В останні роки популістські рухи набувають дедалі більшої популярності у світі. Україна не є винятком. 52 % українців вірять: якщо держава накаже підняти зарплату до $ 1 тис., то так і буде. Результатом такого опитування поділилась Міжнародна дослідницька компанія Kantar TNS на замовлення Центру економічної стратегії. Згідно з дослідженням, 84 % українців підтримують популістську політику, а 59 % ще й вважають її реалістичною.

У результатах дослідження йдеться, що найбільше схильні підтримувати популістську політику економічно вразливі верстви населення (люди, що мають менше можливостей для реалізації в освіті, працевлаштуванні, тощо) та, меншою мірою, люди, які не проявляють критичного мислення у повсякденному житті. Прихильники популізму частіше за все живуть у селах, не мають вищої освіти або отримують маленькі зарплати.

Разом з тим, відмінності щодо підтримки популізму залежно від віку чи регіону – несуттєві.

Для того, щоб успішно переконати українців не підтримувати популізм, соціологи дають такі рекомендації.

  1. Приділяти особливу увагу вразливим групам населення. Держава має покращувати якість освіти в селах, стимулювати роботодавців до створення більшої кількості робочих місць, створювати спецпрограми, спрямовані на покращення можливостей для цих груп людей. Така політика допоможе не лише цим громадянам, а й країні загалом: більша економічна захищеність цих груп зменшить підтримку шкідливого для країни популізму.
  2. Пропонувати альтернативи популізму. При комунікації щодо шкідливості популізму слід наголошувати, що існують альтернативні, більш реалістичні способи вирішення певної суспільної проблеми.
  3. Аргументи мають бути адаптовані під кожну окрему цільову аудиторію. Аргументи про шкоду чи користь від певної політики для конкретної людини працюють краще, ніж ті, що наголошують на альтруїстичній мотивації або користі для країни загалом. Таким чином, при розробці комунікаційної стратегії для просування корисних пропозицій або для зменшення підтримки популістських пропозиції варто визначити різні цільові аудиторії та розробити різні меседжі для кожної такої аудиторії, які б наголошували на вигоді для цієї конкретної аудиторії.
  4. Не варто зловживати емоційно забарвленою риторикою – вона не працює, якщо використовується надмірно.
  5. Розвивати критичне мислення. Люди з вищим рівнем критичного мислення в повсякденному житті є менш схильними підтримувати популізм і у сфері економіки, адже критичне мислення допомагає зрозуміти, що довгострокові наслідки популістської політики будуть негативними. Для зменшення підтримки популізму держава має приділити увагу розвитку критичного мислення з дитинства. Наприклад, шляхом внесення змін до шкільної програми, в якій більше часу приділялося б аналізу та критичному мисленню замість запам’ятовування фактів, а також використання досвіду інших країн з проведення інформаційних кампаній.

Дослідження проводили в лютому-березні 2019 року. Загалом опитали 2000 респондентів від 18 років і старше, які проживають у всіх областях України (крім АР Крим та окупованих територій Донбасу) та м. Києві.  

Поділитись

Про Автора