Громадська рада при управлінні освіти нового скликання після виходу з її складу двох членів намагається зібратися із силами та продовжити повноцінне функціонування. Однак для проведення свого засідання ледве збирає кворум – 4 із 7 членів (від початку було – 9), а самі збори бажають більшої підготовки, організації, конструктиву та фахових думок.
На засідання Громадської ради 29 березня було запрошено голів батьківських комітетів шкіл та дитсадків міста. Прийшло на збори лише 9 представників із 30 можливих навчальних закладів міста.
І. «Добровільні» внески
Перше питання порядку денного (який зачитано так і не було – авт.) звучало «Як уникнути конфліктної ситуації, коли в школах і ДНЗ невідомо куди ідуть батьківські кошти?». Понад годину присутні обговорювали все, що «болить», зокрема, і про «добровільні» внески. Лише наприкінці «обговорення» питання, після уточнення власне того, що ж обговорюють, з’ясувалося: приводом для винесення на ГР питання про «добровільні» внески стала розмова голови Громадської ради Оксани Попової із головою батьківського комітету 5 школи. Остання нібито поскаржилася, що зібрані батьками кошти на ремонт даху школи комітет віддав адміністрації закладу, а згодом виявилося, що дах продовжує протікати. У свою чергу адміністрація про використані гроші звіту батькам не надала.
Однак сама скаржниця на засідання ГР не з’явилася, а у представників батьківських комітетів, які прийшли, проблем із коштами не виникає, адже, як зазначили присутні, постійно перед батьками звітують. Так, представниця ЗОШ №10 повідомила, що двічі на рік збирають із батьків по 150 грн – це 300 грн на рік (по 1 грн за день). Із 1745 школярів здають кошти близько 1312, інших – «перекривають». І в цьому проблеми не бачать. Їхня проблема – охорона школи, послуги якої в останні місяці зросли з 8 тис грн до 11, 5 тис грн, тому наразі переймаються за вирішення саме цього питання.
Під час обговорення внесків батьки нарікали на мера, який на загал озвучує про забезпеченість навчальних закладів міста всім необхідним, однак по факту виділених містом коштів на школи та дитсадки не вистачає і батькам доводиться багато чого докуповувати за власні кошти. Зокрема, забезпечувати вчителів методичними посібниками, класи – миючими засобами, кухню – деяким начинням. Тому батьки зауважили: щоб розпланувати свої витрати, мають наперед знати у навчальному закладі всю ситуацію.
У свою чергу Оксана Попова не вітала той факт, що попереднє скликання ГР домоглося закупівлю миючих засобів через управління освіти, і вважає, що «викинули державні гроші». Вона ж пропонувала ці та інші батьківські кошти, зокрема, на методичне забезпечення навчальних закладів, «акумулювати на щось інше, наприклад, поміняти трубу в якомусь садку». А для того, щоб усі батьки здавали гроші, Оксана Попова порадила «доносити до батьків, що держава не може всім забезпечити, бо школи і дитсадки будувалися в радянські часи і треба в них щорічно вкладати мільйони». Батьки ж, щоб зняти із себе фінансове навантаження, пропонували навчальним закладам заробляти. Наприклад, встановити на школі/ ДНЗ сонячні панелі, або ж ініціювати проект на Громадський бюджет.
Лише через годину обговорення «добровільних» внесків батьки «прокинулися» і згадали про Закон, який забороняє вимагати гроші із батьків. Так у ст. 61 Закону України «Про освіту» прописано, що «фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування». Додатковими джерелами і справді можуть бути гроші батьків. Але виключно на добровільних умовах. Член Громадської ради Вікторія Гурт зауважила, що навчальні заклади не справляться без батьківських коштів, то ж мають звернутися в міськвиконком для створення батьківських комітетів, які матимуть інші повноваження, в рамках яких і зможуть збирати кошти
Оксана Попова запропонувала покласти «добровільні» внески на рахунок управління освіти, але кожного закладу. Та представникам батьківських колективів ця пропозиція не сподобалася, позаяк вимагає, щоб внески сплачували виключно всі батьки, однак із кожним наступним роком, особливо після децентралізації, батьки здають гроші «на клас» та особливо, «на школу», неохоче. Як зауважили представники батьківських комітетів, у першу чергу це стосується багатодітних родин. По-друге, зауважили присутні, гроші на рахунку – не зручно, адже часом доводиться вирішувати нагальні потреби швидко, тож краще, коли кошти «на руках». Нагадаємо, у низці регіонів України напередодні навчального 2017-2018 року заборонили благодійні батьківські внески, перевівши їх у безготівкову форму.
Насамкінець головуюча резюмувала: якщо в школі/ДНЗ конфліктна ситуація щодо «добровільних» внесків, батьки мають написати на голову ГР заяву, де її розглянуть. А також запросила активних батьків приєднатися до Громадської ради. У свою чергу Вікторія Гурт запропонувала тісну співпрацю батьківських комітетів та Громадської ради задля вирішення спільних проблем. Зокрема, спільних із комісією перевірок об’єктів після ремонтів.
ІІ. Перевірка постачання продуктів харчування у заклади освіти
Протягом вівторка-середи ( коли саме – не уточнили – авт.) комісія у складі Оксани Попової, Вікторії Гурт та Анжели Сокольвак перевірила постачання молочної продукції, м’яса (телятини), яєць, овочів, соків та хліба у БНВО та ДНЗ «Золотий ключик». Як зазначила головуюча, «претензій до машин не було взагалі»: м’ясо – у плівці, складено в пластикові ящики, соки – в скляних баночках у дерев’яних ящиках, фрукти також у ящиках. А от те, що сир буває різної кислотності, так це питання «розрулюють» кухарі під час приготування тих чи інших страв. Наступного тижня комісія планує перевірити постачання печінки та курятини.
Присутня голова батьківського комітету ЗОШ №9 підняла питання необхідності заборонити давати дітям початкової ланки рибу шматками, позаяк діти її не їдять, адже не вміють вибирати кістки, а кухарі досить рідко готують із неї інші страви. Про таку проблему заявила і голова батьківського комітету 10 школи. У свою чергу представниця ДНЗ «Золотий ключик» зауважила, що у них розроблено двотижневе меню і страви не повторюються.
ІІІ. Про надбавки до посадових окладів працівникам закладів освіти
Вікторія Гурт ознайомила присутніх із рішенням міської ради про надбавки до посадових окладів за складність і напруженість у роботі працівникам закладів освіти у 2018 р. Згідно із рішенням, начальниці управління освіти та науки Оксані Мельник надано право встановлювати надбавки до 50 % посадового окладу керівникам закладів освіти, працівникам науково-методичного центру та господарчої групи управління, інклюзивно-ресурсного центру.
Керівники закладів освіти також мають право встановлювати надбавки до 50% посадових окладів за складність і напруженість у роботі заступникам керівників, вихователям-методистам, працівникам харчоблоків, вихователям та асистентам інклюзивних груп, помічникам вихователя, учителям у класах із інклюзивним навчанням, асистентам учителів, керівникам гуртків, де займаються діти із особливими освітніми потребами. А от про надбавки вихователям дитсадків нічого не сказано, а вони мають мінімальну зарплату, зауважила виступаюча. Однак згідно з Постановою Кабміну 22.08.2005 р №790, вчителі й вихователі мають отримувати надбавки в розмірі до 50% посадового окладу. Також керівники шкіл та садочків в рамах бюджету можуть надавати надбавки в залежності від навантаження педагога. Тому члени ГР надали запит у міську раду з проханням пояснити, яким чином відбуватимуться виплати надбавок як учителям, так і вихователям. Як зауважила заступниця начальниці управління освіти Аліна Музика, нині в Броварах працюють близько 300 вихователів, і якщо їм виплачуватимуть 50%, то на рік ця сума складе 12 млн грн. Та чи має місто такі додаткові кошти?
Насамкінець присутні поцікавилися: коли в Броварах побудують нові школи та чому в нових районах міста забудовники не будують дитсадки? Та на ці запитання ніхто із членів ГР відповісти не зміг. Для отримання відповіді, проговорили ініціювати організацію «круглого столу» за участі управління освіти та головного архітектора міста або ж проведення громадських слухань. Однак на цьому все і затихло.
Наступне засідання Громадської ради призначено на 26 квітня.
Фото – авторки