Ініціатива «Громадський автобус»: від табличок до агенції з пасажирських перевезень

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Нещодавно в Броварах з’явилися таблички з описом маршруту та розкладом руху міських маршрутів 2, 3, 5 і 9.  Як готувалося це рішення та як до цього долучилася громадська ініціатива «Громадський автобус» читайте у матеріалі.

Проблем у громадському транспорті нашого міста багато і про це багато писали як ЗМІ, так і самі містяни у соціальних мережах. Але ГО «Я. Громада» вирішило підійти до цього питання не лише творчо, але й цілком конструктивно. І, головне, їх почули чиновники виконкому. Перший помітний результат – встановлення табличок із розкладом руху. Але це поки що маленький крок у дуже амбітному шляху з вирішення  комплексного питання  громадського транспорту в Броварах.

«Ідея створити таблички із зручним та зрозумілим розкладом руху зародилася 25 липня минулого року,  – розповідає активістка ГО «Я.Громада» Вікторія Павловська. – Я працюю прессекретарем в крупній міжнародній компанії, спеціалізуюся на комунікаціях. Якось, перебуваючи у метро, звернула увагу на нові прості та зрозумілі схеми ліній метро, а також на інструкцію, складену «людською» мовою. Чому не зробити щось аналогічне в Броварах – подумала одразу».

На той час мало хто в місті взагалі знав, що графік руху міських маршрутів існує. На сайті міської ради була таблиця формату xls, але зрозуміти з неї, на якій зупинці в який час буде автобус, було неможливо.

«Тому виникла проста ідея: перевести існуючий розклад у «зрозумілу мову» та стимулювати міський транспорт дотримуватися цього розкладу. Невеличка справа – але ж це так зручно! Ідею підтримав Максим Карпюк – він особисто зустрівся з перевізниками та отримав у них точний розклад. Андрій Саук дізнався про таку організацію, як rozklad.in.ua, які займаються тим, що переводять «ієрогліфи» розкладу руху транспорту на зрозумілу мову».

Вікторія Павловська та Максим Карпюк: «Багато ідей ми обговорювали просто під час ранкових пробіжок»

Потім активісти зустрілися із фахівцями з УБЖКГІТ та знайшли цілковиту підтримку: чиновниці ще раз уважно перевірили розклади руху, уточнили їх із перевізниками та замовили готові таблички у тому вигляді, якому їх побачили містяни на вулицях. Відповідно до даних системи Прозорро, таблички коштували місту 51 188 грн.

«Але це був лише початок, – розповідає «маловідому» громадськості частину роботи ГО щодо громадського транспорту Вікторія Павловська.  – Головна проблема – відсутність якісного громадського транспорту. Містяни не можуть користуватися наявною системою громадського транспорту, а влада міста не може забезпечити формування та управління системою транспорту. Тому на цю тему провели декілька нарад, на яких ми запропонували своє бачення розв’язання проблеми. І навіть були почуті. Але до логічного висновку справа поки що не дійшла».

Якщо переказати коротко, то проблема у тому, що в Броварах відсутній єдиний центр прийняття рішень та управління транспортною інфраструктурою – частина рішень приймається міськвиконкомом, частина – обласними структурами, частина – самими перевізниками на власний розсуд. Жодної координації немає. Немає відповідних експертів та комплексних досліджень для прийняття адекватних рішень.

Тому громадська ініціатива «Громадський автобус» запропонувала створити такий центр на базі комунального підприємства або спеціального комунального закладу – агенції з пасажирських перевезень. Це не ще один муніципальний перевізник, це – стратегічний центр, який вироблятиме стратегію міста та комунікуватиме з перевізниками та громадою міста. Саме така агенція має бути центром прийняття рішень, який розробляє транспортну модель міста, опікується міським та приміським транспортом та його інфраструктурою, у тому числі, паркінгами. До цієї системи також мала б входити  і велоінфраструктура міста, і безпека дорожнього руху, і безбар’єрне середовище пересування. Усі ці питання обговорено з профільними чиновниками БМР, отримано підтримку, але до конкретного рішення справа не дійшла.

Одна із нарад у БМР із питань створення агенції з пасажирських перевезень

Також місто планувало співпрацю з відомою в Україні фірмою «А+С», яка професійно займається дослідженнями проблем пасажирських перевезень  та має великий позитивний досвід у багатьох містах України. З цього питання також поки що немає кінцевого результату.

Нам потрібно усвідомлювати, що проблеми з пасажирськими перевезеннями виходять далі проблеми з технічним станом маршруток, тарифів або навіть розкладу. Громадський транспорт варто сприймати саме як єдину екосистему міста, в якій можна зручно і безпечно дістатися з одного будь-якого району міста до іншого. В усіх містах, які вже пройшли таку трансформацію, починали з досліджень: хто, куди і чому їде, а вже потім приймали інші рішення. Сподіваємось, що співробітництво активістів та чиновників продовжиться та завершиться більш вагомим результатом, аніж встановлення табличок на зупинках. Місто має стати зручним для усіх.

А поки що думки містян у соціальних мережах розподілилися на тих, хто дочекався маршрутку за графіком, так і тих, хто не дочекався, бо автобус графіка не дотримується. На жаль, вже є повідомлення про пошкодження новеньких табличок.

Головне усвідомити: проблеми з громадським транспортом – системні і вирішити їх можна лише системними підходами. І допомога громадських ініціатив тут зовсім не буде зайвою!

Ангеліна Козлова

Фото – авторки та Вікторії Павловської

Поділіться.

Залиште відповідь