Вам телефонує шахрай: як убезпечити себе від втрати грошей з банківської картки

Новини 11 Лип. 2017 р., 12:26 132

В Україні зростає кількість випадків шахрайства з платіжними картками. Практично щодня надходять відомості про нові випадки, коли злочинці дзвонять своїм жертвам нібито з банку, поліції та інших компаній, а потім обкрадають рахунки довірливих громадян. Про це повідомляє Українська міжбанківська асоціація членів платіжних систем ЕМА.

Минулого року прибуток телефонних шахраїв склав понад 270 мільйонів гривень. Все це гроші, поцуплені у звичайних людей, які піддалися на провокації шахраїв, повірили їхнім вимогам та аргументам.

Як же правильно поводитися у випадку телефонного шахрайства? Як розпізнати зловмисника та оперативно зреагувати, щоби захистити свої кошти?

Шахрай може представитися:

— співробітником банку;
— співробітником поліції;
— співробітником Пенсійного фонду або Податкової служби;
— волонтером або інших благодійником;
— співробітником СБУ;
— покупцем товару, який ви продаєте в Інтернеті.

П’ять ознак того, що вам телефонує шахрай:

У вас запитують про реквізити вашої платіжної карти під будь-яким слушним приводом (розблокування карти, зупинка підозрілих операцій по картці, нарахування грошей на вашу карту тощо). Якщо у вас запитують тільки номер карти, ви можете його повідомити! Номер карти необхідний для зарахування на неї грошей, сам по собі він не дає доступу до вашого рахунку. Щоби шахрай міг вкрасти гроші, йому потрібні також інші дані вашої карти: термін дії, тризначний код безпеки зі зворотного боку карти (код CVC2 / CVV2), а також пароль з СМС від банку. Всі разом ці дані і є ключем до вашого рахунку.

Вас можуть лякати тривожними повідомленнями: «карта заблокована», «карта замішана в підозрілих фінансових операціях», «карта проходить перевірку судової експертизи», «з карти намагаються зняти гроші / зробити велику покупку за кордоном» та ін. Якщо шахрай видає себе за покупця товару, який ви продаєте в Інтернеті, він може зателефонувати вам з повідомленням, що «не проходить платіж» (або це зробить спільник шахрая, який зателефонує вам як «співробітник банку» і теж скаже, що ви повинні «прийняти платіж», тобто передоплату або повну оплату за товар. А для цього, мовляв, треба піти до банкомату або розголосити секретні дані вашої карти).

Вам обіцяють «легкі гроші» — надбавку до зарплати, повернення банківських відсотків, приз, виграш по акції, матеріальну допомогу. Гроші, про які ви навіть не могли подумати ще п’ять хвилин тому. Будь-яка допомога від фондів або організацій, про які ви ніколи не чули. А також будь-які призи по акціях, про які ви не знали і в яких не брали участі.

Вас кваплять і говорять з вами наполегливо. Це заважає вам прийняти обдумане рішення та вчасно відчути небезпеку. Шахрай може бути дуже переконливим, привітним та ввічливим або, навпаки, говорити з вами діловим, суворим тоном, змушуючи вас відчувати якесь приховане почуття провини.

Вам телефонують і направляють до терміналу чи банкомату. Приводом для цього може бути, наприклад, нарахування грошей на вашу карту, зміна пін-коду, реєстрація карти і т.д. Насправді ж мета шахрая — змусити вас зробити грошовий переказ з вашої картки на його карту. Шахрай буде використовувати будь-які аргументи, щоб переконати вас, що ви не переказуєте, а отримуєте гроші!

Як захиститися від шахрайства:

Давати тільки номер карти. Для отримання будь-якого грошового переказу достатньо повідомити відправнику коштів тільки номер вашої картки. Переказ надбавки до пенсії або зарплати, матеріальної допомоги чи інших грошових коштів — для всього цього відправнику (в тому числі банку, будь-якій державній або приватній організації) треба знати тільки номер вашої картки, а інші дані  їм не потрібні.

Не розголошувати реквізити: термін дії, тризначний код безпеки зі зворотного боку карти і паролі з СМС від банку. Якщо вам телефонують і під будь-яким приводом запитують про ці дані — не продовжуйте розмову, покладіть трубку.

Припинити розмову. Якщо вам дзвонять з приводу блокування карти — припинити розмову і самостійно передзвонити в банк (номер є на карті або на офіційному сайті банку), щоби з’ясувати, чи все в порядку з картою.

Не виконувати команди сторонніх осіб. Під час роботи з банкоматом або платіжним терміналом не виконуйте команди, які отримуєте по телефону від третіх осіб (за кого би вони себе не видавали — співробітників банку або поліції, Пенсійного фонду або компанії, яка проводить акцію).

Якщо ви все ж піддалися на провокації шахраїв 

Негайно зателефонуйте в банк і заблокуйте карту. Зробіть це по телефону або за допомогою інтернет-банкінгу. Блокування зупинить всі операції по карті і допоможе врятувати ваші гроші.

Зверніться до кіберполіції — на сайті Департаменту кіберполіції України можна цілодобово залишити заяву.

НОВИНИ

11.12.2017
10.12.2017
09.12.2017