У першій частині матеріалу журналісти «Трибуна-Бровари» знайомили читача з поняттям «пайової участі», порядку її нарахування та сплати. Також ми окреслили кілька сценаріїв, за рахунок реалізації яких забудовники мінімізують свої витрати по сплаті пайової участі до міського бюджету.
З відповідей на журналістські запити ми дізнались, скільки «живих» коштів потрапляє у вигляді сплати пайових внесків на розвиток міста Бровари та порівняли їх із аналогічними показниками «тотожних» Ірпеня та Бучі.
Для повноти картини, ми використали загальні дані по трьох містах із Вікіпедії (див. табл.1) та інших відкритих джерел.
Таблиця 1. Загальні відомості
Назва показника, одиниці | Буча | Ірпінь | Бровари |
Площа міст, кв. км | 26,57 | 110,83 | 34 |
Дані програм соціально-економічного розвитку міст
|
|||
Кількість населення, осіб | 33480 (01.10.2017 р.) |
88171 (01.09.2017 р.) |
103135 (01.01.2018 р.) |
Густота населення, осіб на кв.км | д.в.⃰ | 455 | 3025 |
⃰д.в. – дані відсутні
Демографічний розвиток
Враховуючи близькість до столиці з широким ринком праці та жваве житлове будівництво, позитивна тенденція щодо збільшення чисельності міського населення спостерігається в усіх трьох містах, щоправда, переважно за рахунок міграційних процесів.
Позитивна динаміка у показниках народжуваності зберігається лише у Броварах. У Ірпені та Бучі демографічна ситуація дещо гірша, адже смертність там перевищує народжуваність (див. табл.2):
Таблиця 2. Демографічні показники у порівнянні⃰⃰⃰ ⃰.
Назва показника, одиниці | Буча | Ірпінь | Бровари |
Зареєстровано народжувань, осіб
(за 9 міс. 2017 р.) |
243 | 639 | 1055 |
Зареєстровано померлих, осіб
(за 9 міс. 2017 року) |
374 | 719 | 769 |
Загальний приріст чисельності населення, осіб (в т.ч. за рахунок міграції) | д.в. | 2587 | 2921 |
Галузь освіти
Оскільки пайова участь забудовників, потрапляючи до загального «гаманця» міста, має витрачатись на підвищення соціальних стандартів життя місцевого населення, ми порівняли забезпеченість трійки міст закладами освіти. Адже задоволення освітніх потреб – один з основних пріоритетів, яким керуються інвестори, обираючи того чи іншого забудовника для капіталовкладень на зведення своєї майбутньої оселі.
З часу пожвавлення житлового будівництва, у Броварах кількість садочків поповнилась лише одним – ДНЗ «Казка», збудованим коштом інвестора. Новий заклад (за проектною потужністю розрахований на 120 місць) нині налічує 230 дітей. У інших дошкільних навчальних закладах ситуація наступна:
Судячи зі звітів по виконанню програм соціально-економічного розвитку, не набагато краще виглядає ситуація з дошкільною освітою і у сусідів. Запустити садочки в режимі двох змін (як школи) – фізично неможливо, тому невдовзі ми можемо опинитись в ситуації, коли записати малюка в чергу на місце в ДНЗ потрібно буде до його народження, а то й до зачаття.
Таблиця 3. Заклади освіти (садочки)
Назва показника, одиниці | Буча | Ірпінь | Бровари | |||
Кількість дошкільних закладів освіти | Форма власності | Форма власності | Форма власності | |||
комун. | приватна | комун. | приватна | комун. | приватна, відомча | |
7+1 | 3 | 14 | 6 | 19 | 5 | |
Всього закладів: | 11 | 20 | 24 | |||
Кількість дітей в ДНЗ
(комунальні) |
2018 | 2211 | 5445 | |||
Кількість груп в ДНЗ | 77 | 60 | 178 | |||
Кількість вихованців у групі (середня) | 26,2 | 36,8 | 30,5 |
Броварська перспектива здобувати середню освіту в просторих класах шкіл, принаймні найближчим часом, також видається примарною. Бо, як відомо, за останні 25 років жодної школи у місті збудовано не було.
У кількісному і якісному відношенні Ірпінь та Буча мають аналогічні проблеми.
Таблиця 4. Заклади освіти (школи)
Назва показника, одиниці | Буча | Ірпінь | Бровари | |||
Кількість загальноосвітніх закладів освіти | Форма власності | Форма власності | Форма власності | |||
комун. | приватна | комун. | приватна | комун. | приватна | |
7 | 1 | 16 | д.в. | 11 | 1 | |
Всього закладів | 8 | 16 | 12 | |||
Кількість учнів в ЗНЗ (комунальна) | 5357 | 10292 | 13210 | |||
Кількість класів у ЗНЗ (комунальні) | 193 | 368 | 470 | |||
Середня наповнюваність класів , учнів | 27,7 | 27,9 | 28,1 |
Звернувшись з інформаційними запитами до міських рад Броварів, Бучі та Ірпеня, ми поцікавились надходженням коштів від сплати пайової участі забудовників у розвиток міст та об’ємами житлового будівництва протягом останніх років та кількістю квадратних метрів новобудов (див. табл. 5).
Таблиця 5. Будівельна діяльність
Показник | місто/ рік | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Кількість житла, введеного в експлуатацію, тис. кв. м | Буча | 86,5 | 73,3 | 83,7 | 47,0 | 53,6 | |
Ірпінь | 99,4 | 168,4 | 236,7 | 316,0 | 270,9 | ||
Бровари | 60,7 | 92,6 | 135,7 | 137,0 | 116,9 | ||
Будівництво закладів освіти | |||||||
Здані в експлуатацію нові ДНЗ, кількість місць | Буча | 1 (130 місць) факт. відвідує 231 | 1(75місць),факт. відвідує 115 | ||||
Ірпінь | дошкільне відділення у складі НВК (120 місць) | ||||||
Бровари | 1 (120 місць), факт відвідує 230 | ||||||
Здані в експлуатацію ЗОШ, кількість місць | Буча | ||||||
Ірпінь | ІНВО ІЛІТ МАН | ||||||
Бровари | |||||||
Якщо подивитись на кількість зданого в експлуатацію житла по відношенню до будівництва закладів освіти, в новобудовах, очевидно, мають селитись одинаки або бездітні сімейні пари.
У реальності пожильці, які все ж наважаться створити повні родини та завести нащадків, найближчим часом змушені будуть миритись з кількарічними чергами в садочки для своїх чад та переповненими класами шкіл, що працюють у кілька змін. Хоча для реалізації квадратних метрів забудовники у свої рекламних кампаніях нерідко вдаються до гіперболізованого змалювання перспективи отримання доступної та якісної освіти.
Контролювати ситуацію з дошкіллям поки що вдається за рахунок такого негативного чинника, як високий рівень захворюваності малюків в садочках та відкриття приватних установ (як легальних, так і не легальних). Зі здобуттям якісної шкільної освіти – проблема ще більша, адже з 2013-2017 роки у Бучі збудували 344,1 тис. кв.м житла, у Броварах 542,9 тис. кв.м житла, а шкіл не побудували жодної. У Ірпені ж протягом аналогічного періоду ввели в експлуатацію більше мільйона квадратних метрів житла. Щоправда, їм таки вдалось у 2017 році відкрити Ірпінський ліцей інноваційних технологій. Але заклад освіти є комерційним, вартість навчання там складає 3000 грн на місяць.
Таблиця 6. Грошові надходження від сплати пайової участі до відповідних бюджетів
Міста | Кошти від сплати пайової участі, тис.грн | |||||
2013р. | 2014р. | 2015р. | 2016р. | 2017р. | Всього за період | |
Буча | 20190 | 20190 | ||||
Ірпінь (дані рішень ІМР про бюджет) |
д.в. | 4431,6 | 3421,2 | 15000,0 | 16800,0 | 39652,8 |
Бровари (дані рішень БМР про бюджет) |
1000,0 | 1000,0 | 728,8 | 1700,0 | 2700,0 | 7128,8 |
Бровари (дані інформаційного запиту) | 1634,2 | 1365,8 | 3320,9 | 3603,5 | 3733,5 | 13657,9 |
Слід враховувати, що в таблиці №6 наведено дані по коштам від сплати пайової участі всіх видів будівництв: багатоповерхові будинки, виробничі приміщення та індивідуальна приватна забудова.
Ситуація з Броварами цікава тим, що за одними даними грошовий еквівалент пайових внесків з 2013-2017 роки склав 7128,8 тис. грн, а за іншими – 13657,9 тис. грн. Обидві цифри з офіційних джерел, тож якій величині довіряти більше – вирішуйте самі.
Для порівняння: будівництво приміщення молодшої ланки Броварської ЗОШ №10 по вул. С.Петлюри оцінили, згідно проекту, в 243 815 733,73грн, а реконструкція ДНЗ «Оленка» невдовзі коштуватиме близько 50 мільйонів. Тож за п’ять років фактично місто зі сплати пайової участі не «нашкребло» навіть на десяту частину будівництва школи?!
Про вартість будівництва та утримання медичних закладів, обслуговування інженерних мереж та будівництва доріг – годі й говорити.
Звісно, проживаючи у Броварах, важко робити висновки про якість освіти чи інші аспекти життя мешканців Бучі та Ірпеня. Промоніторивши риторику містян у соціальних мережах та новини місцевих ЗМІ, стає очевидною ідентичність проблем міст-супутників столиці.
Загалом, складається враження, що стрімко розвивається лише житлове будівництво, а від статків забудовників (не без участі відповідних органів) до бюджетів міст потрапляють мізерні суми або взагалі нічого.
Тому вирішення питань доступу до якісної освіти, медицини, розвиток транспортної інфраструктури, безперебійна робота інженерних мереж, екологічна безпека, сучасні дороги та втілення інших стандартів якості життя – це поки що лише мрія або далека перспектива. І якщо у Ірпеня з їхньою площею і щільністю населення ще є час на «розкачку» до втілення свого стратегічного плану, то Броварам уже давно потрібно було працювати над вирішенням проблем, аби уникнути «соціального вибуху».
Про інші «будівельні» проблеми та перспективи їх вирішення – читайте згодом…
P.S. Під час 40-ї сесії Броварської міської ради депутати розглянули та затвердили в новій редакції Положення про порядок залучення коштів замовників будівництва на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Бровари. Відтепер при наданні управлінням містобудування та архітектури містобудівних умов та обмежень, забудовники «під розпис» отримуватимуть пам’ятку про те, що вони зобов’язані будуть укласти договір на сплату пайової участі до прийняття об’єкта в експлуатацію.
У разі встановлення факту будівництва та введення об’єкта в експлуатацію без укладання договору про пайову участь, виконком БМР буде звертатись до правоохоронних органів та суду для вжиття заходів реагування та стягнення коштів пайової участі до бюджету міста.
⃰⃰ ⃰Таблиці складено за даними звітів про виконання програм соціально-економічного розвитку міст Бровари, Ірпеня, Бучі та рішень про виконання бюджету міст на офіційних сайтах.
У матеріалі також використано дані Головного управління статистики у Київській області.