Пайові внески від забудовників скасують. Будівництво шкіл і дитсадків під загрозою?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Вересневі рішення Верховної ради нового скликання безперечно позначаться на суспільному житті міст та містечок України. Серед нововведень від депутатів-законотворців прийняття Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні.

Менше місяця знадобилось народним слугам на опрацювання проєкту 1059, який передбачає, зокрема, скасування обов’язкового пайового внеску при будівництві об’єктів.

Законопроєкт №1059 у другому читанні та в цілому підтримали 272 народних депутати. Серед них також проголосували «за» і два місцевих нардепи: «мажоритарник» Микола Галушко та «списочник» від партії «Слуга народу» Роман Бабій.

Нагадаємо, під час передвиборчої кампанії Микола Галушко визначив будівництво школи одним із головних своїх завдань:

скрін, ГалушкоОтже, нардепи свої справу зробили. Наразі рішення ВРУ перебуває в очікуванні на підписання Президентом Зеленським.

Документом передбачено статтю 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» доповнити частиною шостою такого змісту:

«6. Органам, що здійснюють управління у сфері містобудівної діяльності, архітектурно-будівельного контролю та нагляду, забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, матеріальних або нематеріальних активів, у тому числі здійснення будівництва об’єктів».

Крім того, ч.5 ст.30 та ст.40 зазначеного закону, які регулювали сплату пайових внесків на розвиток інженерно-транспортної інфраструктури, з нормативного акту вилучено.

Відповідно до ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»,  пайова участь – це зобов’язання замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Пайова участь полягає  в тому, що замовник, до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію, перераховує відповідні кошти місцевому бюджету для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Розрахунок розміру та використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування. Рішенням БМР у згаданому вище Положенні прописано граничні розміри пайових внесків, які дублюють норму закону:

  • для замовників будівництва нежитлових будівель та споруд – 10% загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта;
  • для замовників житлових будинків – 4% загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта.

Проєктом передбачалось, що норми закону щодо скасування пайових внесків, наберуть чинності з 1 січня наступного року року. Але в ході голосування правок, на 2020 рік нардепи встановили перехідний період. Так, пайова участь сплачуватиметься виключно грошовими коштами за такими ставками (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):

  • для нежитлових будівель та споруд – 4% загальної кошторисної вартості будівництва об’єкта;
  • для житлових будинків – 2% вартості будівництва об’єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури і містобудування;
  • для всіх промислових об`єктів – нуль.

З 1 січня 2021 року пайові внески остаточно скасують.

Більшість експертів переконані, що наразі спостерігатиметься уповільнення темпів будівництва до настання визначених радою термінів, аби забудовники могли уникнути сплат інвестиційних внесків на законних підставах.

Варто зазначити, що місцеві забудовники і так не дуже «балували» міську скарбницю сплатою пайової участі, всіляко намагаючись уникнути зайвих фінансових витрат. Але, разом із тим, «живими коштами» протягом останніх років в якості пайових внесків бюджет отримав:

  • 2013р. – 1 млн грн;
  • 2014р. – 1 млн грн;
  • 2015р. – 728,8 тис. грн;
  • 2016 р. – 1,7 млн;
  • 2017р. – 2,7 млн грн;
  • 2018р. – 3 млн грн.

Втім, судячи з блискавичних рішень нових слуг народу, ці внески для міського бюджету можуть стати останніми. Оскільки народні обранці обіцяють до нового року унормувати  порядок передачі інженерних мереж від забудовників на баланс міста, то, враховуючи досвід м. Бровари,  вартість мереж може перевершити відсоток пайової участі забудовника.

За таких умов фінансування будівництв соціальних об’єктів власними коштами міста стане вкрай важким завданням. Між тим, за даними управління економіки та інвестицій БМР, за обсягом будівельних робіт м. Бровари посідає ІІ місце в області, у січні-червні 2019р. прийнято в експлуатацію 552 квартири.

За словами начальниці фінансового управління БМР Наталії Постернак, існує велика ймовірність того, що місцеві бюджети позбавлять акцизу за пальне, а це «мінус» ще близько 50 млн грн надходжень.

Нагадаємо, бюджетним кодексом України встановлено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів відноситься акцизний податок із реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, серед яких і пальне.

Читайте також:

  1. «Пайові» інвестиції на розвиток Броварів: як забудовники мінімізують свої внески 
  2. Пайові внески на розвиток Броварів, Бучі та Ірпеня: кошти, школи, садочки 
  3. Інвестрада під грифом «секретно»: знижки для Граната та добудова кафе «Олівер Твіст» 
  4. Замість об’єктів соціального призначення містянам пропонують «хліба і видовищ» 
  5. «Оксамитові» знижки та «гранатові» сльози, – груднева інвестиційна рада 
Поділитись

Про Автора

Leave A Reply