Незабаром завершиться монтаж координованого режиму світлофорних об’єктів на вул. Київській. Для чого місто замовило цей проект та що це має дати всім учасникам дорожнього руху головної магістралі міста?

У квітні 2019 року УБЖКГІТ  провело тендер на будівництво координованого режиму світлофорних об’єктів «зелена хвиля» на вул. Київській. Перемогло у торгах ТОВ «СЕА Електротехніка», яке за 1 327,76 тис.грн зобов’язалося спроектувати, збудувати та забезпечити авторський нагляд за будівництвом «зеленої хвилі» до кінця серпня 2019 р.

Координація режиму роботи світлофорів передбачає, що, якщо ви заїжджаєте в Бровари з боку Києва або смт Калинівка, при швидкості 50 км на годину ви маєте проїхати місто не затримуючись на світлофорах. Але в цій справі є багато нюансів.

Почнемо з того, чому місто замовило цей проект і чому він важливий? Є, щонайменше, чотири завдання, яке має вирішити координація роботи світлофорів.

  1. Транзитний транспорт, який прямує через вул. Київську, має якнайшвидше проїхати місто. Тобто, рухатися містом без затримок і гальмування, тому що гальмування значно пришвидшує знос асфальтного покриття. Особливо це стосується важкого вантажного транспорту.
  2. Часті зупинки транспорту перед світлофорами збільшують шкідливі викиди від авто та погіршують екологічну ситуацію в районі головної артерії міста – вул.Київської, а, враховуючи кількість авто, шкода довкіллю усього міста – суттєва.
  3. Рух без затримок на світлофорах економить час водіїв та запобігає утворенню заторів.
  4. При вдало організованій системі руху суттєво знижується аварійність.

Як це працює? По-перше, режим «зелена хвиля» працює не одночасно на всій вул. Київській, а на певній ділянці дороги. Тобто, є два відрізки дороги: від в’їзду до Розвилки і від Розвилки до виїзду. На цих відрізках дороги відстань між світлофорами приблизно однакова,  тому «зелена хвиля» супроводжуватиме саме від в’їзду до Розвилки, а далі треба потрапити в наступний «цикл».

Схема розміщення світлофорних об’єктів на вул. Київській

По-друге, схема координації руху налаштована працювати «асиметрично». Тобто, вона залежить від масового напрямку руху в годину пік і підлаштовується під них. Наприклад, ранком буднього дня «зелена хвиля» працюватиме саме для тих, хто їде на Київ, увечері – навпаки.  Наприклад, режим роботи «зеленої хвили» із напрямком на Київ у буденні  та святкові дні працює із 7:01 до 9:00 ранку, в неділю – із 17:01до 19:00. У напрямку руху в бік Чернігова, «зелена хвиля» працює  у буденні та святкові дні з 17:01 до 19:00.  При цьому самі години пік можуть трохи зміщуватися в часі  залежно від пори року та світлового дня.  Крім того, система підлаштовуватиметься та вдосконалюватиметься  залежно від спостережень та зауважень замовника, тобто служб міської ради.

Щодо тих кількох світлофорів, які регулюються не в автоматичному режимі, тобто, «кнопкових», як,  наприклад, на Радіостанції або навпроти ЗОШ № 1, то, на жаль, коли пішоходи  ними користуватимуться, то режим «зеленої хвилі» порушуватиметься. Поки що це питання не вирішено.

Ще кілька років тому система спостереження за роботою світлофорних об’єктів була виведена на єдиний пульт у КП «Бровари-Благоустрій», а цього року –  додаткового і в «Кол-центр». Для водіїв система дає очевидні переваги, а що з цього матимуть пішоходи? Усі, хто переходить вул.Київську, помітили, що час очікування зеленого світла світлофора суттєво збільшився – до 100 секунд (раніше в середньому було 60 секунд). За час очікування кількість пішоходів збільшується,  і вулицю переходить помітна  кількість людей, що збільшує безпеку пішоходів. Але варто ретельно підготувати дітей, які самостійно переходять вулицю Київську, особливо у районі ЗОШ № 1, і за час канікул можуть не зрозуміти, чому так зріс час очікування на переході. «Так, майже 2 хвилини очікування – трохи незвично, але це безпечно, допустимо за нормами, головне – дочекатися саме зеленого світла та переходити разом із іншими. У даному випадку треба чимось пожертвувати заради безпеки пішоходів, збереження якості асфальту та зниження шкідливих викидів від транспорту»,  пояснює директор ТОВ «СЕА Електротехніка» Іван Ленда.

100 секунд дещо лякає «втратою» часу на перехід вулиці, але це заради безпеки

«Зелена хвиля» –  це, звісно, позитив. Зараз в світлофорному об’єкті можна задавати 10-20 варіантів комп’ютерних програм, поки не досягнеш своєї мети, тому  досконалості немає меж, – коментує фахівець у сфері організації дорожнього руху Олександр Короленко. Наприклад, на деяких вулицях Києва світлофори не лише скоординовані між собою, але й обладнані камерами спостереження. Крім того, що система скеровується автоматично, ще є й оператор, який може в ручному режимі, наприклад, перелаштувати систему в разі, якщо виник затор, або трапилось ДТП чи інша надзвичайна подія. Чим більше навантажена вулиця, тим досконаліша має бути система керування транспортним потоком. Добре, що є початок процесу, але треба працювати далі. Щодо можливості влаштування «кнопкових світлофорів»  у систему «зелена хвиля», то це технічно можливо: завдання складе, але цілком реальне».

«Наразі «зелена хвиля» працює в стадії експерименту,  роз’яснює директор фірми-підрядника Іван Ленда.  Ми поки ще «набираємо статистику» у  роботі світлофорних об’єктів, також визначаємося із налаштуванням роботи «кнопкових» світлофорів. У  будь-якому випадку, враховуючи напружений трафік вул. Київської, альтернативи координації роботи світлофорів немає. Ми вже маємо статистику зниження аварійності на вулиці. На жаль, досягти ідеалу майже неможливо, але працювати над вдосконаленням системи – наше цілком робоче завдання. Бровари – одне із небагатьох міст, де до світлофорних об’єктів та безпеки дорожнього руху ставляться із належною увагою, багато світлофорних об’єктів нові та сучасні, і це полегшує наше завдання».

Ангеліна Козлова

Фото авторки, головне ТОВ «СЕА Електотехніка»

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: