Не мною сказано: будь-яке нововведення зустрічає той чи інший спротив суспільства. Дивовижний парадокс у тому, що найбільший спротив отримують нововведення, котрі змінюють суспільство на краще. Сьогодні маємо змогу переконатись у цій закономірності в контексті Броварів і реформи, котру пропонує представник однієї команди…
Центральній міськрайонній лікарні потрібно долучатися до проекту — створення електронної бази та системи електронних медичних карток громадян України. Про переваги такого проекту на останньому засіданні постійної депутатської комісії з гуманітарних питань розповіла депутат Броварської міськради, член цієї комісії Тетяна Крилова («Самопоміч»).
За її словами, настільки масштабний проект передбачає багато переваг: медичні «рукописні» картки не зможуть губитися, плутатися, у них не буде помилок. Створення єдиної електронної бази дасть змогу медичним працівникам будь-якого спеціалізованого закладу відразу ж знайти історію хвороби пацієнта, його аналізи, специфіку тіла, дані про реакції на ті чи інші препарати. По-суті, електронна база даних, а також електронна картка пацієнта, стали б не лише прогресивним кроком у вітчизняній медицині, але й завдала суттєвого удару по корупції.
Як і слід було очікувати, не всі колеги Крилової по гуманітарній комісії розділили її оптимізм. І це ще дуже м’яко сказано!
Отже, давайте розберемося з аргументами обох сторін…
Що дасть створення електронних медичних карток громадян? Окрім описаних у попередніх абзацах переваг, увесь позитив такого кроку дає змогу оцінити гіпотетичний приклад: якщо умовний громадянин Петренко має міську прописку в Києві, проте на відпочинку в Буковелі зламав ногу, він не матиме проблем із лікуванням, пошуком своєї паперової медичної картки, адже вся наявна інформація про нього розміщуватиметься в одному електронному файлі. Тобто після запровадження новації лікування в Україні стане легшим, швидшим і… дешевшим.
Чому дешевшим? А тому, що така система, повторюємо, є ударом по корупції: об’єднані в одну систему лікарі з усієї держави потраплять під невсипний контроль, отож невиконання когось із них профільних обов’язків або натяки на отримання хабара можна буде виявити майже миттєво.
Що протиставляють опоненти-«старовіри» депутата Крилової? «Аргумент», по суті, один — мовляв, це дорого. Справді, на розробку даного проекту коштів немає, натомість на всілякі сумнівні речі — як от ремонт мосту на Торгмаш — завжди будь ласка!
Насправді, якщо спробувати розшифрувати ці «аргументи» (чи деякі інші), побачити, що криється за позицією contra, зрозуміємо дві прості речі…
Перша: люди, які тривалий час перебувають на чиновницькій роботі, мають особливий нюх до всього того, що становить небезпеку для них та їхнього матеріального достатку. Вони мають нюх на умовну нову мітлу, котра може прийти й почистити звичні для чиновників авгієві стайні. У наш час найпотужнішою зброєю проти вседозволеності бюрократів є різні форми такого поняття, «як електронне урядування», тому вони й чинять йому такий шалений опір!
Друга причина — політична: зверніть увагу, що модернізації України заважають сили, або спрямовані на Росію, або зосереджені на поверненні-консервації норм радянського минулого. Вони існують за принципом «чим гірше — тим краще». Зрозуміло, що реформа медицини — не в їхніх інтересах.
…Депутат Крилова повторює, що запропонований проект передбачає тривале втілення — його не вдасться миттєво втілити в життя. Й, судячи з усього, очікується нелегка боротьба за впровадження такого важливого для країни нововведення.
Станіслав Дикий