30 листопада відбулося третє засідання Громадської ради при управлінні освіти ІІ скликання. Члени ГР вирішували, у який спосіб можна ввести у школах додаткову штатну одиницю кухаря; з’ясовували, як краще проводити перевірку якості харчування: у спосіб несподіваного візиту чи за попередженням, а також вирішували, що ж робити із ремонтами у школах та дитсадках, які в деяких закладах тривають і донині.
Як з’ясувала ГР попереднього скликання, у деяких шкільних їдальнях критично не вистачає кухарів, що позначається не тільки на якості харчування учнів, а й дотриманні санітарних правил. Згідно з нормами, одна штатна одиниця має обслуговувати 500 учнів. При цьому броварські школи давно «виросли» з цих «розмірів».
Як повідомила головний бухгалтер централізованої бухгалтерії управління освіти і науки Наталія Ошкало, до 2010 року в освітніх дитячих закладах діяли типові штатні розписи, відповідно до яких, за поданням управління освіти міська рада у межах своїх повноважень могла ввести в школі додаткові штатні одиниці. Однак у 2010 році ввели нові типові штатні розписи для шкіл, дитсадків, позашкільних навчальних закладів, де чітко прописано, що додаткові штатні одиниці вводяться лише за рахунок платних послуг. Тобто за рахунок коштів спеціального фонду. Наприклад, щоб ввести в школу додаткову штатну одиницю кухаря чи медичної сестри, необхідно розробити надання платної послуги. Але цього зробити не можна, каже головна бухгалтерка, адже старий міністерський наказ ще не відмінили, а новий – у дію в повному обсязі ще не вступив.
Ігор Романенко зауважив, що майже в кожній школі здають в оренду приміщення, однак кошти за це йдуть у міську раду, а не на школу, яка і могла б їх використати на введення додаткової штатної одиниці. Проте чинне законодавство вказує на чіткий напрямок використання коштів, які надходять від здачі в оренду приміщення – на поліпшення матеріальної бази навчального закладу. «Кожен заклад є лише балансоутримувачем, власником – громада міста, – каже Наталія Ошкало. – Ми давно добиваємося, щоб усі ремонти, що проводяться в школах, було передано у відділ капітального будівництва або у відділ капітального майна, який є власником усього нашого майна. У новому законі чітко прописано, що кошти від оренди мають надходити у заклад, але це суперечить закону про оренду комунальної власності. Таке нестикування двох законів. І поки що ця суперечка законом не вирішена».
У свою чергу депутати міськради можуть приймати рішення лише про збільшення надбавок чи премій до існуючих зарплат учителям та робочому персоналу, і аж ніяк не для введення додаткової одиниці. Тож, каже головна бухгалтерка, поки що орієнтуватимуться на старий наказ про затвердження типового розпису, який говорить, що у межах однотипних ставок керівник закладу може вносити зміни до штатного розпису і замість однієї посади ввести іншу. Так, наприклад, ЗОШ №2 та СШ №7 прийняли рішення зменшити кількість прибиральниць, але ввести посаду кухаря.
Про те, що директори у штатний розпис можуть унести зміни у межах своїх штатних одиниць – повідомили школи ще півтора місяці тому, каже головна бухгалтерка. Але питання введення додаткової штатної одиниці не лише кухаря, а і медсестри, бібліотекаря, психолога, соціального педагога, інженера із охорони праці, інженера із обслуговування комп’ютерної техніки, наразі у деяких школах актуальне. Тож, Громадська рада вирішила цю інформацію прийняти до відома та повідомити про це керівників навчальних закладів.
Другим питанням у порядку денному було створення тимчасової комісії з перевірки якості харчування в закладах освіти.
Заступниця начальниці управління освіти Аліна Музика нагадала, що на сьогодні перевірка навчальних закладів заборонена і з управління знято функції контролю. Наразі управління може лише проводити моніторинг та надавати рекомендації. Але Броварське районне управління Дерпродспоживслужби на рівні міста ініціює створення комісії для перевірки стану харчування. Аліна Музика запропонувала делегувати в цю комісію кількох членів Громадської ради. Ігор Романенко зауважив, що перевіряти харчоблоки шкіл за визначеним графіком – немає сенсу, позаяк працівники кухні ретельно готуватимуться до перевірки і виявити недоліки буде досить складно.
У свою чергу Аліна Музика нагадала, що відповідно до законодавства, всі перевірки мають бути заплановані, а заклади, де вони відбуватимуться, – попереджені. І це, каже заступниця, добре, адже зміст перевірки – “не обов’язково шукати щось погане, зате у них (на кухні – авт.) буде все ідеально». Однак Вікторія Гурт зауважила, що все, що стосується дитячого харчування, має бути систематично ідеально, а не лише у визначений день.
Під час обговорення перевірки якості харчування озвучувалося і питання створення об’єднання шкільних їдалень. Ігор Романенко поділився досвідом однієї зі шкіл Івано-Франківська, де об’єднання контролюють якість харчування на всіх етапах: від закупівлі продуктів – до приготування страв, до того ж, у межах виділених коштів, роблять кілька варіантів меню. Це дозволяє зменшити кількість відходів і зняти відповідальність за якість харчування з дирекції школи. Тож ГР вирішила це питання вивчити.
Одночасно члени ради наголосили на тому, що смачні страви залежать не лише від уміння кухаря, а і від якості продуктів, які привозять постачальники. Саме це питання викликало занепокоєння у членів ГР попереднього скликання. Тому Ігор Романенко запропонував управлінню освіти надати графік завезення продуктів у школи та дитсадки фірмами-постачальниками, а також надати сертифікати якості продуктів. Члени Громадської ради підтримали цю пропозицію і вирішили створити власну комісію з перевірки якості продуктів.
У комісію голова ГР Оксана Попова запропонувала себе, свою заступницю Вікторію Гурт та секретаря громадської ради – Анжелу Сокольвак. Інші ж члени ради можуть долучитися до діяльності комісії за бажанням. До слова: у першому скликанні ГР голова комісії не мав права очолювати комісії, та громадська рада ІІ скликання надала монопольне право керувати як ГР, так і комісіями, Оксані Поповій. Нагадаємо, попереднє скликання Громадської ради знало про вказівку управління освіти голосувати саме за Оксану Попову. Щоб через членів ради мати вплив і керувати радою, управління освіти свідомо ввело у склад своїх підлеглих. Тож не відомо, як насправді працюватиме комісія з перевірки якості харчування в школах: у спосіб несподіваного візиту чи за попередженням, враховуючи, що Аліна Музика висловилася проти несподіванки.
У розрізі ІІІ питання члени Громадської ради заслухали інформацію начальника господарської групи управління освіти, депутата міської ради Валерія Лемпіцького про якість виконання ремонтних робіт у закладах освіти, проведених протягом 2017 року.
Депутат відразу зазначив, що питання ремонтів у школах значно складніше, ніж питання харчування. І вся проблема, як стверджує депутат, у системі «Прозорро», через яку і відбувається закупівля ремонтних робіт.
Як повідомив начальник господарської групи, попри те, що частина фірм-підрядників зарекомендували себе як ненадійні, адже виконують роботи неякісно та невчасно, тендери на ремонти ДНЗ та шкіл продовжують вигравати. За словами Валерія Лемпицького, під час перевірки документації фірм було виявлено, що реальних робітників у них – одиниці, людей для роботи, техніку та необхідні інструменти підрядники набирають завдяки субпідрядним угодам. А виграють тендери законно, адже ставлять найнижчу ціну, що і є основною умовою для перемоги у тендері. Та заниження вартості робіт призводить лише до надання неякісних послуг, каже голова групи. Так сталося з ТОВ «Електроадвокат», яке виграло тендери на обслуговування щитових у школах та дитсадках, однак на заміри опору електропроводки в усіх закладах заклало лише 5 тис. грн (250 грн на один заклад), що далеко не відповідає реальній ціні. Однак, коли господарська група стала вимагати реальні цифри по технічних звітах кожного закладу, фірма відмовилася від їх обслуговування.
На сьогодні ТОВ «Укркомплексбуд» продовжує робити туалети у ЗОШ №10 та ДНЗ «Золотий ключик». А от у ДНЗ «Червоні вітрила», ЗОШ №3 та ЗОШ №6 підрядники роботи переробляють. Так у «Червоних вітрилах» (ТОВ «Де-Люкс Технології») – систему подачі води і каналізацію, у ЗОШ №6 – фундамент, у ЗОШ №3 (ТОВ «Аксіон ЛТД») – ремонт харчоблоку. Серед усіх фірм Валерій Лемпіцький відмітив ПП «Горинь», до якого «немає питань», однак Ігор Романенко зауважив, що до цього підприємства виникає не менше запитань, ніж до інших підрядників. Зокрема, по роботах у ЗОШ №6 та №2.
Під час інспектування робіт у навчальних закладах господарська група виявила проблеми і з водонагрівальними котлами. Зокрема, у котлах досить часто ламаються тени та датчики. Така ж проблема, за словами голови господарської групи, і з бойлерами: вони ламаються, позаяк мають велике навантаження. Наразі Валерій Лемпіцький шукає бойлерам альтернативу.
Аліна Музика зауважила, що управління освіти наразі змушене займатися всіма питаннями, що стосуються школи, і тендерами зокрема. Хоча в управлінні за тендерні закупівлі наразі відповідають 2 спеціалісти, вочевидь, вони далеко не фахівці. Валерій Лемпіцький наголосив, що наступного року вдосконалюватимуть угоди з підрядними фірмами, зокрема прописуватимуть більш жорсткіші умови відбору. Та як зауважила Аліна Музика, прописування жорсткіших умов викличе супротив у фірм та звинувачення управління у прописуванні умов під певну фірму.
Після обговорення болючого питання Громадська рада вирішила створити комісію з перевірки ремонтних робіт у навчальних закладах. У комісію Оксана Попова знову включила себе, а також Ігоря Романенка та Олену Васильєву.
Наступне засідання Громадської ради призначили на 28 грудня на 15 год.
Фото – авторки