Активіст і лідер Броварського громадського формування «Правопорядок», член Громадської ради при Броварській міліції Юрій Скотніков — той кандидат у депутати міської ради про якого можна сказати: чітко зрозуміло — чому він балотується на цю посаду.
Юрія часто можна побачити під час рейдів проти незаконної торгівлі, проти порушення громадського порядку у людних місцях, у боротьбі проти незаконно встановлених МАФів, ігрового підпільного бізнесу. Активний Скотніков і на нарадах Громадської ради при Броварській міліції, зокрема, наголошуючи на тому, що потрібно приділяти велику увагу роботі дільничним інспекторам.
«Трибуна-Бровари» розпочинає розмову зі співбесідником — кандидатом у депутати Броварської міської ради по виборчому округу №1 — з традиційного запитання.
Портрети попередніх мерів Броварів, починаючи з Іщенка , познімав би з дошки пошани, ці мери всі крадії і корупціонери!
— Юрію, що спонукало Вас стати на шлях виборів до Броварської міської ради?
— Сьогодні я досяг такого віку, коли вже не сподіваюся на політиків і хочу сам змінити щось на краще у місті.
Маю досвід життєвий, підприємницький.
Побачивши зсередини кухню депутатської ради, розумію, що там дуже багато людей, які прийшли вирішувати або власні питання, або питання нашої влади. А остання — на жаль, загрузла в схемах корупції та відкатів.
Наше місто дуже багате, але до 50% надходжень до міського бюджету просто до нього не доходить, а ще 25% просто розкрадається. Як результат — більшу половину коштів міський бюджет втрачає на рівному місці.
За скромних зарплат, представники влади чомусь живуть краще, ніж ті самі підприємці. Підприємці, на свій страх і риск, роблять якісь свої справи, свої бізнес-проекти, а представники влади просто грабують місто.
Чи це схеми відкатів, чи просто ненадходження коштів до бюджету або ж уникнення сплати податків — все це, на моє переконання, одна схема корупції, якою повністю пронизане місто Бровари.
Починаючи з проголошення Незалежності України, наше місто розграбовувалося. Цей грабунок своєю діяльністю принесли всі без виключення попередні мери. На жаль. Я особисто би зняв портрети усіх попередніх мерів з дошки пошани.
Вважаю, що період діяльності попередніх мерів від початку 90-х років, якщо не «темний», то «сірий». Усі голови міської ради були в цих схемах. Кожен із попередніх мерів непогано «припакувався» і непогано зараз живе. У більших або менших вимірах.
Треба йти до міської ради, щоб нести правду. Зробити чітке розмежування: що є злочином, а що є на благо міста.
За своєї каденції, два роки, хочу показати виборцям свого округу, що до мене були депутати, які нічого не робили на округах і нажаль мало робили для громади міста, і є бажання на власному прикладі довести , що можуть бути інші депутати і інші результати їх роботи.
Також потрібно долучати небайдужих мешканців ,щоб люди бачили, що від їхньої активності багато залежить.
Є напрацювання створити громадську організацію за територіальним принципом нашого мікрорайону — ГО «Геологорозвідка», долучити туди найбільш активних людей, які будуть допомагати нам , моніторити питання , напрацьовувати шляхи вирішення .
Уже через два роки люди будуть розуміти, що від їхньої активної позиції залежить — який депутат буде у них на окрузі — активний чи пасивний, чи буде працювати на громаду, чи на власну кишеню. Така форма співіснування — депутат-громада — надасть останній платформу — від чого відштовхуватися. Мешканці зрозуміють, що від них багато залежить і зможуть свого обраного депутата в подальшому змушувати працювати на громаду.
Зараз міліція — це просто статисти, які фіксують злочини
— Який досвід чи проекти хочете реалізувати при владі?
— Життєвого досвіду у мене достатньо, зокрема, підприємницької діяльності.
Мене дуже непокоїть благоустрій у місті і тема правопорядку.
Наше місто багате і ми можемо в декілька разів збільшити витрати на благоустрій міста.
Наприклад, освітлення. Нічний тариф практично безкоштовний. А, отже, якщо будуть задіяні нічні лічильники і світодіодні лампи, то ми зможемо за невеликих витрат практично повністю вирішити проблему освітлення міста.
Благоустрій. У районі, від якого я балотуюся, немає на сьогодні зливової каналізації і немає тротуарів. Центральна вулиця Пушкіна, яка йде на Геологорозвідку, без тротуарів. Подібна проблема і по інших вулицях Старого міста.
Викликає обурення нинішня ситуація із Малими архітектурними формами (МАФами) — їх ставлять де попало і немає щодо них жодної стратегії. Ситуація, коли за виїзної торгівлі не сплачується податок на землю, але при цьому надаються дозволи — нонсенс! У центрі міста земля не безкоштовна, а тому, коли видаються дозволи на торгівлю, але не сплачуються при цьому податки, то це — корупційна схема. Отже — або платять хабарі міліції або чиновникам.
Сьогодні є торгівці у Броварах, яких вплутали в корупційні схеми і які бояться про це заявляти вголос, оскільки можуть втратити свій бізнес. При цьому неофіційно говорять, що готові платити прозоро податки до бюджету. Маємо справу з цілою системою, якій потрібно покласти край. До того ж, за такої стихійної торгівлі витоптуються останні газони, які й так «убиті».
Окрім питання благоустрою, свою роль бачу і у забезпеченні громадського правопорядку у місті.
Із сумом зазначу, що за останні півтора роки на усі громадські формування по забезпеченню правопорядку у місті виділено 50 тис. грн. Не знаю, як можна розподілити цю суму на всі формування. Скажу лише, що забезпечення роботи громадських формувань до сьогодні — винятково за добровільні пожертвування громадян.
Вважаю, що треба розробити серйозну програму для підтримки громадських формувань. Принаймні, допоки у нас не запрацює міліція.
Є шанс, що вона запрацює, коли перейде у поліцію, коли пройде переатестації міліціонерів, коли пройде територіальна реформа, буде свій бюджет і поліцію залучать до соціального пакету її підтримки. Коли з’являться важелі впливу для спонукання муніципальну поліцію працювати. На даний час таких реальних важелів впливу на міліцію немає, так само як і стимулу викладатися на роботі за мізерну зарплату.
Робота міліції — тяжка, небезпечна і відповідальна, а тому її оплата повинна бути зовсім іншою.
Наша команда бачить роботу міліції у тому, щоб вона не фіксувала злочини і виступала у ролі статистів, а щоб застерігала та попереджувала ці злочини.
В першу чергу, потрібно приділити велику увагу роботі дільничного інспектора. Він — повинен знати усіх мешканців району, а мешканці — його. Повинен знати неблагонадійні сім’ї, людей, які вийшли з місць позбавлення волі і т.д. У інспекторів повинні бути добровільні помічники, які інформуватимуть про злочини чи злочинні тенденції. І разом із громадськими формуваннями оперативно реагувати на злочини.
Потрібен інститут шерифів
— Які основні проблеми Ви бачите в інших напрямках життєдіяльності міста?
— Відзначу, що багато роботи попереду навіть в тих галузях, в яких я себе бачу, якщо прийду до влади — благоустрій та правопорядок. Але є проблеми і в інших галузях.
Наприклад, я не фахівець в медицині, але чітко бачу, що в ній на місцевому рівні повний безлад.
Чому місто, якщо у нього з’являться вільні кошти (а вони з’являться, якщо буде повна наповнюваність бюджету), не може профінансувати центральну лікарні необхідними медикаментами та обладнанням, щоб батьки хворих дітей не носили туди свою постіль та обладнання?
Вільні кошти, повірте, відразу знайдуться. Їх потрібно буде направляти і на фінансування дитячої лікарні, і на утримання дорослої.
Зараз ми зіштовхнулися з проблемою в лікарні, що в флюорографічному кабінеті немає плівки, в травматологічному пункті — немає гіпсу.
Не можна забувати й про те, що є багатодітні та малозабезпечені сім’ї, у яких, можливо, немає коштів на елементарне лікування.
Все зводиться до того, що бюджет повинен наповнюватися прозоро і не повинен розкрадатися. А головне — бути під контролем громади.
Візьмемо приклад центрального парку «Перемога». В його реконструкцію хотіли вкласти аж 18 млн. грн., зокрема, провести там спеціальне зрошування для дерев. Питання: навіщо? Ми що, в пустелі живемо? Чи може правильніше було б спрямувати ці кошти на бинти, гіпс, дезінфікуючі та знеболюючі ліки, препарати невідкладної допомоги, яких бракує у дитячій лікарні?
Правильно, якщо цього року, наприклад, прокладаються паркові доріжки, наступного — чиститься озеро і т.д. Тобто, є план реконструкції. А коли виділяється скопом купа грошей, то це вже не реконструкція, це — будівництво. До того ж таке, що його складно проконтролювати громаді. Половина бюджету такої «реконструкції» буде вкрадено.
Така сама ситуація буде, якщо громада не проконтролює відновлення спорткомплексу «Металург». Лише в розробку проекту вкладено 800 тис. грн. На моє переконання — близько 500 тис. грн. коштів там вкрадено. Такі процеси обов’язково повинна контролювати громада.
— Ви являєтеся лідером Броварського громадського формування «Правопорядок», членом ГО «Народний контроль» та членом Громадської ради при Броварському міськрайвідділі ГУ МВС. Які системні проблеми Ви бачите в питанні забезпечення громадського порядку та у роботі правоохоронних органів? Які шляхи вирішення цієї проблеми Ви пропонуєте?
— Як і всі силові структури — армія, СБУ, прокуратура, міліція працює не більше ніж на 30%. Міліція фактично перетворилася у статистів — лише фіксує правопорушення.
Якби головні зусилля були зосереджені на профілактиці злочинності, то зменшилася б потреба в кількості правоохоронців і якість роботи б їх збільшилася.
Основним завданням вважаю — відновлення реально дієвої роботи дільничних інспекторів, а в майбутньому, коли втілюватиметься реформа правоохоронних органів — служба шерифів. Тоді правопорушень у місті скоротиться, вважаю, наполовину.
Є працівники міліції, які працюють на оперативних справах, а є ті, які працюють на ділянках. Так ось головна установка повинна робитися на тих працівників, які на ділянках. Якщо на них, як на фундамент буде зроблена основна ставка, то кардинально зміниться робота міліції. Зникнуть, наприклад, точки продажу алкогольних напоїв, самогоноваріння, зникнуть наркопритони, наркокур’єри.
На базі цих шерифів будуть працювати мобільні групи. І, у випадку, якщо шериф не справлятиметься з роботою, він зможе по рації викликати мобільну групу, щоб знешкодити злочинця.
Також у нас дуже слабка структура слідчих. На своїй ситуації бачу (Юрію Скотнікову спалили автомобіль — прим. авт.): більше місяця пройшло, а й досі немає висновку від міліції, що це підпал. Я не маю можливості перевезти автомобіль в інше місце, бо може бути призначена ще одна експертиза. Так досі обгоріла машина і стоїть під під’їздом. Бачу в наших слідчих лише статистів, які лише фіксують порушення та злочини.
Раніше існувала в рядах правоохоронних органів така традиція: міліціонер чи слідчий не міг піти на пенсію, якщо не підготував собі зміну. Була передача досвіду від старих кадрів до молодих. Зараз стару гвардію або вигнали, або відправили на пенсію, набрали молодих, але вчитися їм немає у кого. При тому, що зарплата маленька і стимулів матеріальних немає, більшість талановитих міліціонерів і слідчих залишають лави міліції та прокуратури. І залишаються працювати середньостатистичні працівники або ті, що не зможуть себе реалізувати в цивільному житті.
— Чи можна прорахувати — яка частка бюджету повинна йти на утримання міліції?
— Можна взяти досвід інших країн, де є муніципальна міліція і служба шерифів.
Вирахувати — який відсоток бюджету потрібен на утримання поліції — не важко. Але коли відбудуться територіальні зміни, з’явиться муніципальна поліція і буде інститут шерифів, місцева влада зможе повністю контролювати ситуацію в місті.
Поки що таких важелів немає — міліція окремо, влада в місті окремо, підтримати реально громадські формування у місті влада не хоче. 50 тис. грн., виділених на декілька громадських формувань до кінця року — це копійки. І якщо не піднімати цю тему — фінансування на наступний рік — програми не буде. А цим повинна перейматися влада. Не я повинен дзвонити і просити, а представник влади мені повинні телефонувати і запитувати: «Які у вас проблеми?».
— Ви сказали про мобільні групи, які будуть допомагати дільничним інспекторам чи шерифам. Хто має їх формувати, фінансувати і контролювати?
— Практика мобільних груп не нова, а механізми контролю за ними можна легко відпрацювати. Є досвід інших міст. Навіть на базі самої міліції можна створити ці групи. Але в першу чергу потрібно створити інститут шерифів, базовою складовою якого мають бути попередження злочинів. Це шерифи, які на місцях будуть знати ситуацію і люди, які будуть йому допомагати.
Не буду кривити душею, зараз, у пору виборів, штаб нашого формування не працює, група небайдужих членів долучається на вибори як члени ДВК та як спостерігачі, шість діючих членів ГФ балотуються в якості кандидатів в депутати міськради. Після закінчення виборів робота штабу буде відновлена і дієвість формування буде покращена в рази, тож хай порушники «чекають нас в гості».
Також у нас створений охоронний пункт в смт. Калинівка, який тісно співпрацює з дільничним. У активістів є свій чіткий графік, і коли дільничний інспектор планує якісь заходи, він залучає членів опорного пункту. Ось так повинно бути і в місті: інститут шерифів, який має бути забезпечений транспортом, засобами зв’язку, спецзасобами, паливно-мастильними матеріалами, гідними зарплатами, і до якого долучена громада. Ті ж самі активісти, які допомагають і контролюють роботу.
Якщо робота такого шерифа викликає незадоволення громадян, то є ризик позбутися не тільки своєї посади, а й усього соціального пакету. Водночас, правильно було б ввести і стимул у роботі таких шерифів — наприклад, надання соціального житла, яке можна було б приватизувати через десять років сумлінної праці на посаді. Такі механізми можна відпрацювати за кілька місяців. Потрібен лише чесний керівник міліції і прозоре фінансування.
«Самопоміч» не бачу феодальною партією
— Чому Ви балотуєтеся саме по списках «Самопомочі»?
— Я розчарувався в усіх політичних силах та політиканах, які йдуть до влади і нічого там не роблять. Точніше, роблять, але на свою власну кишеню. Не відбувається жодних змін ані в державі, ані в місті.
Чому я долучився до «Самопомочі»? Відповідь в самій назві партії — «Само» і «поміч». Сподіваюся лише на себе і на тих людей, які поруч зі мною.
Я долучився до команди, яка здатна змінити ситуацію в міській раді. Якщо наша команда прийде до влади, ми змінимо той зоопарк, який зараз там знаходиться. Там справді зоопарк, оскільки працюють там більшість людей, які корумповані і працюють лише у власних інтересах. Якщо там є 10% порядних людей, то це добре. Всі інші — хабарники і корупціонери.
Якщо змінимо ситуацію в раді, неважливо буде, хто стане майбутнім мером — людина просто випаде із корупційних схем, депутати не дадуть змоги протягувать незаконні рішення, зроблять тендери абсолютно прозорі, покінчать з відкатами, відновлять соціальну справедливість в питаннях виділення землі та отримання житла .
На даний час я не бачу жодної політичної сили, яка б не була феодальною. Чи то партія імені Порошенка, чи Тимошенко, чи Ляшка. Партія існує доти, доки вона не «загнеться» або не набридне лідеру. Яскравий приклад — «Сильна Україна» Сергія Тигіпка. Партія мала непогану програму, шалену розкрутку, яскравого лідера. Але через деякий час проект став самому Тигіпку нецікавий і він «злив» і партію, і людей у ній. Я не бачив подібних випадків у Європі, щоб цілу партію просто «зливали».
— А «Самопоміч» — хіба не партія Андрія Садового?
— Її так не називають. Так, Садовий — лідер, але на даний час. Прийде час — будуть нові лідери. Вважаю, що це правильно. Не може бути партія однієї людини, інакше це — феодалізм. В «Самопомочі» я бачу силу, яка може відійти від феодалізму і перетворитися на європейську партію. Хоча я не є членом партії, а балотуюся по її списку, оскільки вона мені імпонує.
Фото — Діана Цирканюк, видання “Маєш право знати” та архів співрозмовника.