Кінець «епохи секретності»: інвестиційна рада припинила свою діяльність

Pinterest LinkedIn Tumblr +

На чергововому засіданні виконавчого комітету 5 травня прийнято рішення про припинення діяльності інвестиційної ради міста.

Інвестиційна рада міста – дорадчо-консультаційний орган, від рекомендацій якого залежить розмір пайової участі забудовників у розвитку інженерно-транспортної інфраструктури – кількість коштів, які сплатять забудовники до місцевого бюджету. Також завдання ради – надавати дозвіл на розміщення об’єктів зовнішньої реклами. 

Пайова участь – це зобов’язання замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Простіше кажучи, це відсоток від кошторисної вартості об’єкту, перерахований грошима до місцевого бюджету за мінусом підведених  інженерних мереж.

Як зазначено у повідомленні, розміщеному на офіційному порталі Броварської міськради, «у зв’язку зі змінами в законодавстві, існування такого дорадчого органу, як інвестиційна рада міста, втратило свій сенс». Мова про зміни з 1 січня 2020 року, де розмір пайової участі тепер визначається виключно Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» і становить 2% для житлового будівництва та 4% – для нежитлового. До цього часу розмір пайової участі визначався у спосіб балансування між  інтересами громади міста та забудовників. І досить часто «балансові» переваги був на стороні останніх.

Нагадаємо, що розмір пайової участі встановлювався за певною процедурою: спочатку питання розглядала інвестиційна рада міста та надавала рекомендації, а потім на своєму засіданні виконком і встановлював величину «участі». Максимальний для житлового будівництва був  4%, для не нежитлового – 10%. Саме виконкому міськрада і делегувала свої повноваження ще у 2012 році.

Розрахунок досить простий: для того, щоб міська рада прийняла відповідне рішення, воно має 21 день «висіти» на сайті міськради, його розглядають профільні комісії, і часто – за відсутності ЗМІ. Виконком, своєю чергою, ухвалює рішення швидко і значно у вужчому колі.

Інвестиційна рада міста створена рішенням виконавчого комітету № 333 від 25.07.2006 р. У склад інвестиційної ради входили секретар міської ради, начальники юридичного та земельного відділів, економіки, УБЖКГІТ, капбудівництва, Держахбудконтролю. За згодою – представники Держгеокадастру, голова ГР при виконкомі та депутати міськради. Із липня 2016 р. головою інвестиційної ради був заступник міського голови Олександр Резнік.

«Трибуна» написала не один матеріал, що стосувався роботи інвестиційної ради, адже запитань виникало багато. Одне з них – відсутність анонсування про проведення засідань ради на інформресурсах міськради.  Втім, на сайті міської ради не можна знайти і протоколів засідань інвестиційної ради: їх можна отримати лише за інформаційними запитами, а звіти про укладені чи виконані договори давно не оновлюються. Та і сам протокол – малоінформативний документ: він  відображає лише порядок денний засідання та результати голосування членів дорадчого органу. А насправді на засіданнях відбувалися значно цікавіші речі.  Додаткові документи та обґрунтування тих чи інших дій, що є найцікавішим, озвучувалися заявниками безпосередньо під час засідання.

Секретна місія інвестради, або Усе можуть королі

 У лютому 2018 року під час чергової сесії Броварської міської ради депутати затвердили положення про порядок залучення коштів замовників будівництва на розвиток інженерно-транспортної інфраструктури міста у новій редакції. Однак було оприлюднено цілу низку винятків, які  дозволяли не сплачувати пайову участь. Тож забудовники прописували зобов’язання, які дозволяли мінімізувати їхні внески в бюджет міста. А от чи виконували вони їх – то вже інша справа.

«Пайові» інвестиції на розвиток Броварів: як забудовники мінімізують свої внески

Так, до прикладу, у 2018 р. згідно даних офіційного веб-сайту міста, у Броварах не залучався до сплати пайової участі відомий броварчанам своїми твердопаливними котельнями замовник – ТОВ «Фелікс Енерджі», що мав наміри звести об’єкт, який підпадає під п.9 переліку    (об’єкти інженерної, транспортної інфраструктури, енергетики, зв’язку та дорожнього господарства (крім об’єктів дорожнього сервісу).

Ще одну компанію – не менш відомого міського забудовника – звільнили від сплати пайової участі , а саме – ТОВ «Броварський заводобудівельний комбінат» при будівництві 3-8 черг ІІІ комплексу та 1-4 черг ІІ комплексу забудови 5-го мікрорайону ІV зобов’язалося побудувати дитячий садок (орієнтовно на 135 місць).

Броварські «інвестиційні» реалії виглядали так, що одним підприємцям із подачі інвестиційної ради встановлювався найвищий відсоток, а декого інвестрада прихильно «милувала», зменшивши суму пайових внесків. Саме за її рішенням ТОВ «Орієнтир-Буделемент», наприклад, в 2016 році отримали 2% внеску з 10 можливих.

Як приклад можна навести будівництво багатоквартирного житлового будинку по вул. Шолом-Алейхема, 96-98, яке здійснював ще один відомий у Броварах забудовник ТОВ «Альянсінвестбуд». Як повідомлялося раніше, засновниками цієї компанії є три екс-депутати Броварської міської ради – Олександр Михайлов, Андрій Крат, Ігор Трощенко і член родини міського голови Ігоря Сапожка – Світлана Коваль. Так, при будівництві «висотки» замовнику (ТОВ «Альянсінвестбуд») було встановлено розмір пайової участі 4%, в гривнях ця сума склала 645569,00 грн, а вартість збудованих «інвестором» мереж, необхідних для здачі будинку в експлуатацію, сягнула 674356,00 грн. У підсумку місто ще й завинило кошти забудовнику.

У липні 2019 року  невідомо на яких підставах ТОВ «Текко-Київ» отримало знижку пайової участі з максимальних 10% до1%: за адресою вул. Об’їзна дорога, 64, товариство будує виробничо-складський комплекс із виробництва секційних воріт, захисних ролетів, металопластикових та алюмінієвих конструкцій.

Та все ж найбільшого розголосу набула «інвестиційна» історія  будівництва ТЦ «MARK mall», де розташувався ресторан McDonald`s. У травні 2018 року замовник будівництва – ПП «Спартак» – звернулось за встановленням відсотка пайової участі у розвитку інженерно-транспортної інфраструктури й отримало рішення з максимальною ставкою  – 10% від проєктно-кошторисної вартості будівництва.

31.01.2019 р. інвестрада «з барського плеча» приймає рішення про зменшення пайової участі приватному підприємству до 3%. Представник забудовника мотивує знижку тим, що стандарти McDonald`s потребують додаткових капіталовкладень. Втім не відомо, що більше вмотивувало присутніх: високі стандарти  McDonald`s,  майбутні податкові перспективи міського бюджету чи особиста присутність на засіданні пана Піддубняка , який, як відомо, є власником ПП «Спартак».

На цьому ж засіданні оголошується, що вартість будівництва ТЦ становить близько 90 мільйонів грн.

Замість об’єктів соціального призначення містянам пропонують «хліба і видовищ» 

Але виконком таку ініціативу свого дорадчого органу чи не вперше в історії існування інвестради не підтримує і затверджує  8% пайової участі. А потім, гарно поміркувавши, приймає чергове рішення, де відсоткова ставка зменшується до 5%.

За цей час «передумує» й сам забудовник,  і у розрахунку пайового внеску кошторисна вартість об’єкту зменшується з 90 мільйонів до 44,7 мільйони. Відповідно, відрахувавши вартість інженерних мереж, ПП «Спартак» «живими коштами» сплатило місту лише 1 251 664,92грн (тоді як із 90-мільйонного кошторису місто могло б отримати близько 3,7 мільйони).

Хто ще отримував шалені знижки при врахуванні пайової участі, яка роль у діяльності інвестради депутата Вадима Андрієвського та яка «дружба» пов’язує забудовників із міським головою, читайте «Оксамитові» знижки та «гранатові» сльози, – груднева інвестиційна рада

Варто зазначити, що з-поміж депутатів, що увійшли до складу інвестради, найвищою відвідуваність засідань була у Вадима Андрієвського. Як фахівець із реклами, він найбільше опікувався питаннями, що стосувались розміщення та упорядкування реклами містом.

«Зіпсувалась» під кінець діяльності органу відвідуваність зібрань депутатом Леонідом Черепейніком, який маючи власну позицію з тих чи інших питань, часто голосував усупереч більшості. Сам депутат у соцмережах неодноразово заявляв, що робота органу перетворилась у формальні засідання, на яких усе вже вирішено заздалегідь.

Рідше за колегу по фракції був присутній на засіданнях Євген Гредунов. Найбільшими «прогульщиками» виявились депутати Максим Семенов та Юрій Чередник, що з”являлись на інвестраду вкрай рідко. Хоча в персональному складі депутати мали працювати лише «за згодою». Свого часу мав таке бажання депутат Андрій Саук, утім його так і не було введено до складу ради.

Загалом інвестиційна рада протягом своєї «каденції» займалась не лише пайовими  внесками і визначенням пріоритетів на розміщення рекламних носіїв у місті. Великий «внесок» дорадчого органу в появу в місті малих архітектурних форм, їх реконструкції та узаконення.

На відео фрагменти двох засідань інвестиційної ради з одного й того ж питання. Мова йде про комунальне майно, передане КП «Бровари-Благоустрій» в оренду ФОП Демиденко О.О.  відповідно до рішення виконкому (договір №22/62-17 від 22.09.17 р.). Зупиночний комплекс «Школа №5» орендар вирішив  реконструювати з розширенням та облаштувати кафетерій на зупинці громадського транспорту. Які аргументи лунали на першому засіданні та як у підсумку голосувала інвестиційна рада?

Отже, з легкої руки інвестради з часом ця зупинка може перейти у приватні руки (здійснивши реконструкцію орендар має переважне право викупу майна – авт.). Управління архітектури на підставі таких «порад» видав містобудівні умови  КП «Бровари-Благоустрій» та ФОП Демиденко О.О. на реконструкцію зупинки під кафетерій. Виконком, своєю чергою, у жовтні 2019 року продовжив термін оренди «зупиночного комплексу» до 31.08.2025 року, обґрунтувавши своє рішення «раціональним  використанням  майна комунальної власності територіальної громади  м. Бровари».

«Вона (зупинка – авт.) ось-ось упаде, там людям страшно знаходитись», – сказав на відео заступник мера Олександр Резнік.
Наразі «раціональне використання» майна, у якого є балансоутримувач КП «Бровари-Благоустрій» та орендар ФОП Демиденко О.О., виглядає як пам”ятник безгосподарності:

Зупинка "Школа №5"

Зупинка громаського транспорту “Школа №5”, травень 2020 року

Зупинка

Зупинка громаського транспорту “Школа №5”, травень 2020 року

Закінчення ери пайових знижок «для своїх» пов’язане з прийняттям рішення законотворцями, відповідно до якого з 1 січня 2020 року розмір пайової участі визначається виключно Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» і становить фіксовані  2% для житлового будівництва та 4% – для нежитлового. Це, закріплений депутатами ВРУ, так званий «перехідний період»: із 01 січня 2021 року пайові внески мають зникнути взагалі. Якщо до того часу з-під куполу ВРУ не надійде інших законодавчих ініціатив, у бюджетах багатьох міст може з”явитись «інвестиційна діра». Бо навіть якщо взяти до уваги «премодерацію» пайової участі  інвестрадою міста, до бюджету останнім часом із кишень забудовників надійшло:

  • 2013р. – 1 млн грн;
  • 2014р. – 1 млн грн;
  • 2015р. – 728,8 тис. грн;
  • 2016 р. – 1,7 млн;
  • 2017р. – 2,7 млн грн;
  • 2018р. – 3 млн грн;
  • 2019р. – 5,4 млн грн.

Фото – Олена Слободяник, © Трибуна-Бровари

Читайте також :

  1. У «серці міста»: про будівництво торговельного центру та чи буде в Броварах McDonald`s
  2. Вулиця Київська має бути без реклами, – інвестиційна рада міста
  3. У Броварах з’явиться конкурент «Макдональдза» – підсумки двох інвестрад
  4. Пайові внески від забудовників скасують. Будівництво шкіл і дитсадків під загрозою?
  5. McDonald`s у Броварах відкрився, але тему будівництва ТЦ не закрито 
  6. Бровари забудують таун-хаузами: про садочки й дороги не йдеться

 

Поділіться.

Залиште відповідь