У першій частині матеріалу «Трибуна-Бровари» познайомила читача з історією поводження з відходами у м.Бровари. У продовженні теми йтиметься про загальнодержавний стан речей, «броварське» сортування та відповіді виконкому щодо броварських перспектив.
Загальноукраїнські тенденції
В Україні функціонує 460 міст, близько 500 районів, 885 селищ міського типу і 28388 сіл, органи місцевого самоврядування яких повністю відповідають за організацію надання послуг з поводження із твердими побутовими відходами.
Обсяги утворення твердих побутових відходів в Україні у 2016 році становили 49 млн. куб. метрів, або близько 11 млн тонн (без урахування тимчасово окупованих територій, Автономної Республіки Крим та м.Севастополя). Попри те, що протягом останніх 20 років чисельність населення України постійно скорочується, обсяги утворення побутових відходів збільшуються.
За результатами проведеного НКРЕКП моніторингу протягом 2016 року із загального обсягу утворених побутових відходів – перероблено лише 0,3 млн. т (близько 0,7% від загального обсягу вивезених ПВ). При цьому 89,64% обсягів перероблення припадає на м.Київ. Відсортовано 1,34% вивезених ПВ. Решта зібраних відходів перевозиться на захоронення на полігони (сміттєзвалища).
Прогнози Мінрегіону України стосовно впровадження роздільного збору ТПВ у 2017 році були більш оптимістичними. Так, у 2017 році в Україні роздільне збирання твердих побутових відходів (ТПВ) здійснюється у 822 населених пунктах (за винятком територій АР Крим, м.Севастополь), що на 247 населених пунктів більше, ніж у 2016 році.
Зокрема, кількість населених пунктів, охоплених роздільним збиранням ТПВ, збільшилась у Харківській (на 72), Закарпатській (на 68), Київській (на 20), Тернопільській (на 18), Чернігівській (на 16), Вінницькій (на 12), Львівській (на 9) областях в основному за рахунок залучення сільських населених пунктів.
Профільне міністерство подає наступні дані стосовно впровадження роздільного збирання ТПВ станом на 04.09.2017 року (для порівняння ми взяли кілька міст-сусідів Броварів):
Назва населеного пункту | Загальна кількість мешканців,
тис. чол. |
Кількість населення, яке охоплене роздільним збором ТПВ, тис. чол. | Рік впровадження роздільного збору ТПВ | Об’єм ТПВ, що утворюється у населеному пункті, тис. куб. м на рік | Об’єм ресурсоцінних компонентів, зібраних роздільним методом, тис. куб. м на рік | Кількість контейнерів за окремими видами компонентів |
Бровари | 100,1 | 25,5 | 2009 | 93,9 | 5,9 | 138 |
Українка | 15,3 | 15,3 | 2008 | 52,4 | 6,2 | 269 |
Бориспіль | 61,5 | 15,2 | 2015 | 680(?) | 5 | 45 |
Ірпінь | 50 | 60(?) | 2006 | 2000т | 4000т(?) | 400 |
Буча | 35 | 29 | 2006 | 200 | 60 | 370 |
Яготин | 20,3 | 5,3 | 2012 | 4,2 | 0,4 | 35 |
Б.Церква | 210,9 | 73,1 | 2010 | 387,2 | 7,4 | 214 |
Вишневе | 5,8 | 5,8 | 2011 | 86,9 | 3,1 | 32 |
Обухів | 33,9 | 27,9 | 2011 | 55 | 5 | 323 |
Судячи з цифр, дані міністерства не завжди відображають реальну картинку в регіонах, а деякі з них взагалі некоректні. Враховуючи те, що подібні таблиці формуються за офіційною статистикою органів місцевого самоврядування, можна припустити, що майже чверть броварчан таки займаються роздільним збором сміття.
За даними сайту Еbrovary нині у Броварах налічується близько 48 пунктів прийому вторинної сировини. По компонентах – 38 з них приймають макулатуру, 34 – ПЕТ-пляшки, 30 – пластик, 31 пункт – скло, 1 – пункт чорний та кольоровий метал.
Пункти прийому вторинних ресурсів на території міста має компанія «Вторма», адреси пунктів та докладну інструкцію щодо збору та сортування сміття ви можете знайти за посиланням http://www.vtorma.ua/punkty-priema-vtorsyrya.html. Функціонують на території міста й пункти компанії Київміськвторресурси.
Аналізуючи відкриті дані, сортуванням сміття здебільшого переймаються управляючі компанії, приватні ЖЕКи, ОСББ, кооперативи. Є нарікання з боку мешканців на невчасне обслуговування контейнерів з роздільного збору, з боку ж самих споживачів послуги – непоодинокі випадки скидання сміття не за видом вторинної сировини і навіть крадіжки контейнерів.
З приватним сектором справи ще гірші: мешканці приватних будинків долучаються до роздільного збору сміття безсистемно і вибірково. Протягом останніх років жоден з операторів не заключав договори на вивіз ТПВ, а відтак відсутній механізм контролю за наданням даного виду послуг. Тому часто-густо приватники вдаються до таких заходів як спалювання сміття, вивіз до контейнерів багатоповерхівок, і що найгірше – звалювання у несанкціонованих місцях (засмічення лісу, пустирів тощо).
Враховуючи існуючу законодавчу базу щодо поводження з відходами в частині повноважень органів місцевого самоврядування, видання «Трибуна-Бровари» звернулась із запитом на «сміттєву» тему до виконкому БМР.
5 запитань до міської влади…
1.Які заходи передбачені органами місцевого самоврядування стосовно організації збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів?
Єдиним заходом, здійсненим у цьому напрямку виконком вважає проведення конкурсу на визначення виконавця послуги з вивезення ТПВ на території міста. А далі вже, на думку місцевої влади, «переможець» конкурсу має застосовувати планову-подвірну систему збору сміття з подальшою обробкою, утилізацією, знешкодження чи захоронення. За офіційними даними сміття з території міста звозиться на території полігону ТОВ «Десна-2», розташованому в адміністративних межах с.Рожівка Броварського району.
Нагадаємо, що останній проведений конкурс «впав в око» антимонопольному комітету України.
Що стосується полігону, на який вивозиться броварське сміття, то ресурс його не безмежний і за таких темпів будівництва зростання населення міста та продукування відходів окрім каналізаційного та транспортного нас очікує ще й сміттєвий колапс.
2. Чи розроблені, затверджені та контролюються органами місцевого самоврядування місцеві і регіональні програми поводження з відходами?
Нам відповіли, що місцева програма поводження з відходами має розроблятись на базі обласної, яка, до речі, затверджена 19 травня 2017 року. Але заходи програми обласної більше стосуються рекультивації та реконструкції діючих полігонів, розроблення проектів будівництва сміттєпереробних комплексів, оновлення парку спеціального транспорту тощо. А оскільки «в територіальних межах м.Бровари місця видалення відходів (полігони) відсутні, місцева програма поводження з ТПВ не розроблялась».
Тут не буде зайвим нагадати читачеві, що подібне питання вже піднімалось одним з міських депутатів на сесії БМР. Так, під час 10-ї чергової сесії Леонід Черепейнік звернувся до міського голови Ігоря Сапожка з депутатським запитом, у якому наголосив на необхідності розробки Управлінням житлово-комунального господарства та винести на розгляд міської ради Програму поводження з твердими побутовими відходами в місті, роздільного збору, сортувальної лінії, а фінансовому відділу міськради знайти та закласти в бюджет кошти на реалізацію даного проекту.
У березні 2016 року рада 19-ма голосами підтримала ініціативу пана Черепейніка, проте програма й досі не розроблена. Тобто за майже два роки питання чистоти і порядку у місті не зрушило ні на крок…
3.Яким чином здійснюється контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на території, підконтрольній виконавчим органам БМР?
У частині виконання цієї функції наші виконавчі органи через розпорядження міського голови затвердили план заходів щодо недопущення несанкціонованого ввезення сміття на територію м.Бровари (всі ми пам’ятаємо «загрозу» потрапляння до інших міст України «мігруючого» сміття зі Львова), про що ми докладніше написали в першій частині матеріалу.
Крім того, нам надали перелік законопроектів, які зареєстровані в Верховній Раді України у сфері поводження з відходами (№4028, 4838, 6602), серед яких два – повернуто на розгляд в комісії, а один взагалі відкликано… Посилаючись на вищезгадані законопроекти, броварські чиновники повідомили нас про те, що введена з 01 січня 2018 року норма про заборону захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів може бути відтермінована до 1 січня 2015 року.
Тобто або місцева влада замість реальних кроків щодо покращення життєвого простору громадян очікує прийняття законів, які ці покращення відтермінують, або ми невірно трактуємо надану відповідь (оригінальний текст – у додатках).
4. Які заходи вживаються для стимулювання суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами?
Дослівна відповідь: «В майбутньому планується впровадження зниження вартості послуги через пільги за роздільно зібрані ТПВ ( тобто роздільне збирання для споживача має фінансове зацікавлення)».
5. Згідно зі ст.32 Закону України «Про відходи» з 01 січня 2018 року вступає в дію норма підпункту «і», у зв’язку з чим прошу надати інформацію які заходи передбачені органами виконавчої влади щодо переробки побутових відходів для їх подальшого захоронення?
На це питання ми отримали відповідь, що «носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ». Крім того, нам розказали про поділ державної влади на законодавчу, виконавчу і судову. І що місцеве самоврядування в Україні – це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення.
А ще “Броварська міська влада, як орган місцевого самоврядування, не належить до механізму державної влади (органів влади в Україні), місцеве самоврядування займає окреме місце в політичній системі (у механізмі управління суспільством та державою)…”. Саме тому, як виявляється, БМР і виконком не являються розпорядником запитуваної інформації. І у відповіді на це питання нам відмовлено…
Підбиваючи підсумки, можна сказати, що єдиної концепції щодо організації збору, сортування, перевезення та утилізації сміття у місті немає. Місцевих програм та заходів щодо стимулювання роздільного збирання сміття – не розробляється. Придбання сортувальних ліній, ба навіть виділення земельних ділянок під них – не передбачається. Той дріб’язок з загальної «купи» сміття, який відсортовується в місті, відбувається за рахунок діяльності лише приватних підприємств та сумлінних городян.
Тому за відсутності спільного бачення вирішення сміттєвої проблеми, поки броварські чиновники створюють робочі групи для пошуку чужого сміття, ми приречені тонути у власних продуктах життєдіяльності в очікуванні нових конкурсів для пошуку господарника, який прийде в місто і прибере наше сміття…
Про законодавчі ініціативи та реальні кроки щодо поводження з відходами читайте в наступній частині матеріалу.
Додатки до матеріалу: