Обговорення проектів шкіл. Частина 1: три будівлі по 720 місць

Pinterest LinkedIn Tumblr +

4 жовтня в Броварській міській раді відбувся незвичайний захід: вперше в історії Броварів часів незалежності України відбулася своєрідна презентація бачення концепції нової школи. Нагадаємо, що на сьогодні запущений тривалий процес будівництва двох шкіл — «з нуля» на вулиці Симоненка, 103 та будівництво корпусу до ЗОШ № 10 на вулиці Симона Петлюри.

Після того, як процес по створенню школи вийшов на етап, що міська рада заклала кошти на проектні роботи, у соціальних мережах з боку керівництва Київської обласної держадміністрації був оголошений відкритий конкурс ескізів та проектних робіт.

Як розповіли організатори попереднього неформального конкурсу, заявки на участь подали близько 70 людей, у підсумку ж, коли дійшло безпосередньо до пропозиції приїхати і представити свої роботи, на контакт вийшло лише 14 проектантів.

Презентацію організатори назвали умовно — концепція «школи майбутнього».

  1. Конструкторське бюро «Орловський».

Концепція передбачає розподіл школи на три ступені. Перша — 1-4 класи, друга — 5-9 класи, третя — 10-11 класи. Найголовніше, що має входити в структуру школи — спортивний сектор, харчування та адміністративна зона.

Усі ці сектори за своєю схемою являють розташування корпусів від одного центру в різні боки, у формі квітки чи листка. Як розповів проектант, листок являє собою за формою і план забудови, і символізує «зелене місто» Бровари, де, на переконання проектанта, природа ще залишилася збереженою на відміну від Києва.

У центрі має бути спільне об’єднуюче приміщення для всіх корпусів. За задумом проектанта, діти всіх ступенів мають відчувати, що вони — одна спільна сім’я.

Своєрідна конструкція дозволяє отримати максимальну кількість сонця в клас. Оскільки молодші класи раніше починають навчатися і раніше закінчують, то їхні класи будуть направлені вікнами на схід. Корпуси розташовані так, щоб максимальна кількість світла потрапляла в класи і це вже дасть певну економії електроенергії.

У кожного ступеня школи — свої туалети, рекреаційні зони, для молодших класів навіть окрему зону харчування.

Загалом школа має три поверхи, але третій поверх іде не суцільний, а місцями, за необхідністю.

Досвіду будівництва шкіл — практично немає.

  1. ZAAZ Architects

Концепцію створювали на основі світових аналогів — шкіл США та Європи, які передбачають, щоб діти не перебували у приміщеннях як в інкубаторах. Саме творчий підхід в основі концепції.

Школа розділена на два основних блоки — загально навчальний і тим, яким користуються всі учні. У другому знаходиться актова зала, спортивна, їдальня та адміністративні приміщення.

Приміщення можна потім використовувати і не лише для навчання, а й у цілях громади. Саме завдяки цьому, за задумом авторів, школу можна утримувати.

Як один із експериментів — можливість проводити лекції під відкритим небом. Класи мають можливість бути адаптовані під різні уроки.

Найприйнятніша форма класів була визнана — квадратна, але між класами можна встановлювати такі перегородки, які будуть створювати видимість більшого за об’ємом одного класу.

Проектант не спеціалізується винятково на школах. Має досвід будівництва за кордоном.

Міський голова Ігор Сапожко запитав — чи пов’язаний проектант із забудовником мікрорайону — ТОВ «Діамант»? На що проектант зазначив, що його залучили до одного з проектів, попросили виправити деякі помилки попередників, лише подякували і на тому вони розійшлися. «Прошу нас з ними не асоціювати», — наголосив проектант.

  1. Архітектурна група Анни Кірій.

На ділянці проектант бачить і навчальні корпуси і спортивне ядро.

Є деяке перевищення норм, на переконання проектанта, оскільки на ділянці можна розмістити 2300 учнів, хоча й незначне і коригується технічним завданням.

Передбачена автостоянка для автомобілів вчителів (з надією на те, що професія вчитель стане колись «вдячною» і вчителі будуть їздити на роботу на власних авто).

Спортивне ядро передбачає футбольне поле, майданчик для волейболу і тенісні корти. Є можливість для створення сцени для проведення занять на відкритому повітрі.

Передбачені їдальня, кафе, літній майданчик для відпочинку.

50% навчального процесу має бути рекреація, оскільки це комунікація між учнями, тому рекреаційним зонам має бути приділена велика увага. У школі передбачається спортивний зал і басейн.

Організація території передбачає багато знаходження дітей на повітрі.

Архітектура будівництва передбачає натуральні матеріали, стримані кольори та відкриті простори.

Класи гнучкі, зі здатністю трансформуватися відповідно до навчального процесу, а парти з можливістю компонуватися та переставлятися.

  1. Школа Сольмаз Фуляді.

Основна ідея вигляду школи — політ фантазії. Проявляється вона нестандартному фасаді будівлі.

Школа, за задумом автора, повинна приваблювати дитину, а тобі повинен бути неординарний фасад, також мобільний, щоб міг легко видозмінюватися. До того ж самими дітьми, наприклад, чотири рази на рік, на великі свята.

Всередині приміщення мають бути мобільними. В спільних приміщеннях, на думку автора, інтер’єр, речі, меблі мають бути мобільними, а ось класи, навпаки, відділені окремо, щоб дитина могла зосередитися на навчанні.

Важливим є фактор особистого простору для кожної дитини.

  1. ТОВ «Целіна»

Один із найцікавіших виступів.

Автор зауважив, що створити проект школи для презентації за два тижні — нереально.

В самому будівництві закладені «підводні течії», з якими доведеться боротися і проектантам, і управлінню освіти. Через різні інстанції, зокрема, інститут Марзєєва. Треба буде робити все чітко по ДБН, оскільки йдеться про дітей і їхню безпеку.

Сама школа територіально поставлена дуже невдало. «Не знаю, хто автор генплану і хто його розробляв, але потрібно буде розв’язувати проблему або наземного або підземного переходу до школи. Але ця проблема «вилізе» і дуже швидко», — зазначив автор.

Школа на 720 місць займає 2 га, і при цьому на її території не може бути жодних автостоянок — лише корпуси для навчання.

Автор не розглядав варіанту школи на 2640 місць, лише три зблоковані школи приблизно по 700 учнів зі спільною зоною — мінімум два спортивні зали, два актові зали. Одна лише зала їдальні має бути на 600 кв. м.

Перший поверх буде не меншим 8,5 тис. кв. м. Загалом вийде площа школи 22-23 тис. кв. м. Остання школа, яку автори проектували на 10 тис. кв. м. обійшлася близько 16-17 млн. дол.

Два місяці піде лише на написання економічних програм, і лише потім почнеться реальне проектування, яке займе півроку. На думку автора, «школа майбутнього» зможе вийти лише тоді, коли буде визначено будувати зблоковані три школи по 720 учнів.

Щодо розташувань класів. Потрібно враховувати, що 75% класів можуть знаходитися у напрямку південний-схід та південний-захід, на північ — лише мала кількість класів.

Презентацію автор завершив словами: «Бажання створити щось для дітей є, але на заданому клаптику землі за такої кількості дітей зробити проект нереально!».

  1. Школа Maar Group.

У концепції автори хочуть створити щось більше, ніж просто школа. Дворовий простір і внутрішній не повинні мати бар’єрів, щоб дитина могла вільно пересуватися територією школи, оскільки це може викликати у дитини внутрішній протест.

Другий принцип — наявність різних майданчиків, де б дитина могла проявити свої таланти — майстерні, воркшопи, гуртки. У школі можуть відкриватися різні клуби за інтересами.

Третій принцип — правильний підбір кольорової гами та матеріалів. Щодо кольорів, то автори хочуть уникнути яскравих тонів.

Важливо, щоб була наявність терас, де діти могли б проводити заняття на свіжому повітрі за будь-якої погоди.

Далі буде…

Поділіться.

Залиште відповідь