«Узаконення» електронних цигарок та ціна помилки бухгалтера – про нове в Податковому кодексі

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
sportbank [CPS] UA

Ірина ВеремчукАвторка – Ірина Веремчук, депутатка міської ради

Редакція сайту може не поділяти погляди авторів та не несе відповідальності за інформацію, опубліковану в розділі «Блоги». Відповідальність за зміст, достовірність фактів, цитат, власних назв та інших відомостей несуть автори текстів, розміщених у розділі «Блоги».

 

23 травня 2020 р. набув чинності Закон України  № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (крім деяких змін, які набирають чинності з 1 липня 2020 р. та з 1 січня 2021 року). І хоча законодавчу ініціативу було підтримано законотворцями ще в січні цього року, тривалий час документ пролежав на столі Президента Зеленського в очікуванні його підпису. Опублікований текст законопроєкту і кінцевий варіант змін викликали чималий резонанс у суспільстві. Змін до ПКУ депутати – законники передбачили чимало. Втім зупинюсь лише на деяких.

Отже, частина новацій, передбачених останніми змінами до податкового законодавча, стосується акцизного податку, рентної плати та місцевих податків, що своєю чергою не може не вплинути на формування місцевого бюджету та діяльність органів місцевого самоврядування.

Акцизний податок:

1) доповнено перелік підакцизних товарів тютюновмісним виробом для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням;

2) надано визначення термінів «електронна сигарета» та «рідини, що використовуються в електронних сигаретах». Отже, електронна сигарета –  це виріб, який може бути використаний для споживання (вдихання) парів, що утворюються внаслідок нагрівання компонентами такого виробу рідин, що містять або не містять нікотин. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або багаторазовими (пп. 14.1.563 ПКУ).

Водночас рідини, що використовуються в електронних сигаретах, –рідкі суміші хімічних речовин, що містять або не містять нікотин, використовуються для створення пари в електронних сигаретах і містяться, зокрема, у картриджах, заправних контейнерах та інших ємностях (пп. 14.1.564 ПКУ). Встановлено ставку акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах (3000 грн за 1 літр), та визначено порядок їх оподаткування. Також запроваджено маркування ємності (упаковки) з рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, марками акцизного податку;

3) з 01.01.2021 р. по 31.12.2024 р. встановлюються нові тимчасові ставки акцизного податку на тютюнові вироби (п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).

Місцеві податки:

  • змінено строки прийняття та оприлюднення органами місцевого самоврядування рішень про ставки місцевих податків.

Місцеві ради не пізніше 25 липня поточного року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг, мають надіслати свої рішення до контролюючого органу.

Крім того, орган місцевого самоврядування у десятиденний строк із дня затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, направляє в електронній формі до контролюючого органу.

Проєкт рішення про встановлення місцевих податків і зборів на 2021 рік буде розглянуто Броварською міською радою уже 04 червня під час чергової сесії.

Наразі після низки судових оскаржень та останніх рішень БМР, на території міста діє нормативна грошова оцінка земель, затверджена у 2014 році рішенням ради та введена у дію з 01.01.2016 року.

  • контролюючі органи зобов’язуються інформувати органи місцевого самоврядування про стан розрахунків з місцевими бюджетами.

Цей пункт, на мою думку, доволі цікавий, оскільки обговорюючи питання щодо сплати тими чи іншими суб’єктами господарювання податків до місцевого бюджету, профільні комісії депутатів і рада в цілому не мали «на руках» офіційних даних щодо реальних надходжень до бюджету.

  • встановлено визначення «Доба» та «Розрахункова година» для визначення бази справляння туристичним збором;
  • встановлено можливості визначення податкових зобов’язань із плати за землю на підставі невнесених до державних реєстрів правовстановлюючих документів на земельні ділянки;
  • уточнено порядок нарахування та надсилання контролюючим органом фізичним особам сум плати за землю.

Стягнення боргу:

  • встановлюється порядок стягнення заборгованості з частини чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств (ст. 59-60 та 87-101 Кодексу);
  • скорочується термін, протягом якого до платника податків, якому надіслано податкову вимогу, не застосовуються заходи стягнення з 60 до 30 календарних днів;
  • скорочуються терміни, протягом яких платник податків може самостійно здійснити оцінку майна, з двох до одного місяця.

Відповідальність платників податків та контролюючих органів:

  • обов’язковий аналіз та доведення контролюючими органами наявності умислу та вини платника податків при вчиненні податкового правопорушення;
  • притягнення до фінансової відповідальності платника податків за вчинення податкового правопорушення здійснюється за умови наявності в діянні вини, крім деяких податкових правопорушень, відповідальність за які настає незалежно від наявності вини;
  • визначення обставин, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення податкового правопорушення;

Також законом передбачено:

  • скасування штрафних санкції до фізичних осіб у разі неподання або порушення строків подання інформації для формування Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (у разі зміни ПІБ, адреси тощо);
  • збільшення у 2 рази штрафів для платників податків за окремі порушення у сфері адміністрування податків (ст. 117, 118, 119, 119­-1, п. 120.1, п. 121.1Кодексу та інші):
  • порушення взяття на облік у контролюючих органах – до 2 040 грн;
  • строку та порядку подання інформації про відкриття (закриття) банківських рахунків – до 680 грн;
  • порядку подання інформації про фізичних осіб-платників податків – до 2 040 грн;
  • порядку подання інформації контролюючим органам про угоди щодо оренди об’єктів нерухомості (новий штраф) – до 1 360 грн
  • строків зберігання документів із питань обчислення і сплати податків та зборів – до 4 080 грн.

Також встановлено штрафні санкції:

  • 2% відсотків обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1200 грн для кожної несвоєчасно зареєстрованої податкової накладної для операцій із постачання товарів/послуг, які звільнені від ПДВ або які оподатковуються за нульовою ставкою та ін. (п. 120-1.1);
  • 5% відсотків обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 3400 грн для кожної податкової накладної, яка не зареєстрована для операцій із постачання товарів/послуг, які звільнені від ПДВ або які оподатковуються за нульовою ставкою (п. 120-1.2);
  • за неподання контролюючою особою звіту про контрольовані іноземні компанії – у розмірі 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи за кожний такий факт (більше 210 200 грн), несвоєчасне подання цього звіту – 50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи за кожний такий факт (більше 105 100 грн) (п. 120.7) та інші.

Оподаткування доходів фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців:

  • оподатковується за основною ставкою 18% дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року третього та наступних об’єктів рухомого майна (транспортних засобів) (перший об’єкт на рік залишається за нульовою ставкою, другий – за ставкою 5%);
  • скасовується сплата податку на доходи фізичних осіб із пенсій, розмір яких перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму;
  • звільняється від сплати 5% ПДФО під час продажу об’єкта незавершеного будівництва за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки.

Новації для «упрощенців»:

  • зменшується з 15-ти до 10-ти днів строк, до закінчення якого платник єдиного податку третьої групи зі ставкою 5% може подати заяву про зміну ставки цього податку на 3% + 20 % ПДВ;
  • обмежується поширення пільги у вигляді земельного податку на платників єдиного податку 1-3 груп при наданні нерухомого майна в оренду;
  • податковий борг у сумі більш ніж 1020 грн може бути підставою для анулювання реєстрації єдиного податку.

Ці та багато інших змін опублікованих, зокрема, і на сайті фіскального відомства, стали причиною багатьох невдоволень із боку платників податків. Підприємці вбачають у частині норм ознаки своєрідного тиску на бізнес у непростих умовах боротьби з епідемією COVID-19 та запровадженими карантинними заходами.

На днях стало відомо про те, що заступниця керівника Офісу Президента України Юлія Ковалів провела зустріч з представниками бізнесу стосовно напрацювання нових законодавчих ініціатив щодо удосконалення податкового законодавства. Представники бізнес-асоціацій наполягали на визначенні чітких та зрозумілих правил оподаткування контрольованих іноземних компаній, надання платникам податків достатнього часу для забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування відповідних об’єктів оподаткування, зменшення розміру штрафів за окремі незначні податкові правопорушення та інші пропозиції.

Чи будуть почуті побажання платників податків – незабаром дізнаємось.

Читайте також:

  1. Фінансова грамотність: як використати кризу собі на користь
  2. Щоб мрія стала реальністю: 5 кроків до встановлення фінансової мети
  3. Як копійки перетворюються на гривні або Шість простих правил заощаджень
Monobank [CPS, API] UA
Поділитись

Про Автора

Leave A Reply