Система «Прозоро»: п’ять претензій чиновників «білого дому». Необізнаність чи саботаж?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

27 вересня у Броварській міській раді відбулося засідання з питань функціонуванням системи державних електронних закупівель «Прозоро».

Передісторія…

Нагадаємо, з 1 серпня 2016 року вступив в силу Закон про обов’язкове проведення державних закупівель через електронну систему (проект «Прозоро»). У Броварах ця норма почала діяти з лютого 2016 року, щоправда пороговою сумою для закупівель товарів визначили 200 тис. грн, для послуг — 1,5 млн грн. Тобто товари та послуги нижче цієї суми під прозору електронну систему не підпадали.

На сесію 4 серпня було винесено проект рішення, в якому пропонувалося допороговою сумою зробити 3 тис. грн. Через різні обставини проект «Про впровадження системи електронних закупівель та забезпечення прозорості і відкритості процедури закупівель товарів, робіт, послуг» був провалений «цинічною більшістю» з поясненням — «відправити на доопрацювання, щоб прописати у ньому форс-мажорні обставини».

Реакція не забарилася: громадські активісти та депутати фракцій «Демократичний Альянс» та «Солідарність» вийшли на акцію протесту з вимогою введення в дію системи електронних закупівель на відносно низькому грошовому порозі.

Після гарячих дискусій Ігор Сапожко спочатку дав доручення від 8 серпня (заднім числом) вважати пороговою сумою для закупівель, товарів, робіт та послуг від 1 гривні, а потім після робочої наради за участі депутатів, відділів та управлінь Броварської міської ради та секретаря міського голови Петра Бабича, був напрацьований проект, у якому фігурувала допорогова сума в 10 тис. грн.

Шахраї, неякісні перевірки та «кіт у мішку»

На засіданні робочої групи був «аншлаг» – депутати, працівники відділів та управлінь, активісти, журналісти, просто небайдужі мешканці слідкували за аналізом перших підсумків функціонування у нашому місті системи «Прозоро».

«Прибічники» електронної системи державних закупівель — депутати міськради Ірина Веремчук («Солідарність»), Олег Берестовий («Демократичний Альянс») та громадська активістка Ангеліна Козлова — отримали певну порцію критики від різних чиновників. Із тими чи іншими претензіями проти функціонування системи «Прозоро» виступили директор КП «Бровари-Благоустрій» Андрій Василенко, бухгалтерія міськради (в народі адміністративна будівля йменується «білим домом» – Ред.), начальник відділу культури Наталя Багмут та ще з десяток інших чиновників.

За що ж критикували на засіданні систему електронних закупівель?

Перша претензія — незручність або незнання при роботі із системою.

Проблема, швидше, «висмоктана з пальця», оскільки за цією системою банально зникає можливість красти. Під дію «Прозоро» потрапляють усі публічні закупівлі, які вимагають сплати 10000 гривень і вище. Натомість можновладці, сформовані в системі радянського «світовідчуття», звикли діяти інакше: купувати товар не відкрито, а через накатані схеми — беззвітним налом, через знайомства тощо, що автоматично дає можливість для корупції.

Показово, що на всі претензії можна доволі легко знайти відповіді на сайті prozorro.gov.ua.

Друга претензія — неможливість застрахуватися від шахраїв.

Як розповіла начальник відділу культури Наталя Багмут, у системі електронних закупівель виробилася схема шахрайства, за якою відбувається демпінг (штучне, невиправдане заниження цін). Наприклад, відділу культури вже на першому ж тендері компанія запропонувала ціну на музичну апаратуру 8 тис. грн, при тому, що собівартість її не може бути меншою за 80 тисяч. «Я точно знаю, що 8 тисяч запропонували аферисти, але не можу проігнорувати їхню пропозицію, бо якщо пристану на дорожчу ціну, ProZorro інтерпретує це як вияв корупції! Ніби там, де дорожче, я можу отримати з цього зиск. І так триває три тендери й півроку: аферисти демпінгують ціни, аукціон зривається, результату немає», — розповіла Наталя Багмут.

багмут

Наталія Багмут

Згадувана вище громадський активіст Ангеліна Козлова вже наприкінці засідання запропонувала в таких випадках подавати до суду на «нечистоплотного» надавача послуг. Натомість пані Багмут заперечила, що судова справа «світить» позивачу, оскільки відповідач може апелювати, що це не він «нечистоплотний», а замовник «ховається» від його послуг.

Та все ж відповідь на другу претензію можна знайти на тому ж сайті prozorro.gov.ua: «Замовник оголошує закупівлю в системі, яка одразу публікується на всіх майданчиках, підключених до Центральної бази даних. Учасники бачать нові оголошення і можуть у електронній формі задати питання і отримати відповідь. Зацікавлені учасники подають пропозиції і можуть зменшити свою ціну під час понижуючого аукціону. Після завершення аукціону всі отримані пропозиції оприлюднюються і замовник вибирає переможця — починаючи із пропозиції з найнижчою ціною. Якщо така пропозиція відповідає умовам закупівлі, замовник оголошує її переможцем. Якщо не відповідає — замовник її дискваліфікує із зазначенням причини та розглядає наступну за ціною пропозицію. У випадку виявлення порушення учасник може звернутися до замовника із Вимогою про усунення порушення у процесі проведення закупівлі через відповідну електронну форму на своєму майданчику, оформивши її відповідно до п. 14.1 Порядку допорогових закупівель».

Третя претензія: недостатня перевірка компаній, які допускаються до тендерів.

Дійсно складний момент, оскільки навіть у більшості аферистів з документами все гаразд. Однак і у цьому випадку можна знайти відповідь на сайті електронних закупівель: «Працює ціла група моніторингу, яка аналізує тендери тих закупівельників, щодо яких виникає багато запитань чи скарг. Зараз у нас обмежені засоби впливу на замовника, однак вони є: це, наприклад, може бути звернення до вищестоящого органу з описанням дій недобросовісного замовника і проханням вжити заходів для припинення порушень».

Пов’язана з третьою й четверта претензія — «кіт у мішку».

Справа в одній із особливостей публічних закупівель через систему ProZorro: купується товар, який перед тим не видно «наживо». За «старими» схемами, купуючи, наприклад, бойлер для дитсадка, можна було побачити товар в магазині, перевірити на справність. Натомість через «Прозоро» майбутній товар можна побачити в загальному плані в Інтернеті. Потенційно може виявитися, що він не такий, як планувалось і було заявлено надавачем послуги.

Втім, і четверту претензію легко відкинути: «Якщо питання стосується предмету або умов закупівлі, можна його задати через будь-який Майданчик Системи, на якому зареєстрований замовник. Учасник має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 Закону. У разі несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації строк подання тендерних пропозицій автоматично продовжується електронною системою не менш як на 7 днів».

П’ята претензія до ProZorro: необізнаність — що робити з угодами, укладеними до впровадження системи. До цього часу органи державної влади та комунальні підприємства сплачували за Інтернет, воду, газ та інші послуги за старою системою. Угоди при цьому укладалися на рік. З 1 серпня такі оплати потрібно проводити через систему «Прозоро», і у «спеціалістів» із управлінь та відділів з’явилися претензії та обурення, що вони не розуміють методику проведення оплати через електронну систему закупівель. Насправді ж переведення методу оплати в електронному систему «Прозоро» не складає великих труднощів — проблема, швидше, надумана.

Є відповідь на п’яту претензію на тому ж веб-ресурсі: «Замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 10 днів Із дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі». Хіба 10 днів не достатньо, аби перереєструвати документацію, тим паче настільки дрібну, як, припустімо, оплату Інтернету? Наприклад, депутат Ірина Веремчук взагалі зазначила, що відбувається зміна звичного життєвого укладу і на це потрібен час, «все нове викликає різку реакцію в певної частини суспільства — звична справа».

veremchuk

Ірина Веремчук

По-суті на кожну претензію чиновників є відповідь на сайті «Прозоро», і потрібно лише пошукати її. На жаль, маємо фактор необізнаності і ледачості чиновників учитися всьому новому. Хоча деякі депутати, як наприклад, Олег Берестовий, вважають, що реакція представників різних відділів міськради, які працюють із грошима, — це спланована акція, підбурена мером Броварів та рештою можновладців, які звикли діяти старими безконтрольними методами. «Представники бухгалтерії та інших відділів, які гаркали на нас під час засідання, виконують волю згори. При цьому самі розуміють: «Прозоро» є потужним ударом по звичних корупційних схемах, тому доклали зусиль, аби з усіх можливих закутків нашкрябали тимчасові недоліки системи», — зазначив Олег Берестовий.

…у підсумку засідання робочої групи по системі «Прозоро» не принесло якихось результатів. Хіба що представники виконавчої гілки влади звернули увагу на те, що для роботи з електронною системою «Прозоро» непогано було б ввести окрему штатну одиницю, яка б займалася суто цією технологією.

Присутні під головуванням секретаря міськради Петра Бабича домовилися зібратись іще раз. Показово, що на радикальних противників ProZorro не подіяла навіть фраза того ж Петра Бабича: «Нам усім у будь-якому випадку доведеться пристосовуватися до нової системи закупівель, оскільки це державний Закон, підписний Президентом іще в квітні. Зауважте: нам ще й час виділили для пристосування…».

Довідка. Основана мета реформи, пов’язаної із державними закупівлями, — суттєве зниження корупції під час закупівель за публічні кошти, досягнення максимальної ефективності та економії.

Головний принцип системи ProZorro — «всі бачать все», за якої кожен бажаючий може дізнатися хто, що і як закуповує за кошти платників податків.

1 квітня поточного року Президент України підписав Закон «Про публічні закупівлі», згідно з яким система публічних закупівель ProZorro незабаром буде введена по всій державі.

Державним органам дають приблизно рік, аби пристосуватися до нововведення. На практиці ж поки виходить зовсім по-іншому…

Поділіться.

Залиште відповідь