проблеми, під’їзди старі та пошарпані, тому звернень мешканців та депутатів саме з цих питань – найбільше. Міська влада не могла залишатися осторонь і наприкінці 2016 року прийняла комплексну міську «Програму капітального ремонту, утримання об’єктів житлового фонду та благоустрою міста Бровари на 2017 – 2021 роки». Саме через цю Програму відбувалося фінансування капітальних ремонтів житлового фонду міста. Причому, обсяги фінансування збільшувалися щороку, кількість проектів вимірювалась десятками.

Яким чином це корелює із законодавством? Тобто, чому цілковито приватна власність продовжує ремонтуватися за рахунок бюджету? Формально, міські ради мають повноваження затверджувати такі програми та підтримувати житловий фонд міста. Але головне питання, яке виникало на сесіях та комісіях: саме кого з багатьох бажаючих підтримувати? На яких умовах? Який механізм розподілення такої  щедрої допомоги можна вважати справедливим і якою є роль депутата  округу у виділенні цієї допомоги? Чіткої відповіді поки що немає, але спробуємо розібратися в питанні, використовуючи дані про виконання Програми. Цей аналіз особливо цікаво провести саме по ремонтах під’їздів, тому що, наприклад, ремонт дахів, утеплення фасадів тощо виконується в якості запобігання аварійної ситуації, а ремонт під’їздів – саме для поліпшення умов проживання.

Будинки, в яких проведений капітальний ремонт під’їздів у 2017-2018 роках:

Адреса Рік проведення капремонту

 

 

Вартість робіт (без вартості проекту, експертизи, технагляду), грн. Округ депутата
2017 рік
Незалежності, 11 (3,4 п.) 2017 81 472,8*
Незалежності, 19-А 2017 944 382,00 Петро Бабич
Героїв УПА, 13 (після пожежі) 2017 379 044,00 Вадим Мутило
Героїв УПА, 15 2017 101 052,00
Героїв УПА, 17 2017 68 792,00
Героїв УПА, 17-А 2017 44 137,00
Металургів, 11 2017 47 986,00
Олімпійська, 6 2017 591 177,00 Микола Зінченко
Короленка, 54-А 2017 613 350,00 Лідія Сенько
Петлюри Симона, 23-Б (1,3,4,5 п.) 2017 481 600,00 Вікторія Коваленко
Я. Мудрого, 4 2017 374 290,00 Білокінь Володимир
Я. Мудрого, 6 2017 169 858,80
Я. Мудрого, 8 2017 173 574,00
Грушевського, 3-Б 2017 459 390,00 Юрій Чередник
Шевченка, 13 2017 67 933,00
Мічуріна, 2 2017 55 530,00
Київська, 300-А 2017 300 361,00 Сергій Бельський
Шевченка, 6 2017 315 026,0 Андрій Саук
2018 рік
Короленка, 64-А (1,4 п.) 2018 1 082 104,80 Володимир Опалько
Короленка, 56 (2 п.) 2018 161 646,00 Лідія Сенько
Лагунової Марії, 17 2018 476 268,00 Тютюнник Андрій
Петлюри Симона, 19-А 2018 1 142 097,74 Вікторія Коваленко
Петлюри Симона, 19-Б 2018 794 115,60 Вікторія Коваленко
2019 рік
Грушевського, 3-А 2019 1 239 660,0 Юрій Чередник
Гагаріна, 16 (після пожежі) 2019 785 235,60

Позначкою * позначено проекти, виконані до застосування системи Прозорро

Наведені дані свідчать:

  1. Капітальний ремонт під’їздів за останні роки суттєво здорожчав (причому, це дані лише по роботах без етапів проектування, експертизи, технічного нагляду. Тобто, в підсумку – це ще дорожче).
  2. Через таке здорожчання кількість будинків, яким пощастило, різко скоротилася до 5 на рік, тож чекати в черзі на ремонт доведеться довго.
  3. Щастить не всім, а явним лідерам серед депутатів. Із великим відривом лідирує депутат Броварської міськради Вікторія Коваленко, яка спромоглася добитися фінансування на свій невеликий округ у сумі 2417,8 тис.грн. На другому місці – Юрій Чередник із результатом 1700,0 тис.грн. І це тільки ремонт під’їздів.

Варто зауважити, що в цих будинках попередньо робився ремонт дахів та проводився благоустрій. Тобто, суми набагато більші. У той час, на 70% округів до Програми не потрапив жоден будинок.

Про те, як саме розподіляються кошти на ремонт і що це не випадково, повідомив депутат міськради Юрій Чередник у мережі FB, який вихвалявся своєю роллю у ремонті під’їздів.

На прохання «Трибуни»  депутат надав коментар про історію боротьби за включення в Програму будинків та отримання фінансування. А полягає його роль виключно в численних зверненнях та відвідуваннях кабінетів чиновників з вимогою «піти назустріч».

Ремонт у під’їздах по вул. Грушевського, 3-А

Так, в цьому будинку справді була аварійна ситуація. Але чим вона аварійніша, ніж в будинку по бульв. Незалежності, 4-А, де точнісінько те ж саме: протікання труби зливової  каналізації підтоплює під’їзд та руйнує його? Не дивлячись на численні звернення мешканців, цей будинок не включено до Програми. Люди  не  чекають  дармового від міста, а готові до конструктивного діалогу щодо умов співфінансування проекту, чим проявляють себе як відповідальні співвласники.

Звернення мешканців будинку по бульв. Незалежності, 4-А

Також  Юрій Чередник не зміг пояснити, чи сприяють щедрі вливання бюджету створенню саме в цих будинках класу ефективних співвласників. Як показує час – не сприяють. У жодному з будинків, у яких за рахунок бюджету проведено капітальні ремонти на мільйони гривень, не створено ОСББ. Навіть більше: у жодному з цих будинків мешканці не спромоглися просто зібрати загальні збори й елементарно укласти договір із управителем, щоб підтримувати свій будинок у належному стані.

Напевне, жоден депутат, який пише гнівні листи з вимогами до міської влади щодо фінансування капремонтів житлового фонду, не зможе достеменно пояснити: у чому полягає стратегія міста, що стосується проблеми старіння житлового фонду, та як ця стратегія сприяє створенню ефективних співвласників житла? Чи не тому, що деяких депутатів, окрім «передвиборної гречки» на округи, нічого більше не цікавить?

Звісно, потрібно було реагувати на ці вимоги, тому з 2019 року затверджено нову Програму будівництва, капітального ремонту, утримання об’єктів житлового фонду, благоустрою та соціально – культурного призначення міста Бровари Київської області на 2019 – 2023 роки.

Нова Програма чітко передбачає: капітальний ремонт під’їздів та заміна вікон на сучасні здійснюється виключно на умовах 30% співфінансування з співвласниками будинків. Про умови, процедуру та усі нюанси участі в таких проектах, а також про варіанти для тих, у кого дуже обмежені можливості, а ремонт потрібен – читайте у нашому наступному матеріалі.

Ангеліна Козлова

Фото – авторки

Поділитись

Про Автора