Роман Сімутін, депутат Київської обласної Ради, лідер ГО «Нові Бровари» 

Редакція сайту може не поділяти погляди авторів та не несе відповідальності за інформацію, опубліковану в розділі «Блоги». Відповідальність за зміст, достовірність фактів, цитат, власних назв та інших відомостей несуть автори текстів, розміщених у розділі «Блоги».

Подібний  аналіз у  Броварах ніхто ніколи не робив. Ми дослідили  150 тендерів та більше 100 змін до них, ретельно переглянули закупівлю 70 найменувань продуктів від 30 постачальників на загальну суму 35 мільйонів гривень.

Як на мене, це  варто почитати до кінця, аби осмислити усю масштабність афер у закупівлях, які здійснює броварська освіта. На жаль, дуже багато інформації не вдасться розмістити  –  вартість договору, кількість, дати укладання додаткових угод, період дії і т.п. Але, повірте, йдеться  про закупівлі на десятки  мільйонів наших коштів і мільйони вкрадених гривень. Украдених  на наших дітях, адже справа стосується шкільного харчування. На вивчення, узагальнення і підбиття даних  пішло декілька місяців. Тому – знайте, поширюйте, коментуйте. Зрештою, дійте, аби припинити ці порушення, аби добряче дати по руках тим, хто наживається на подібних аферах.  Броварці  мають знати своїх «героїв», як кажуть, в обличчя!

Чим викликане надання закладам самостійності

Із початку року в  броварських школах та садочках відбувається  процедура децентралізації закупівель. Тепер  заклади самостійно  планують і проводять закупівлю  товарів, робіт і послуг. Відповідальність на це покладається на керівників. Процес іде важко і повільно. За рік  далеко не всі повністю стали самостійними, а деякі взагалі майже ні на крок не просунулися у цьому питанні.

На моє переконання,   децентралізація проводиться  тільки тому, що управління освіти і науки (УОН) міста  повністю дискредитувало себе  pograbuvanya:  ціни  під час проведення та реалізації тендерів постійно підвищували,  і, в підсумку,  вони ставали в рази вищими  за ринкові,  критично падала якість продуктів. От  керівництво міста, аби  відмежуватися від скандалів,  ухвалило   рішення  перенести  увесь негатив саме на директорів шкіл.

Насправді ж УОН  не відсторонилося від закупівель, а й далі координує  процес.  Але тепер це такий собі «тіньовий координатор», який фактично нав’язує школам ціни та постачальників, а юридично – залишається з боку, ні при чому.

І тут  уже на чільне  місце виходить здатність директорів та батьківського комітету відстоювати свої права та максимально знизити вплив управління. Та про це – нижче.

Управління освіти  як головний корупціонер

Найбільшим корупціонером у сфері закупівель в освіті є саме УОН. Стверджую про це  не голослівно – погляньте лише на зазначені ціни в таблиці. Ми навмисне винесли управління  за межі рейтингу, адже тут просто безпрецедентний рівень корупції. Такого нахабного і безпідставного підняття цін не дозволяє собі ніхто.

помідори солені 19.02 27.03 25.04 02.05 18.06 15.07 29.08 02.09 01.10 11.11
УОН БМР 25,63 28,19 28,19 31,0 34,1 37,5   41,24 45,36 45,36
НВК   27,0         27,0   27,0  
Школа №1   27,0                
Школа №5   27,0         27,0      
Школа №9   28,98                

 

УОН БМР  із початку 2019 року  починає закуповувати помідори солені за прийнятною ціною, в середньому – 25-28 грн/кг. Але щомісяця броварські чиновники піднімають  ціну,  і в результаті виходять на практично   космічну вартість у 45,36 грн. Хоча в інших школах ціна так і залишається на рівні 27 грн. Як вам такий хід? Безпрецедентна зухвалість!

І так – щодо всього набору соління. А якщо ви думаєте, що це копійки, то глибоко помиляєтесь! На рік УОН запланувало закупити солені та квашені огірки, помідори та капусту на 1,622 млн грн! А якщо врахувати, що ніхто не перевіряє скільки там розсолу, а скільки овочів…

Ще приклад. Ціна на какао зростає регулярно,  щоразу рівно  на 10% – просто законодавство дозволяє збільшувати ціну при укладанні додаткової угоди  лише на 10%. Уявіть, якби такі обмеження не були передбачені законодавчо.

Какао 19.02 25.03 10.06
УОН БМР 111,11 122,22 134,44

 

А ось і  просто феноменальний факт. Освіта примудрилася купити 72 тонни цукру за ціною вищою, ніж  ЗОШ №7 за 1,4 тонни. Якщо ви купуєте у 52 рази більше цукру, то  у вас має бути ціна як у оптового покупця.  Логічно? Але тільки не у нашому місті, і не у випадку, коли йдеться про чиновників  УОН. Тут опт дорожчий! Оце так «королі» перемовин, оце так «комерційна жилка»!

Організатор Продукція Дата Кіл-сть, кг Ціна Сума
УОН БМР цукор 22.02.19 73 401 12,88 945 404,88
Школа №7 цукор 18.01.19 1 400 12,48 17 472,00

 

Це лише фрагменти щодо діяльності УОН. Більше інформації – ТУТ і ТУТ.

Про закупівлі у школах

Узагалі різнобій  цін  у школах дуже значний. І об’єм закупівель тут зовсім ні до чого – у більшості продуктів він схожий. Я взагалі не розумію,  як може бути такий хаос. Тут  складно провести детальний аналіз, але декілька цікавих моментів є.

Червоною ниткою  майже в усіх закупівлях  проходить неймовірний контраст між 2-ю та 7-ю школами. Більшість початкових закупівель проводили  у січні 2019 року, з різницею у тиждень, і майже завжди(!) 2-га школа чомусь отримувала ціну вищу,  ніж 7-ма,  у  середньому на 30%. Для розуміння масштабу:  якщо б 2-га школа купляла за  цінами  7-ї, то вдалось би зекономити відразу 211 тис.грн! Дивіться самі:  різниця у вартості   деяких продуктів лише у січні  2019р. ,   без урахування підняття цін у ЗОШ №2 протягом року.

  горох гречка капус

 

та

картоп

 

ля

морк

 

ва

масло вершк. моло

 

ко

сік фрукт. томат. паста
ЗОШ №2 38, 5 24, 5 12 11 12 184, 5 18, 9 18,5 44
ЗОШ №7 30 21 9 8 8,5 128, 1 17, 64 12,6 33

 

Абсолютно ексклюзивним моментом є зниження ціни. За весь рік тільки одна школа і тільки одного разу суттєво знизила ціну при закупівлі – це 7-ма школа, яка домоглася  найменшої для себе ціни серед усіх, на  батон  – 11,28 грн.

Рейтинг корупціонерів

Як  бачите, міська освіта має на сьогодні рясний урожай прикладів  корупції, коли чиновники наживаються за рахунок міського бюджету на закупівлі продуктів для дитячого харчування. Тому  до мене й прийшла ідея скласти своєрідний рейтинг броварських корупціонерів – місто має знати своїх «героїв».

Коротеньке пояснення до таблиці  для розуміння,  як нараховувалися бали і за що. Стовпчик  1 – кількість продуктів, де у школи найвища ціна, 2 стовпчик  –  друга найвища ціна, а 3-ій – третя найвища.

Рейтинг вираховувався так: 1-й стовпчик –  3 бали корупції, 2-й  – 2 бали, 3-й  – 1 бал.  У кінці статті можна ознайомитися із самими  цінами.

Для розрахунку бралися тільки продукти, які закуповували хоча б чотири  школи. Ціна дійсна на 23 листопада 2019 р. Отже:

  1-ша найвища ціна 2-га  найвища ціна 3-тя найвища ціна Корупційний рейтинг
Школа №2 14 10 8 70
Школа №5 7 11 13 56
Броварський НВК 7 9 14 53
Школа №10 8 10 3 47
Школа №7 4 9 4 34
Школа №6 4 6 5 29
Школа №9 4 6 4 28
Школа №1 3 4 7 24
Броварське НВО 5 2 3 22
Школа №3 0 0 2 2

 

Беззаперечним лідером рейтингу є школа №2. Зі значним відставанням – 5-та, далі –  Броварський навчально-виховний комбінат. Школа №3 майже не проводила тендерних закупівель, має  низький корупційний рейтинг.

Взагалі  мене не дуже здивувало лідерство 2-ї школи. Її директор Валерій Кащеєв   тісно пов’язаний з начальником УОН  «дружніми» стосунками.  Для  призначення  його директором школи, свого часу були порушені законодавчі норми  та не проводився конкурс на керівників шкіл у 2018 році. Саме за зверненнями батьків ЗОШ №2, які вже не могли далі терпіти образ директора, Департамент освіти Київської області  перевірив  законність перебування пана Кащеєва на посаді директора.  Як наслідок  –  Департамент зобов’язав управління освіти Броварів виконати вимогу закону і провести конкурси.

Проти директора налаштовані не тільки батьки, а й навіть педагогічний колектив. Про його «виступи» на педрадах учителі можуть розповісти,  але тільки анонімно, бо у школі культивується цькування,  авторитарний стиль правління. Можливо керманичам міста і потрібні саме такі директори,  але нам  –  ні. Оцінимо,  як пройде конкурс і як начальниця управління освіти, яку у 2016 році призначав міський голова, буде всіляко просувати  «свого» директора.

Опубліковано Роман Сімутін Четвер, 28 листопада 2019 р.

Корупція в освіті

Про роль батьківського комітету

Найдієвіший спосіб контролю закупівель – батьківський. І якщо правильно розпоряджатися міськими коштами, не закуповувати за незрозумілою ціною, відпаде необхідність у поборах батьків на миючі засоби, купівлю книжок, іграшок, ремонтів і т.п. Це простий,  але дуже дієвий механізм.

А тепер про кроки, які треба здійснити:
1. Обрати незалежний батьківський комітет.
2. Підписати з керівником закладу меморандум про повний  доступ і контроль за закупівлями і якістю харчів, іграшок, послуг.
3. Навчитися користуватися системою Prozzoro .

Створити за вас батьківський комітет не зможу, але дати необхідні консультації, навчити користуватися Prozzoro та  іншими інструментами контролю – без питань. Якщо вам цікаво і є бажання припинити цей безлад, корупцію в системі закупівель – пишіть мені особисте повідомлення. Далі  визначимо день,  і я познайомлю вас з усіма тонкощами, розроблю методичний матеріал і розкрию найбільш поширені хитрощі замовників.

Також важливо те, що батьківський комітет входить до складу комісії, яка обирає директора школи на конкурсі. І саме тут можна поставити незручні для директора запитання,  і у нього  не буде можливості ухилитися від відповіді.

Актуальні ціни (на 23.11.19) на продукти в школах міста

  НВО НВК ЗОШ №1  №2  №3  №5  №6  №7  №9  №10
апельсин   28 28 28   28 28 30   33,26
банан   31 31 34,5   31   30   35,5
батон 12,66 16,5   20,52   16,5 16,5 11,28 16,5 16,5
буряк   11   11   11   7,45 8,88 10,46
горох 11,8 12,5       12,5   11,14    
горошок 34 35,6 35,2 38,5   35,6 35,6 33    
ікра кабачк. 33 34 34 20,02   34 34 33 19  
капуста   15   12   15 20 9 16,8 17,6
капуста кваш.   23,1 21 27   23,1 21 23 28,98  
картопля 9 11,55   12,1   12,7 9,95 8   13,91
курятина окорок       67 65   66 66,07    
курятина філе 103,5 111,2 99 110 110 111,2 99 104,1 105,2 121
лимон   36,57 33,25 41,5   36,57   44,58   37,79
мандарин     32 40   32       37,5
масло вершк. 142,2 157,92 174 184,5 148,5 174 154 150 174 157,92
молоко 16,8     18,9       17,64 15,6  
морква   12   12   12   8,5 9,9 11
огірки       25   25     26,16 28,14
огірки солені 58 35 35 37   35 35 31 28,98  
повидло   23 23     23 23 26,7    
помідори   25   40   25     18 28,14
помідори консер. 49 17 17 32   17 35 31,86    
помідори солені   27 27     27     28,98  
родзинки   63 63     63   89,1    
сардельки   106,8       106,8 106,8   96 106,8
свинина 128,4 122,41 115 124,7 117 122,41 115 114,6 117 118,58
сир кисломол. 78 62,04 69 94,8   69   84 69 62,04
сир твердий 160,2 148,08 135 150   135   160,2   128
слива   30       30     25,92 20,1
сметана       62       55,6 28,08 62,4
сосиски   104,58   115   104,58 104,58 81 81 104,58
сухофр.   25 25     25 25 26,4 30  
томатна паста 38 40 54 44   40 40 36,3 21,63  
хек 69 72 65,7 75   72 56,7   80 71,46
хліб дом.   14   16,54   14 14   14 14
хліб укр. 10,08 10,5   15,35   10,5 10,5 16,08 10,5 10,5
цибуля   16   15   16 18 11 15,8 16,5
яблука   9,07 5,5 13,5   9,07 7,5 12    
яйця   2,4   2,9       2,65 1,848  
яловича печінка   55 57 54 54 55   54   55
м”ясо ялович. 143,6 143,6 133 143 130 143,6   130,16   143,6

 

Цю табличку із детальним описом я направлю  у прокуратуру. Саме таким має бути логічне завершення всього цього дослідження. Зло має бути покараним.

P.S. Безпрецедентні махінації у сфері закупівель продуктів, робіт та послуг, які є у освітянській галузі Броварів, неодмінно матимуть продовження.  Ми дослідили лише 2019 рік. А ще були попередні періоди. І, повірте, там ситуація ще гірша. Тож очікуйте на нову серію досліджень.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: